تازه ها

طراحی ربات پوشیدنی برای معلولان

ربات اسکلت بیرونی درمانگر بیماران فلج پا توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید مصطفی حوایجی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره تولید ربات اسکلت بیرونی گفت: تولید این ربات در اصل طرح بالقوه ای است که در حال بالفعل شدن است. این محصول در دسته ربات‌هایی قرار می‌گیرد که توسط انسان پوشیده می‌شود و با همکاری انسان کار می‌کند.

وی در ادامه گفت: این مدل ربات امکان راه رفتن را برای بیمارانی که دچار فلج پا شده اند فراهم می‌کند و به آنها توانایی راه رفتن می‌دهد.

حوایجی درباره این ربات افزود: ربات اسکلت بیرونی یک ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار کم‌توانی و ناتوانی در استفاده از اندام‌های پایین تنه است. این ربات به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: فناوری اسکلت‌های بیرونی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و به‌روز رباتیک در دنیا شناخته شده و تا کنون شرکت‌های معدودی تنها در کشورهای آمریکا، ژاپن موفق به تجاری سازی آن شده‌اند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که این شرکت برای نخستین بار توانسته این ربات را در کشور طراحی کند گفت: این شرکت دانش بنیان با تکیه بر توان علمی متخصصان و کارشناسان خود در حوزه سیستم‌های رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی (مورد استفادۀ بیماران، سالمندان و افراد کم‌توان) موفق به ساخت ربات اسکلت بیرونی پایین تنه اکسوپد(Exoped) برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی در ناحیه پایین تنه شده است.

حوایجی به قیمت بالای نمونه خارجی این محصول اشاره کرد و گفت: نمونه خارجی این محصول در خارج از کشور در حدود ۸۰ هزار دلار است که نزدیک به یک میلیارد تومان می‌شود در حالی که ما این محصول را ۲۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری کردیم.

وی درباره صادرات این محصول اظهار کرد: تاکنون چند سرمایه گذار خارجی از کشورهای آلمان و سوئیس به ما پیشنهاد همکاری داده اند که ما در حال بررسی این پیشنهادات هستیم و مذاکراتی نیز با بازاریان عراقی داشته ایم که هنوز منجر به صادرات نشده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره تولید این محصول و رابطه آن با اشتغالزایی گفت: در صورت تولید انبوه و فروش این محصول مسلماً ما می‌توانستیم نیروی انسانی بیشتری را جذب کنیم اما با توجه به عدم فروش این محصول و نداشتن درآمد نیروهای انسانی ما مجبور به ترک کار شدند.

حوایجی به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید این محصول اشاره کرد و گفت: تاکنون ما ۴ نمونه از این دستگاه را به فروش رسانده ایم که دو محصول از آن را معاونت علمی از ما خریده و تحویل مراکز درمانی کرده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا