فرهنگ و هنر

داستان کتاب نفرین خاکستری مهسا محب علی

خلاصه داستان رمان نفرین خاکستری

ایشا دختری بیست و یک ساله است که به توصیه پزشک معالجش سرگذشت خانواده‌اش را برای درمان بیماری خوددیوپنداری در قالب نامه‌هایی به امیر می‌نویسد. پزشک، نوشتن را تنها راه پایان این توهمات و تخلیه‌ روانی می‌داند.

کتاب یا نامه‌های ایشا، با زندگی مادرمادربزرگ آغاز می‌شود. آفریدت، الهه‌ای که از قصر مرمرین بیرون می‌آید تا زندگی دیگری را تجربه کند، می‌داند که عشق، خون ناپاک و پایان راه بازگشت به قصر الهگان است؛ اما دل به یک عفریت می‌بندد و یادگار شوریدگی‌های زندگی دوهزاروپانصدساله با یشنای عفریت، دختری به نام گیسار و پسری به نام دهنش می‌شود. دهنش همچون پدر در عالمی دیگر سیر می‌کند؛ اما گیسار عاشق زندگی و یک عفریت کامل است. دریا پایان زندگی دهنش است، گیسار مادر منتظر بازگشت پسر از دریا را تنها می‌گذارد و راهی تهران می‌شود تا کتاب به مکانی آشنا رسیده باشد. کبوده فرزند گیسار و ادهم است. پدرش جن است؛ اما عاشق آدمیزادی به نام احمد می‌شود و ایشا فرزند آنهاست. نفرین خاکستری نخستین رمان محب‌علی است که پس از چهارده سال مجددا به چاپ رسیده‌است.

داستان تخیلی و فانتزی

نویسنده در این رمان از زبان ایشای روان پریش، در قالب نامه با نثری ساده و روان، مخاطب را مجذوب ذهن خلاق، تخیلات و از همه مهم‌تر توان قصه‌گویی خود می‌کند. کتاب اگرچه داستانی تخیلی و فانتزی است؛ اما دنیای جن و عفریت‌ها هم هرچند گاهی بسیار به زندگی انسان‌ها شبیه و البته مضحک می‌شود، همچنان قوانین خود را دارد. قانون زنجیره‌ تقلیل، فرزندانی که از جنس پدر هستند را توضیح می‌دهد و اینکه چگونه ایشا از نوادگان یک الهه؛ اما اکنون یک انسان است. اسامی کتاب عجیب و ناآشنا و فضا کاملا غیر عادی است؛ اما داستان‌هر کدام از زنان کتاب را بارها شنیده‌ایم. داستان‌های عاشقانه‌ فرار از خانه واتفاقات پس از آن، کینه، انتقام، نفرین، اعتیاد و حتی وقایع تاریخی پیش و پس از انقلاب، پیوندی بین دنیای غیر انسانی و انسان‌ها زده‌است. مهسا محب‌علی اما با صدور ویزا برای یک جن، سیگار کشیدن یک الهه و اتفاقات اینگونه که البته بسیار در اصل داستان غیر ضروری است تخیل خواننده را تکه‌پاره می‌کند.

پایان کتاب، سقوط قصه‌گویی نویسنده است. گزارش اداری پلیس پرونده‌ بیست‌وسه فقره قتل و توضیح روند دستگیری ایشا در قتل مردانی که همه بدون دلیل مشترکا متاهل، متمول، میانسال و خوش‌قیافه بوده‌اند به دلیل بیماری و انتقال به مجتمع بیماران روانی کتاب را ناگهان در سه صفحه‌ پایانی از هزار و یک شب به داستان‌های شرلوک هومز می‌رساند. پایانی بسیار دوست نداشتنی و مصداق اشتباه بزرگ نویسندگی در آغاز بدون پایان یک داستان!

نویسنده : ریحانه نعمتی

کتاب آذر، ماه آخر پاییز از ابراهیم گلستان+دانلود کتاب

کتاب زنانگی و بدن منصوره موسوی

معرفی کتاب مالوی نوشته ساموئل بکت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا