اقتصادی

ضربه میلیاردی به دولت روحانی

اقتصاد دولتی ضربه خورده است.

وقتی حرف از تعطیلات به میان می‌آید مردم به دو دسته موافق و مخالف تبدیل می‌شوند. موافقین که عمدتا دولتی‌ها هستند برایشان فرقی ندارد که این یک روز سر کار باشند یا نه و در میزان حقوقشان هیچ تاثیری نمی‌گذارد. در نتیجه ترجیح می‌دهند در تعطیلات به سر ببرند و حقوقشان هم که به موقع دریافت می‌کنند. اما در این بین مخالفینی هم وجود دارند که بر این اعتقاد استوار هستند که کار و تلاش در شرایط فعلی اقتصاد ایران از ملزومات برون رفت از چنین شرایطی است. مخالفین که عمدتا کار آزاد دارند و تعدادشان هم کم نیست با یک روز تعطیلی حقوقی دریافت نخواهند کرد و چه بسا با این تعطیلی دچار ضرر هم بشوند.

تعطیلات چالش اقتصادی

به نظر کارشناسان اقتصادی تعطیلاتی که به شکل قانونی در تقویم کشور انعکاس یافته یا به صورت غیررسمی و بنا به صلاح‌دیدهای دولت در طول سال اعمال می‌شود به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران معرفی شده است. با نگاهی به تقویم متوجه می‌شویم با احتساب پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها، روزهای تعطیل تقریبا به 130 روز در سال می‌رسد و این یعنی یک سوم از روزهای سال را مردم در تعطیلات به سر می‌برند! و این در حالی است که طبق آمار موجود ساعات کاری مفید در ایران برای هر فرد تنها 11 ساعت در هفته است.

ضربه به بدنه دولت

با این حجم از تعطیلات آیا تعطیل کردن تهران آن هم به بهانه تحلیف رییس جمهور کاری اقتصادی است و یا ضربه زدن به بدنه دولتی که همان رییس جمهور قرار است سکان آن را در دست بگیرد؟! کارشناسان بر این باورند که؛ این تعطیلات سبب ضرر و زیان اقتصادی بنگاه‌ها می‌شود. از سویی دیگر، دولتی بودن اقتصاد ایران نیز این زیان را پررنگ‌تر کرده است. با توجه به سهم بالایی که دولت در اقتصاد ایران دارد، بخش عمده‌ای از این زیان به دولت تحمیل شده است و به طور حتم در سال‌های آتی به افزایش کسر بودجه‌ی دولت منجر می‌شود. البته دولت با توجه به امکاناتی مانند استقراض از سیستم بانکی و استفاده از درآمد نفت توان پوشاندن این هزینه‌ها را خواهد داشت، ولی در حقیقت این نوع عملکرد به معنی اتلاف منابع ملی است.

هر روز تعطیلات چند؟

تعطیلات بر بهره‌وری نیروی کار، هزینه‌های ثابت تولید، معاملات ارزی و ارتباط با شعب خارج از کشور تأثیر دارد. بر اساس مطالعاتی که در برخی کشورها نظیر آلمان و مالزی انجام شده است، تولید ناخالص داخلی (GDP) در روزهای تعطیل به طور معناداری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نخستین تأثیر منفی تعطیلات در تولید ناخالص ملی قابل مشاهده است. البته خسارت هر روز تعطیلی بسته به ساختار اقتصادی هر کشور متفاوت است. بر اساس آمار بانک مرکزی هر روز تعطیلی در ایران بیش از 1500 میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می‌کند و اگر خیلی خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و بگوییم تنها در این مراسم تهران تعطیل است و از وابستگی بسیاری از کارها در شهرستان به تهران چشم پوشی کنیم باید گفت، بر اساس آخرین برآورد از اقتصاد تهران، به ازای یک روز تعطیلی، کارفرمایان بیش از 80 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران می‌پردازند، در حالی که آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند. در قوانی کشوری آمده است که در صورتی که در کشور تعطیلی به دلیل سو مدیریت ایجاد شود دولت موظف است زیان مردم را بدهد اما تا کنون کسی نتوانسته این زیان را از دولت وصول کند

چرا پنج شنبه و جمعه نه؟

همچنین تعطیلی بانک‌ها وادارات دولتی باعث عدم پرداخت تعهدات مالی شده و بازرگانان خارجی را نیز دچار ضرر و زیان می‌کند. در سالی که به نام سال اشتغال و تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری قرار گرفته شاید بهتر بود تدابیر لازم برای مراسم تحلیف رییس جمهور به خوبی انجام می‌شد تا هم این مراسم نسبت به شان خود با شکوه برگزار شود و هم اینکه لازم نباشد یک روز تهران و به تبع آن شهرستان‌ها تعطیل باشند. راستی اگر پنج شنبه و یا جمعه این مراسم برگزار می‌شد چه اشکالی داشت؟!

نویسنده : فرزانه مستاجران

چرا وضع اقتصادی مردم با کنترل تورم عوض نشد؟

تنهایی قطر / عواقب اقتصادی قطع همکاری کشورهای خلیج فارس با قطر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا