آموزش

شستشوی نامناسب پوست

پوست صورت به دلیل آنکه بیشتر از هر بخش دیگری از بدن در معرض گرما، سرما و نور خورشید قرار دارد و همینطور به خاطر نقش مهمش در ظاهر و زیبایی ما، به رسیدگی ویژه‌ای نیاز دارد. این رسیدگی باید از جهات مختلفی صورت بگیرد، از سبک زندگی و رژیم غذایی گرفته تا حفظ بهداشت آن. در این میان، شستشوی صورت نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست آن دارد. شاید فکر کنید که نکته‌ی خاصی در کار شستشوی صورت وجود ندارد، اما حقیقت آن است که بسیاری از ما در همین کار به ظاهر ساده مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که سلامت و زیبایی پوست صورت ما را به خطر می‌اندازند.

 آب داغ

آب اگر بیش از حد داغ باشد، پوست خشک خواهد شد و اگر سرد باشد، منافذ پوست باز و در نتیجه، تمیز نخواهند شد.

بهترین دما، آب ولرم است. نه خیلی داغ و نه خیلی سرد.

شستشوی بیش از حد

کسانی که پوست خشکی دارند فقط یک بار در روز باید صورت خود را بشویند و حتی کسانی که پوست چربی دارند هم حداکثر دو بار در روز باید این کار را انجام دهند. هر حالتی بیشتر از این، می‌تواند پوست تان را خشک کند، که در نتیجه‌ی آن، پوست برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید خواهد کرد.

اگر فقط یک بار در روز صورت تان را می‌شویید، این کار را شب‌ها انجام دهید نه صبح ها. به این ترتیب، تمام آلودگی‌های انباشته در طی روز را از صورت تان پاک می‌کنید. فقط نور خورشید نیست که باعث پیری پوست می‌شود، بلکه آلودگی‌ها هم همین تأثیر را دارند.

لایه برداری زیاد

محصولات و ابزار‌های لایه بردار می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند و پوست را درخشان کنند. اما لایه برداری روزانه می‌تواند باعث خشکی و پوسته شدن پوست شود. این کار برای اطمینان از پاکسازی پوست انجام می‌شود، ولی به حساس شدن پوست می‌انجامد. کار لایه برداری را به حداکثر دو بار در هفته محدود کنید.

استفاده از لیف

شاید تصور کنید که استفاده از لیف هنگام اسکراب صورت می‌تواند به پاک شدن آلودگی‌ها کمک کند، اما شما با این کار در حقیقت به تعادل آسیب پذیر باکتریایی روی پوست تان صدمه می‌زنید. تحقیقات علمی نشان داده است ما برای آنکه بتوانیم سلامت پوست مان را حفظ کنیم، باید از باکتری‌های مفیدی که روی آن زندگی می‌کنند و جمعیت میکروبی پوست را تشکیل می‌دهند، محافظت کنیم. این باکتری‌های مفید می‌توانند جلوی عفونت را بگیرند، التهاب را کنترل کنند، به بهبود زخم کمک کنند و پوست را جوان‌تر نگه دارند؛ بنابراین نیازی به پاکسازی قوی با لیف نیست و به جای آن می‌توانید با استفاده از دست هایتان، حداکثر دو بار در هفته پوست تان را اسکراب و لایه برداری کنید.

پد‌های پاک کننده‌ی صورت

استفاده از این پد‌ها شاید بهتر از این باشد که اصلاً صورت خود را نشویید، اما نباید برای کار شستشوی روزانه‌ی صورت تان به آن‌ها تکیه کنید. این پد‌ها پوست را تمیز نمی‌کنند و خود دارای مواد شیمیایی هستند. ایرادی ندارد موقتاً از آن‌ها استفاده کنید، اما باید در اولین فرصت صورت خود را با یک شوینده‌ی مناسب به طور کامل بشویید.

استفاده از محصولات نامرغوب

شوینده‌های فومی برای پوست چرب مناسب هستند و در مقابل، شوینده‌های که مرطوب کنندگی بیشتری دارند برای پوست خشک مناسب ترند. کسانی که پوست چربی دارند می‌توانند از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیک اسید استفاده کنند، اما این مواد برای کسانی که پوست شان چرب نیست می‌تواند بیش از حد قوی محسوب می‌شود. اگر پوست نازکی دارید، نباید از محصولاتی استفاده کنید که پوست شما را تحریک می‌کنند. اگر مستعد جوش هستید، شوینده‌های ملایم تنها درصورتی برای شما مؤثر هستند که بعد از آن، از یک تونر هم استفاده کنید تا منافذ پوست تان را منقبض کند.

استفاده از محصولات صابونی

هرگز از محصولات صابونی استفاده نکنید. محصولات صابونی، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و پوست را تحریک و خشک می‌کنند و احتمال ملتهب شدن آن را بیشتر می‌کنند. اما شوینده‌های غیر صابونی، پوست را مرطوب می‌کنند و بازسازی می‌کنند.

شستشوی اشتباه

برای اینکه کار شستشو بیشترین تأثیر را داشته باشد، شوینده را با حرکات مدور روی پوست تان بمالید. با این کار، گردش خون زیر پوست بیشتر می‌شود و غدد لنفاوی ترغیب می‌شوند که مواد زائد را از بافت‌های بدن بیرون بکشند. با افزایش گردش خون، پوست پف می‌کند و به جای شل شدن و افتادن، سفت و رو به بالا قرار می‌گیرد.

مالش زیاد پوست

برای خلاص شدن از آلودگی‌های پوست نیازی نیست صورت تان را محکم مالش دهید. یک فشار ملایم هم تأثیرگذار خواهد بود و نیازی به بد رفتاری با پوست تان نیست. این تصور که باید پوست را محکم مالش داد اشتباه اشت. با وجود یک شوینده‌ی مناسب، احتیاجی به فشار آوردن به پوست نیست.

استفاده  از حوله

کشیدن حوله به صورت باعث از بین رفتن لیپیدها، پروتئین‌ها و اسید‌های چربی می‌شود که از تحریک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل بهتر است صبر کنید تا صورت تان خودش خشک شود تا محافظ پوست تان سالم باقی بماند.

استفاده نامرتب از مرطوب کننده

بهترین زمان برای زدن کرم‌ها و سرم ها، بلافاصله بعد از تمام شدن کار شستشوی صورت است، بنابراین برای زدن آن‌ها به پوست تان خیلی صبر نکنید. چون در آن زمان، پوست صورت در تمیزترین حالت ممکن خود است، شما می‌توانید با استفاده از مرطوب کننده، جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرید. تنها مورد استثنا، محصولات ضد جوش است. این محصولات اگر روی پوست خیس زده شوند، می‌توانند پوست را اذیت کنند؛ بنابراین تا خشک شدن پوست صبر کنید، چون لازم نیست تمام محصول ضد جوش فوراً جذب پوست شود.

استفاده طولانی مدت از مواد آرایشی

اگر محصولات پوستی یا مواد آرایشی را به طور کامل از پوست تان پاک نکنید یا بعد از استفاده از شوینده، صورت تان را به خوبی با آب نشویید، پوست تان تحریک و اذیت می‌شود و جوش خواهید زد. اگر شوینده‌ی صورت تان فومی است، فوم را به به گونه‌ای به صورت تان بزنید که پوست را به طور کامل بپوشاند و آنقدری دست بکشید که خوب کف کند. اگر شوینده‌ی کرمی استفاده می‌کنید، باید آن را به گونه‌ای روی صورت تان پخش کنید که یک لایه‌ی نازک کل صورت را بگیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا