اقتصادی

نوسان ۶۰ روزه طلا به پایین‌ترین سطح رسید

نوسان ۶۰ روزه طلا به پایین‌ترین سطح رسید

 طلا پس از اینکه در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین رشد نیم سال اول در ۴۰ سال اخیر را ثبت کرد، سه ماهه سوم را با حدود ۰.۳ درصد کاهش به پایان رساند که نخستین کاهش سه ماهه در سال جاری میلادی بود.بازار طلا دیگر مثل سابق نیست. این فلز زرد پس از عملکرد درخشانی که در نیمه اول سال جاری از خود نشان داد، از اواخر ژوئن به این سو رشد چندانی نداشته است.

نوسان ۶۰ روزه طلا به پایین‌ترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسیده و میزان طلایی که از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) خریداری شده، در سه ماهه جاری ۴.۱ درصد رشد داشته که در مقایسه با رشد ۲۱ درصدی در سه ماهه اول و رشد ۱۱ درصدی در سه ماهه دوم، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
به گفته برنارد داداه، تحلیلگر شرکت خدمات مالی ناتیکسیس، نگرانی‌هایی که به رشد قیمت طلا پس از رأی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (بریگزیت) در ژوئن کمک کرده بود، اتفاق نیفتاده‌اند. بازار ابتدا نسبت به بریگزیت اندکی هیجان زده شده بود و تصور می کرد دنیا به آخر رسیده است. به دلیل اینکه وضعیت در انگلیس و اروپا آن طور که تصور می رفت، وخیم نشد، آمریکا اکنون نگرانی کمتری نسبت به افزایش نرخ‌های بهره دارد.
طلا پس از اینکه در اوایل ژوییه به رکورد ۱۳۷۵.۵ دلار در هر اونس صعود کرد
طلا پس از اینکه در اوایل ژوییه به رکورد ۱۳۷۵.۵ دلار در هر اونس صعود کرد، در بازه محدودی معامله شده و در سپتامبر به رکورد پایین ۱۳۰۲ دلار سقوط کرد. این فلز ارزشمند روز جمعه پس از اینکه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت دویچه بانک تخفیف پیدا کرد، در محدوده منفی قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات بازار نیویورک، ۸.۹۰ دلار یا ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۳۱۷.۱۰ دلار بسته شد با این‌همه برای سپتامبر حدود ۰.۴ درصد رشد نشان داد.اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک با اشاره به اینکه طلا در بازه محدودی گرفتار شده است، عامل اصلی سقوط قیمت این فلز به رکورد پایین ۱۳۰۲ دلار در ماه گذشته را قوی‌تر شدن ارزش دلار و بهبود اعتماد مصرفی در آمریکا عنوان کرد.
سرمایه گذاران طلا انتظار دارند نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر افزایش پیدا کند و این مسئله تقاضای آنها برای این فلز ارزشمند را محدود کرده است؛ زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است، افزایش می دهد و از سوی دیگر با پشتیبانی از ارزش دلار، طلا را برای خریداران دارنده واحدهای ارزی دیگر گران‌تر می کند.
انتظار تحلیلگران بانک ABNتحلیلگران بانک ABN انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۶، ژوئن و دسامبر سال ۲۰۱۷ نرخ‌های بهره را هر بار ۲۵ واحد افزایش دهد. این بانک پیش بینی می کند هر اونس طلا در سه ماهه چهارم سال جاری بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰ دلار معامله شود.تحلیلگران شرکت “براون برادرز هاریمان” در بررسی جدیدی اعلام کردند همبستگی طلا با “شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰” مثبت شده و این فلز ارزشمند اکنون دیگر یک دارایی امن به شمار نمی‌رود و مانند سایر کالاها عمل می‌کند. از سوی دیگر، تقاضا برای طلا از سوی چین که بزرگ‌ترین مصرف کننده این فلز در جهان است، در ماه اوت ضعیف شد. به گفته تحلیلگران کومرس بانک چین در ماه اوت ۵۰.۵ تن طلا از هنگ‌کنگ وارد کرد که ۴۵ درصد نسبت به ماه ژوییه و ۱۵ درصد نسبت به اوت سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین میزان واردات از ژانویه بود. طبق گزارش کومرس بانک، به نظر می رسد بالا رفتن قیمت طلا باعث شده خریداران چینی خریدشان را محدود کنند. قیمت طلا در اوت به بالاترین سطح در سه سال اخیر صعود کرد. واردات طلای چین در هشت ماه نخست سال جاری به ۵۵۵ تن بالغ شد و ۱۵ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود که ضعیف بودن آمار واردات ماه اوت را بارز می کند.در این بین، بعضی از تحلیلگران انتظار دارند طلا در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش پیدا کند. به گفته این تحلیلگران، اگر ترامپ پیروز انتخابات شود، ابهام بیشتری درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره و برنامه اقتصادی وی ایجاد می شود که رویداد مهمی برای بازار طلا خواهد بود. این فلز زرد هفته گذشته پس از برگزاری نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ که در آن کلینتون پیروز شناخته شد، در نتیجه ضعیف شدن تقاضا برای دارایی امن، کاهش یافت. دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در نهم اکتبر خواهد بود و سرمایه گذاران به ارزیابی ریسک ریاست جمهوری دونالد ترامپ و تاثیر سیاست‌های وی بر تورم و زمان افزایش نرخ‌های بهره می پردازند.با این‌همه طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین و پیامدهای اقتصادی بریگزیت و در آخر به تاخیر افتادن روند تحکیم سیاست پولی در آمریکا، ۲۴ درصد رشد قیمتش را حفظ کرده است.

افت بازار طلا

بابک افشانی- روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا