تازه ها

نقش ویتامین D در باروری موفق

همانطورکه می دانید ویتامین D در جذب کلسیم، بالانس کلسیم، فسفر و نیز تامین املاح لازم در تنظیم تراکم استخوان و در واقع متابولیسم استخوان نقش دارد. اما از سال های قبل نقش های دیگر این ویتامین در سایر ارگان ها نیز گزارش شده است از جمله سیستم ایمنی؛ مغز، پانکراس، سیستم قلب و عروق و سیستم تولید مثل که از طریق تنظیم ترشح هورمون، تنظیم واکنش های ایمنی و تکثیر و تمایز سلول ها ایفای نقش می کند. ایفای نقش های متعدد ویتامین D آن را به عنوان یک فاکتور مهم در امر لانه گزینی جنین و بارداری موفق مطرح کرده است، چرا که سیستم ایمنی در ایجاد ارتباط اولیه بین مادر و جنین نقش اساسی دارد.

دیده شده که در موارد کمبود ویتامینD، سقط مکرر و بیماری های خود ایمنی ( از جمله بیماری های تیروئید ) نسبت به افراد با قابلیت باروری طبیعی شایع تر است. کمبود ویتامینD درافراد باردار نسبتا شایع است و باعث عوارض و مشکلات بارداری مانند مسمومیت و فشارخون بارداری،دیابت بارداری،عفونت های باکتریایی و زایمان زودرس و نیز وزن کم جنین می شود. در سقط مکرر نیز کمبود ویتامین D و بیماری های خود ایمنی و آنتی بادی بیماری های بافت همبند بیشتر دیده شده است.

در تحقیقات اخیر ثابت شده که میزان کافی این ویتامین میزان موفقیت IVF (لقاح داخل آزمایشگاهی) را افزایش و در افرادی که سقط های مکرر دارند تجویز مکمل در افراد دچار کمبود این ویتامین در کاهش سقط مؤثر می باشد. بنابراین  چک میزان سرمی ویتامین D و در صورت کاهش، تجویز مکمل ها در ارزیابی و پیشگیری از سقط مکرر و عدم پاسخ به روش های کمک باروری توصیه شده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر منصوره پژمان منش؛ متخصص زنان و فلوشیپ نازایی

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا