فرهنگ و هنرموسیقی

عليزاده درمراسم تجليلش قهر کرد

جشن انجمن آهنگسازان موسيقي خانه تئاتر که قرار بود با بزرگداشت حسين عليزاده و اهداي «مداليوم نوشين» به وي برگزار شود با اين حاشيه مواجه شد وعاقبت خوشي نداشت زيرا اين استاد موسيقي به دليل عدم برخورد مناسب با ايشان، قبل ازحضور در مراسم، خانه هنرمندان را ترک کرد.

به گزارش مهر، در حالي که قرار بود سه شنبه نهم ارديبهشت ماه انجمن آهنگسازان خانه تئاتر در قالب جشن‌هاي هفتگي بزرگداشت روز جهاني تئاتر با اهداي «مداليوم نوشين» از مقام هنري استاد حسين عليزاده به عنوان هنرمند فعال موسيقي در عرصه ساخت موسيقي‌هاي تئاتر و سينما تقدير به عمل آورد اما اين ماجرا در بي‌سر‌و‌صداترين شکل ممکن و فقط با اعلام مجري برنامه اتفاق افتاد.

اين مراسم با اندکي تاخير در سالن «شهناز» خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

پيش‌از آغاز اين برنامه، حسين عليزاده و سهراب سليمي‌کارگردان تئاتر و از دوستان قديمي‌اين نوازنده صاحب‌نام موسيقي ايراني راس ساعت مقرر در خانه هنرمندان و در اتاق فرمانِ تالار استاد جليل شهناز حضور يافته بودند. همه چيز روال عادي خود را دنبال مي‌کرد.

اما بعد از اينکه مراسم با نيم ساعت تاخير در تالار استاد جليل شهناز آغاز شد، غير از حضور ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر خبري از حسين عليزاده و سهراب سليمي‌در سالن اجراي برنامه نبود و ابراهيم اثباتي مدير انجمن آهنگسازان خانه تئاتر که اجراي برنامه را نيز به عهده داشت تا بخش‌هاي پاياني مراسم درباره حضور نداشتن استاد عليزاده سخني به ميان نياورد.

بعد از اجراي يک قطعه مقامي‌کردي به نوازندگي سعيد بهرامي‌و خوانندگي مصطفي محمودي، ايرج راد در سخناني کوتاه به نقش تاثيرگذار موسيقي در تئاتر اشاره کرد و گفت: موسيقي تئاتر يک نوع تخصص است و با انواع موسيقي‌هاي ديگر فرق دارد. اين فضا به قدري مي‌تواند براي هنر نمايش فضاسازي کند که معنا و فضاي هر صحنه بهتر به تماشاگر منتقل مي‌شود. بنابراين توجه به موسيقي افکتيو به عنوان يک جريان تخصصي در حوزه نمايش مي‌تواند در رديف مهم‌ترين مکمل‌هاي اجراي هر اثر نمايشي باشد.

مديرعامل خانه تئاتر در ادامه صحبت‌هاي خود تصريح کرد: انجمن آهنگسازان خانه تئاتر مدت کوتاهي است که فعاليت خود را آغازکرده است اما دوستان ما در اين نهاد تاکنون تلاش فراواني کرده و سعي داشته‌اند خدمتگزار شايسته اي براي اهالي تئاتر باشند. من اميدوارم موفقيت اين دوستان بيش از گذشته باشد تا ما بتوانيم از نقش موسيقي در حوزه نمايش بيشتر از اينها استفاده کنيم.

بعد از صحبت‌هاي راد که تالار استاد جليل شهناز را ترک کرد گروهي متشکل از بازيگران و آهنگسازان تئاتر 4 قطعه تلفيقي را براي مخاطبان اجرا کردند که اجراي تقريبا طولاني اين گروه نسبت به قطعه موسيقايي بخش اول در کنار حضور پيدا نکردن حسين عليزاده در سالن به حاشيه‌هاي جشن اضافه کرد.

ابراهيم اثباتي مديرانجمن آهنگسازان خانه تئاتر بعد از اين اجرا خطاب به حاضران در سالن گفت: متاسفانه استاد عليزاده بايد در زمان از قبل تعيين شده اي جايي حضور پيدا مي‌کردند بنابراين امروز نتوانستيم در اين مراسم افتخار ميزباني وي را داشته باشيم. البته با توجه به نقش ارزنده اين استاد موسيقي ايراني در حوزه موسيقي دراماتيک تصميم گرفتيم که مداليوم نوشين خانه تئاتر را به استاد حسين عليزاده تقديم کنيم ضمن اينکه از اين پس اين افتخار را داريم که در خدمت اين نوازنده صاحب نام موسيقي ايراني به عنوان عضو افتخاري انجمن آهنگسازان خانه تئاتر نيز باشيم.

پس از صحبتهاي اثباتي در بخش‌هاي پاياني برنامه آن عده از تماشاگران و علاقه منداني که به خاطر سخنراني استاد عليزاده در تالار استاد جليل شهناز حضور يافته بودند سالن را ترک کردند. اين در حالي است که طبق پيگيري‌هايي که به عمل آمد گويا از سوي برخي از افراد برگزارکننده جشن در محوطه ورودي تالار برخورد مناسبي به لحاظ آداب تشريفاتي دعوت از مهمانان برگزيده با حسين عليزاده و سهراب سليمي‌انجام نگرفته و وي نيز به خاطر اين اقدام خانه هنرمندان را ترک کرده است.

اجراي چند قطعه موسيقايي پاپ پايان‌بخش جشن انجمن آهنگسازان خانه تئاتر بود. قرار بود در اين مراسم استاد عليزاده درباره موسيقي دراماتيک نيز سخنراني کند که اين سخنراني انجام نگرفت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا