جهان

نسخه های مادربزرگان ایرانی در دست پزشکان اروپایی

/ یار درخانه ما گرد جهان می گردیم

 در گذشته ای نه چندان دورنسخه های مادربزرگ دوای درد کودکان بود و دست پخت کدبانوی خانه پرورش کودکان سالم را تضمین می کرد اما سبک غلط زندگی در شهر آمارکودکان چاق و ناسالم را افزایش داد و در این میان متخصصان اطفال درمان های بومی و سنت تغذیه ایرانی راتوصیه کرده و می گویند پزشکان اروپایی نیز برای درمان کودکان بسته های داروی گیاهی مثل عرق نعناع را در دست دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نسخه ای که مادربزرگ های ایرانی برای نوزادان می پیچیدند همان درمانی است که در کشورهای پیشرفته در دست پزشکان متخصص اروپایی است البته به گونه ای استانداردسازی شده و در بسته های تجاری.

 متخصان کودک در ایران نیز معتقدند استفاده از شیوه گذشتگانمان در سبک زندگی و البته مصرف داروهای گیاهی استاندارد شده، می تواند راهگشای پرورش کودکانی سالم باشد.

سبك غلط زندگي، نشستن هاي طولاني مدت كودكان پاي تلويزيون و رايانه،  استفاده از فست فودها و همه انچه زندگی شهر نشینی است سبب شده تا کودکانمان امروز از معضلات بسیاری از جمله چاقی رنج ببرند.

اصلاح سبک تغذیه کودکان ضروری است

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: بسیاری از درمانهای بیماریهای کودکان همان بازگشت به طب قدیم است و به عنوان مثال در یکی از کشورهای اروپایی نفخ کودکان را با دارویی که از عرق نعناع تهیه شده برطرف می کنند.

حميد رضا كياني می افزاید: می توان برای درمان بیماریها از داروهای گیاهی استفاده کرد البته باید این داروها  استاندارد سازی شوند تا قابل بهره برداری باشند.

به گفته این متخصص بیمارهای کودکان تغذیه با شیر مادر، بازگشت به اصول تغذیه صحیح در میان مادران امروزی گمشده ای است که اگر نسل جدید مادران به آن توجه کنند کودکانی سالم را پرورش خواهند داد.

کودکان تا دو ساعت پای تلویزیون و رایانه بنشینند

وی شیوه زندگی جدید را نادرست می خواند و می گوید: چرا باید کودکان و فرزندانمان ساعت ها را پای تلویزیون یا رایانه بنشینند و زندگی کم تحرکی داشته باشند.

وی همچنین ابراز تاسف کرد از اینکه در خانواده های متمول تلویزیون های به صورت جدا در اتاق خواب کودک نصب می شود.

وی سهم اصلی بیمارهای کودکان را زندگی با سبکی جدید و با تغذیه فست فودی عنوان و تاکید می کند: رسانه ها باید از تبلیغ بسته های ناسالم غذایی مانند چیپس و پفک خود داری کنند.

این متخصص گوارش کودکان گله می کند چرا باید شیر خشک خواران در کشور افزایش داشته باشند.

وی تغذیه نوزادان با شیر مادر را اصلی حیاتی در تربیتی نسلی سالم می داند و تاکید می کند: رسانه ها وظیفه دارند که مزایای استفاده از تغذیه با شیر مادر را اطلاع رسانی کنند تا مادران امروزی نا آگاهانه ریشه سلامت کودکشان را خشک نکنند.

 70 درصد بیماریهای کودکان سرپایی درمان می شود

همچنین یک فوق تخصص کودکان در خصوص میزان شیوع بیماریها در کودکان اظهار می کند: 70 درصد از مراجعه کودکان را بيماران سرپايي تشکیل می‌دهند.

سیمین پرتویی عنوان می کند: بايد ديدگاه جديدي به بيماريهاي گوارشي دركودكان ايجاد شود  زيرا درمان اين بيماريها با بيماريهاي گوارشي در بزرگسالان متفاوت است.

وي می افزاید: استفاده از برخی از داروها در کودکان نه تنها موثر نیست بلکه مضر نیز هست و باید آشنایی ها با بیماریهای کودکان بالاخص بیماریهای کبدی بیشتر شود.

وی با اشاره به برگزاری ” کنگره تازه های گوارش و کبد کودکان درمان های نوین و چالش ها ” در مشهد می گوید: در این کنگره مسائل چالش‌برانگیز طب کودکان در زمینه هپاتیت‌های مختلف، کبد، تغذیه  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته پرتویی ضرورت برگزاری چنین کنگره‌هایی، ایجاد دیدگاه جدید تفاوت بیماری‌های گوارشی و درمان آنها در کودکان در مقایسه با بیماری‌های گوارشی و درمان آن در بزرگسالان مانند تفاوت رژیم غذایی بزرگسال با کودک است.

تبلیغات خوراکی های ناسالم ممنوع شود

این متخصص کودکان دردهای رایج در کودکان را یبوست، نفخ و دردهای شکمی برشمرد.

وی با اشاره به سیاستهای غلط رسانه ملی در تبلیغات انواع خوراکی های مضر از والدین درخواست کرد تا میوه ها و سبزیجات و غذاهای سنتی ماندد و آش و آبگوشت را در سفره خانوار قرار دهند.

پرتویی بیماریهای گوارشی مثل التهاب روده و آلرژی ها و چاقی کاذب را به خاطر تغذیه غلط  رایج در بین خانواده ها عنوان کرد.

استفاده درازمدت از غذاهای فست فودی عامل اصلی مشکلات گوارشی

این متخصص بیماریهای کودکان ، استفاده درازمدت از غذاهای فست فودی  را عامل اصلی مشکلات گوارشی در کودکان دانست.

پرتوی بر تغذیه با شیر مادر و تغذیه صحیح پس از دوران شیردهی کودکان تأکید و می گوید: نباید از کودکی فرزندان را به خوردن غذا با نمک و شکر عادت داد.

وی همچنین علت شیوع بیماریهای قلبی در افراد یا آلرژی ها و افزایش ابتلا به سرطان را نیز از نتایج استفاده بی رویه از فست فودها اعلام کرد.

شیوع بیماریهای گوارشی و افزایش آلرژی ها در کودکان این نگرانی را در متخصصان کودک ایجاد کرده تا به دنبال راهکاری برای کمک به سلامت فرزندان ایران باشند و  محققان اعلام می کنند که سبک غلط تغذیه عامل اصلی بیماریها در کودکان و نوجوانان است و باید با بازگشت به سنت های زندگی ایرانی در پرورش نسلی سالم کوشش کنیم.

امروزه در دنیا رویکرد درمان به سمت داروهای گیاهی می رود و ما نیز هنوز درمانهای موثر مادربزرگ هایمان را با انواع عرقیات و جوشانده های گیاهی به یاد داریم؛ گنجینه ای که در زندگی ایرانیان جاری است.

توسعه تولید داروهای گیاهی و ترویج غذاهای سنتی کشورمان تضمینی برای سلامت فرزندان ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا