حوادث

قتل ناجوانمردانه دانشجوی ایرانی در آمریکا توسط یک جوان نژادپرست آمریکایی

چهره آسیایی جوان ایرانی اعتراض مرد نژادپرست امریکایی را برانگیخت و وقتی او از رستوران شبانه اخراج شد، به کمین نشست تا انتقامجویی کند.

قتل دانشجوی ایرانی

دانشجوی ایرانی در کالیفرنیا از سوی یک جنایتکار نژادپرست به قتل رسید.این جوان که شایان مزروعی 22 ساله بود، از سوی قاتلی کشته شد که سه ماهی نمی‌شد از زندان جنایتکاران آزاد شده بود.

چهره آسیایی جوان ایرانی اعتراض مرد نژادپرست امریکایی را برانگیخت و وقتی او از رستوران شبانه اخراج شد، به کمین نشست تا انتقامجویی کند.

شایان مزروعی دانشجوی رشته مهندسی بود که در ایالت اوکلاهما زندگی می‌کرد. در شب حادثه 10 شهریور 94 – 6 سپتامبر 2015  میلادی – پس از ورود به رستوران شبانه‌ای در کالیفرنیا با مردی سفیدپوست و نژادپرست برخورد می‌کند. این مرد که به نام «گریک تنبر» شناسایی شده است، با  اشاره به جوانی  ایرانی  او را به عنوان فردی خارجی مورد حمله قرار می‌دهد و مدام با ناسزاگویی سعی می‌کند شایان را عصبانی کرده و وادار به واکنش کند.

جوان ایرانی نیز در دفاع از خود با گریک در رستوران شبانه درگیر می‌شود، سپس با دخالت صاحب رستوران و چند تن از مشتریان درگیری پایان یافته و گریک آنجا را ترک می‌کند و در حالی که همه تصور می‌کردند دیگر خطری جوان ایرانی را تهدید نمی‌کند، گریک خارج از رستوران به کمین می‌نشیند.دقایقی بعد وقتی شایان از فروشگاه خارج می‌شود، گریک که خود از تبهکاران سابقه‌دار امریکایی و جزو فرقه سفیدپوستان برتر و نژادپرست بوده است به سمت شایان حمله کرده و با ضربات چاقو وی را به قتل می‌رساند.وقتی ماجرای این جنایت به پلیس کالیفرنیا مخابره شد، آنان در تجسس‌های خود پی بردند گریک با همدستی نامزدش توانسته پس از جنایت فرار کند.

بدین‌ترتیب جست‌و‌جوهای ویژه صورت گرفت و هنوز یک هفته نگذشته بود که قاتل نژادپرست جوان ایرانی دستگیر شد.بنابر اطلاعات اداره پلیس کالیفرنیا، گریک در سال 2004 میلادی به جرم همدستی در قتل مردی به نام کری لامون دستگیر و به 6 سال زندان محکوم شده بود.

پلیس کالیفرنیا گفته که قاتل تنها سه ماه بوده که دوران محکومیتش به پایان رسیده و بار دیگر مرتکب جنایتی هولناک شده است.پس از مرگ دردناک جوان ایرانی و انتشار این خبر، موجی از اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه در جنوب کالیفرنیا آغاز شده است. خانواده شایان نیز دست به تشکیل کمپینی برای اجرای عدالت برای قاتل پسرشان زدند.آنها گفته‌اند که مجازات عادلانه برای قاتل می‌تواند غم از دست دادن پسرشان را کاهش دهد.

آنها معتقدند که میزان حکم 6 سال برای یک قاتل و آزادی دوباره وی از زندان باعث شده تا او بار دیگر دست به جنایتی هولناک‌تر بزند.خانواده شایان می‌گویند که این پسر جوان،  قربانی جرم و جنایت نفرت‌انگیز و نژادپرستانه امریکایی شده است.

به گفته شاهدان ماجرا، قاتل با گفتن حرف‌های تحریک‌آمیز در کمین شایان نشسته تا با وی درگیر شود و در نهایت نیت مرگبار خود را اجرایی کرده است.خانواده شایان از پلیس خواسته‌اند تا نامزد قاتل به نام «الیزابت تورنبرگ» را که به قاتل برای فرار کمک کرده نیز هرچه سریع‌تر دستگیر کنند.

شهرزاد مزروعی مادر شایان می‌گوید: شایان پس از حمله وحشیانه قاتل و ضربات چاقو در بیمارستان در صبح روز دوشنبه هفته گذشته جان سپرده است.بنابر این گزارش، دادگاه کالیفرنیا برای گریک قرار وثیقه یک میلیون دلاری تعیین کرده است.

جام نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا