حوادث

فضاهای مجازی، دنیا واقعی را درنوردیدند

فضاهای مجازی، دنیا واقعی را درنوردیدند

«وقتی به اتاق کامران رفتم، دیدم او دراز کشیده و اصلاً حواسش به پیرامونش نبود و وقتی با دادوفریاد به او گفتم که آشپزخانه آتش گرفته تو هنوز مشغول ور رفتن با گوشیت هستی، هیچ عکس العملی نشان نداد و من…».

20 سال پیش همسرم فوت کرد

زن میانسال با چهره‌ای بی‌رمق و تکیده و ظاهری مضطرب و پریشان وارد اتاق مشاوره مرکز مشاوره آرامش اصفهان شد. او در خصوص مشکلش گفت: 20 سال پیش همسرم که کارگر بود، در یک حادثه فوت کرد و من و سه فرزند قد و نیم قد را تنها گذاشت، به‌سختی بچه‌هایم را بزرگ کردم و تمام تلاشم این بود که آنها درس بخوانند.
کامران، پسر آخرم، پنجم ابتدایی بود که پدرش را از دست داد؛ رابطه او با پدرش خیلی صمیمی بود، بعدازآن بیشتر اوقاتش را به درس خواندن می‌گذارند تا جایی که همیشه شاگرد اول مدرسه بود و بهترین نمرات را می‌گرفت، من هم بابت این موضوع خدا را شکر می‌کردم. نمراتش طوری بود که معلم‌ها همه می‌گفتند این بچه رتبه اول تا دهم کنکور می‌شود و بهترین رشته را قبول می‌شود؛ ولی همه این حرف‌ها غلط از آب درآمد.
پسرم وقتی در کنکور شرکت کرد، نه‌تنها دانشگاه دولتی قبول نشد، بلکه پایین‌ترین رتبه را کسب کرد و این موضوع هم به خاطر وجود گوشی تلفن همراه بود، پیش‌دانشگاهی بود که با اصرار فراوان از من خواست تا برایش گوشی تلفن همراه اندرویددار بخرم و گفت همه دوستانش از این گوشی‌ها دارند و در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باهم درس‌هایشان را مرور می‌کنند، من هم فریب او را خوردم.
بعد از خریدن گوشی، زندگی کامران از این رو به آن رو شد و دیگر آن پسر زرنگ و باهوش قبلی نبود. نه در کار خانه به من کمک می‌کرد، نه با کسی حرف می‌زد و نه حتی درس‌هایش را می‌خواند، از صبح تا شب در اتاقش بود و با تلفن در حال بازی کردن و چت کردن با دوستانش در شبکه‌های اجتماعی بود؛ من و دو دختر دیگر هم از این موضوع خسته شده‌ایم، با هیچ‌یک از ما ارتباط برقرار نمی‌کند. به‌قدری سرگرم گوشی شده که اگر هر اتفاقی در منزل بیفتد، اصلا متوجه نمی‌شود.
یک روز من و دو خواهرش از منزل بیرون رفتیم و به کامران گفتم حواست به غذایی که روی گاز است باشد، به آن سر بزن و زیر آن را خاموش کن؛ اما وقتی من به منزل رسیدم، آشپزخانه آتش گرفته بود؛ اولش فکر کردم کامران در منزل نیست، با هزار زحمت بود به کمک دخترهایم توانستم آتش را خاموش کنم.
وقتی به اتاق کامران رفتم، دیدم او دراز کشیده و اصلا حواسش به پیرامونش نبود و وقتی با داد و فریاد به او گفتم: آشپزخانه آتش گرفته تو هنوز مشغول ور رفتن با گوشیت هستی! هیچ عکس‌العملی نشان نداد؛ من از رفتارهای پسرم خیلی ناراحتم و نگران آینده او هستم، نمی‌دانم با او چکار کنم، با دست خودم این بلا را بر سر فرزندم و خانواده‌ام آوردم و در حقیقت این گوشی سارقی بود که به‌طور ناخواسته وارد زندگی ما شد و عقل و هوش و هویت و اعتقاد فرزندم را به سرقت برد و من هم نمی‌توانم برای مقابله این سارق کاری بکنم.

لزوم افزایش سواد رسانه‌ای والدین

کارشناس مرکز مشاوره آرامش در رابطه با این پرونده اظهار داشت: با رشد تکنولوژی و ورود دنیای مجازی به زندگی مردم باید پدران و مادران این واقعیت را بپذیرند که وارد عصر جدیدی شده‌ایم و باید اصول و قواعد زندگی در این عصر را نیز فرا بگیریم.
وی با بیان اینکه محدود کردن و ممنوع کردن فرزندان از دسترسی به فناوری‌های روز و منع کردن آنها از ورود به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی راهکاری مناسب برای مصون ماندن از آسیب‌های این ابزارها نیست، گفت: باید والدین ابتدا خود به این ابزارها تسلط پیدا کرده و سپس راه درست و صحیح استفاده از آن را برای فرزندانشان آموزش دهند و عواقب خطرناک آسیب‌های این فضا را برایشان گوشزد کنند.
کارشناس مرکز مشاوره آرامش اظهار داشت: والدین باید با فرزندانشان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کرده و با ایجاد رابطه دوستانه و همنشینی با آنان و فراهم کردن سرگرمی‌های سالم زمینه صرف وقت بیشتر به فضای مجازی را از آنان بگیرند و با کنترل و مراقبت رفتارهایشان از اعتیاد به گوشی موبایل جلوگیری کنند.
وی اعتیاد اینترنتی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را بسیار خطرناک عنوان کرد و بیان داشت: کسانی که به کار با شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و فضای مجازی معتاد می‌شوند به آسیب‌های سوئی از جمله کاهش وزن، حمله‌های قلبی، کاهش اشتها، زخم معده و از سوی دیگر بی‌اعتنایی به خانواده، عدم ارتباط با دیگران، افسردگی، اضطراب و منفی گرایی و… دچار می‌شوند. بنابراین

پیشنهاد می‌شود جهت فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی اقدامات زیر انجام شود:

1 – قبول کنید که شبکه‌های اجتماعی وقت‌گیر است.
2 – برنامه‌ریزی مناسب و منطقی برای زندگی خود داشته باشید. از همراهی و همدلی در روابط بین فردی از خانواده خود کمک بگیرید. عضویت خود را در گروه‌های اجتماعی محدود کنید. خودکنترلی‌تان را تقویت کنید
3 – بررسی کنید چه چیزهای را در شبکه‌های اجتماعی از دست می‌دهید. بدون هدف وارد گروه اجتماعی نشوید.
4 – بیکار و بی‌برنامه نباشید. نیازی را که برای رفع آن در شبکه اجتماعی هستید را کشف کنید

شبکه های مجازی
فضاهای مجازی، دنیا واقعی را درنوردیدند

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا