بحث هفته

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

این یک پرسش فراگیر است که چه کسی شهردار تهران باشد؟ البته منظور این نیست که چه شخصی با‌ نام‌و‌فامیل مشخص شهردار شود؟ بلکه مشخصات یک شهردار برای پایتخت کشور چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اگر ویژگی‌های مناسب در فردی یافت شود، دیگر تفاوتی نمی‌کند که این فرد مرد‌ یا زن و جوان یا مسن باشد. مهم این است که بدون داشتن توانایی‌ها و الزامات مدیریتی و تنها به‌دلیل دارا‌بودن یک‌سری ارتباطات حزبی و باندی، سکان مدیریت تهران را به‌دست نگیرد. زمانی‌که شورای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها در‌اختیار اصلاح‌طلبان قرارگرفت، یعنی از ابتدای خرداد ۹۶ که مشخص شد شورای شهر پنجم را مردم به ‌دست اصلاح‌طلبان و میانه‌روها سپرده‌اند، تاکنون اظهارنظرهای فراوانی از سوی رسانه‌ها درباره انتخاب شهردار کلان‌شهرها، ازجمله تهران مطرح شده است. درواقع سیاست‌مداران و صاحب‌نظران دیدگاه‌های خود را درباره ویژگی‌های یک شهردار کارامد برشمرده‌اند و اعضای منتخب شورای پنجم را ترغیب کرده‌اند که در انتخاب فرد اصلح دقت کند.

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

صاحب این قلم آرزو می‌کند اعضای شورای شهر تهران آگاهانه و مدبرانه فردی را برای اداره پایتخت برگزینند که موفق و سربلند باشد و دیدگاه‌های سازنده‌ای را به جامعه عرضه کند. به‌نظر می‌رسد آنچه در انتخاب شهردار آینده تهران اهمیت دارد این است که شهردار تهران نباید فردی تندرو و افراطی باشد و در برخورد با مردم، پرسنل شهرداری و پیمان‌کاران گوناگون، رفتار به‌دور از اعتدال داشته باشد. سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی در شأن یک مدیر بلندپایه نیست. محور دیگر اینکه شهردار تهران باید ذهن برنامه‌ریز و آینده‌نگر داشته باشد. برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، در داشتن نقشه راه، بروز پیدا می‌کند‌. نقشه‌راه واقع‌بینانه یعنی دقیقاً مشخص کند که در مدت مدیریت خود به‌دنبال رسیدن به چه اهدافی است، اولویت‌ها و دغدغه‌های او مبهم نباشد و در دام تکرار و تمرکز بر فعالیت‌های نزدیک‌بین نیفتد. شهردار تهران باید دارای تجربه از نوع موضوعاتی که در فعالیت‌های شهرداری تعریف می‌شود، بوده و با فرهنگ این حوزه مأنوس باشد. این سخن به این معنا نیست که پیش از این، حتماً شهردار تهران یا یکی از شهرداران کشور بوده باشد. اگر فردی با این پیشینه پیدا شود مناسب‌تر است. شهردار تهران باید قانون‌گرا باشد و از کارهای خارج از معیارهای حقوقی پرهیز کند. اگر فردی خود را نامزد پست مهم شهردار کرد، نباید و نمی‌تواند به بهانه‌های گوناگون خود را از حوزه‌ نفوذ و مسئولیت‌های شورای شهر تهران خارج ببیند. تک‌روی و خود را مستثنی از مشورت دیگران دانستن، سم مهلک هر مدیریتی است؛ به‌ویژه اینکه این مدیریت، چند‌بعدی و دارای مسئولیت سنگین باشد. شهردار تهران نباید از موقعیت خود به‌عنوان سکوی پرتاب برای پست ریاست‌جمهوری استفاده کند؛ در غیر این صورت به‌جای کارکردن برای مردم، در راستای پیروزی در انتخابات تلاش می‌کند؛ درضمن نباید هر پروژه‌ای را که ساخت و افتتاح کرد، از آن بهره‌برداری تبلیغاتی کند. چنین فردی خود را ملزم به ساخت پروژه‌های بی‌شمار بدون بررسی دقیق و کارشناسی شده می‌نماید تا بتواند رأی بیشتری به‌دست آورد. این پدیده ناخوشایندی است که در هشت سال گذشته، دامن شهر و شهرداری تهران را گرفته و ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی برای شهردار بعدی برجای گذاشته است.

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

شهردار تهران نباید تنگ‌نظر باشد؛ یعنی نتواند و نخواهد خود را به پروژه‌های عمرانی، شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی کوچک سرگرم کند تا مبادا در فرایند حمایت‌ها و انتقادها، حیثیت خود را مهم‌تر از خدمت‌گزاری و رسیدگی به مشکلات بزرگ و اصلی شهر تهران بداند. در چنین شرایطی، تن به کارهایی که نیازمند دل بزرگ و اراده قوی است، نمی‌دهد. شهردار باید در کنار فعالیت و مسئولیت خود و با استفاده از مشورت کارشناسان باتجربه، لایحه‌هایی را برای عرضه به شورای شهر آماده کند و به‌وسیله آن‌ها شهر را از این پراکندگی و فربهی نجات دهد یا حداقل از گسترش آن به‌ هر شکل ممکن جلوگیری کند؛ همچنین فرد منتخب باید هماهنگی مناسبی با مقامات ارشد نظام روسای سه قوه و دیگر مراکزی که امکان دارد در امور شهرداری دخالت کنند، داشته باشد تا از بروز اختلاف‌های کشنده و درگیری‌های مسموم پنهانی جلوگیری کند؛ البته نکات اشاره شده تمام ویژگی‌های مورد نیاز یک شهردار قدرتمند، مدبر و کارامد نیست؛ درنتیجه دیگران خرده نگیرند که در این یادداشت از معنویت و شرعیات و ایمان نامزد شهرداری سخنی گفته نشد و از طرف دیگر اعضای شورای شهر اظهار کنند فردی با این مشخصات و ویژگی، اگر سراغ دارید او را معرفی کنید. در پاسخ می‌گویم اگر شهرداری انتخاب شد که ‌یکی از ویژگی‌های ذکر‌شده را نداشت، کمیت این نهاد می‌لنگد. کسی که تندرو و افراطی باشد، نقشه‌راه نداشته باشد، باتجربه و قانون‌گرا نباشد، شهرداری را سکوی پرتاب به پست ریاست‌جمهوری بداند، تنگ‌نظر باشد یا نتواند از مشاوران خوب برای بهبود وضعیت تهران استفاده کند و نیز نتواند با مقامات ارشد و روسای قوا هماهنگ و هم‌سو باشد، نمی‌تواند نقش خود را به‌خوبی ایفاکند و مسائل کلان‌شهر تهران را مرتفع کند؛ بنابراین در کشور ما، افرادی وجود دارند که با داشتن این ویژگی‌ها شهردار تهران شوند.

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

شهردار تهران چه کسی باشد / شهرداری سکوی پرش به پست ریاست‌جمهوری

نویسنده :مصطفی ایزدی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا