موسیقی

فواید گوش دادن به موسیقی

امروزه گوش دادن به موسیقی افزایش پیدا کرده و جالب است در مورد موسیقی و تاثیرات شگفت انگیز آن در سلامت بدن بدانیم. موسیقی، یکی از مهمترین بخش های زندگی افراد تبدیل شده است، زیرا اکثر ما بصورت روزانه در وسایل نقلیه ی عمومی، در باشگاه، در یک رستوران یا حتی در نمایش های تلویزیونی و فیلم هایی که تماشا می کنیم، موسیقی گوش می دهیم.

موسیقی بخش بزرگی از زندگی ما شده و بسیاری از مردم می گویند که اغلب بدون موسیقی نمی توانند کار کنند. به غیر از لذت های کلی که موسیقی به همراه دارد، در ادامه ۵ تاثیر شگفت انگیز گوش دادن به موسیقی را بیان خواهیم کرد.

– موسیقی، کیفیت خواب را بهبود می بخشد

یکی از فواید گوش دادن به موسیقی، کاهش استرس است. برخی از عوامل دخیل در خواب، استرس و اضطراب است، اما موسیقی توانایی این را دارد که استرس را کاهش دهد و سطح اضطراب را نرمال نگه دارد تا فرد بتواند خواب آرامی را داشته باشد. اولین مزیت گوش دادن به موسیقی این است که اختلالات خواب مانند بی خوابی را مخصوصا در سالمندان و دانشجویان، کاهش می دهد.

موسیقی ملایم و کم، مثل یک داروی خواب آور عمل می کند و الگوهای خواب را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث می شود که فرد خواب بهتری داشته باشد.

– موسقی، شما را شادتر می کند

یکی دیگر از فواید گوش دادن به موسیقی این است که اگر در هنگامی که خسته هستید به موسیقی گوش دهید، شاداب خواهید شد. موسیقی توانایی تغییر خلق و خوی شما را دارد و باعث می شود که در هنگام گوش دادن به نت ها و کلمات موسیقی، احساس شادی و سرحالی کنید. هنگامی که به موسیقی گوش می دهید، مغز شما احساس خوبی را به وجود می آورد که باعث می شود خلق و خوی شما بهتر شود، بنابراین دفعه ی بعدی که نیاز به تقویت احساسی دارید، به موسیقی مورد علاقه ی خود گوش دهید. کم کردن درد از فواید موسیقی است.

– موسیقی، افسردگی را کاهش می دهد

از دیگر فواید گوش دادن به موسیقی کاهش افسردگی است. بسیاری از مردم جهان از افسردگی رنج می برند. با این حال، به افراد مبتلا به افسردگی توصیه می شود که به موسیقی گوش دهند، زیرا این امر به تقویت روحیه ی فرد کمک م یکند. موسقی به آرام شدن ذهن و همچنین به کاهش استرس کمک می کند و باعث می شود که اثرات افسردگی در فرد، به حداقل برسد. صداهای خیالی و کلاسیک در موسیقی، به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

– موسیقی، حافظه را تقویت می کند

موسیقی بصورت گسترده ای به عنوان زبان حافظه شناخته شده است، زیرا می تواند به یادگیری و یادآوری اطلاعات به شما کمک کند. بسیاری از افرادی که به موسیقی گوش می دهند، مجبورند روی صدایی که می شنوند تمرکز کنند، و این تمرکز به زندگی روزانه ی آنها نیز سرایت می کند. شما متوجه خواهید شد که افرادی که اغلب به موسیقی گوش می دهند، در کار مدرسه، شغل و یا حتی صحبت کردن، بهتر عمل می کنند، زیرا حافظه ی خوبی دارند.

– فواید موسیقی برای سلامت عمومی

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی، به خصوص برای افرادی که از بیماری های قلبی و درد مزمن رنج می برند، بسیار مفید است. موسیقی، به عنوان یکی از عوامل بهبود سلامت در زمینه ی قلب و عروق شناخته می شود، زیرا باعث کاهش سطح اضطراب و فشار خون میشود و با کاهش استرس، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. فردی که به صورت منظم به موسیقی گوش می دهد، می تواند به این واقعیت اعتقاد داشته باشد که موسیقی موجب آرام سازی ذهن می شود و در نتیجه خورد و خوراک فرد را بهتر می کند و در نهایت باعث سلامتی عمومی می شود.

یکی دیگر از فواید گوش دادن به موسیقی این است که مهارت های کلامی، مهارت های بصری و همچنین مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که آموزش موسیقی در مراحل اولیه، مهارت های کلامی و بصری کودک را بهبود می بخشد، زیرا گوش دادن به موسیقی باعث بهبود توانایی در درک کلمات و توضیح معانی آنها می شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا