گزارش

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

همه ما به‌اندازه‌ای از انقلاب و وقایع آن بی‌اطلاع هستیم که خود را دانای کل نامحدود می‌دانیم. در این میان پخش برنامه‌هایی مانند مستند «جمهور» که هرروز ساعت چهارده از شبکه اصفهان روی آنتن می‌رود می‌تواند به نادانی‌مان در این زمینه گوشزدی داشته باشد و بگوید دیگر هیچ‌وقت یک انقلاب واقعی را تجربه نخواهید کرد. اگر از زاویه‌ای به آن پرداخته‌شده باشد که بتواند مخاطب را با شیوه‌های گوناگون روایتی آشنا کند و علاوه بر دادن اطلاعات درست و دراماتیک به بیننده ارزش فرهنگی انقلاب را به‌درستی به تصویر بکشد می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های متعدد در حوزه پیشرفت فرهنگی کشور باشد که خوشبختانه این مجموعه با انتخاب درست شیوه روایتی و استفاده از تصاویر و صداهایی که تابه‌حال دیده و شنیده نشده یک نوستالژی واقع‌گرایانه را به‌وجود می‌آورد.

***در زمستان برف می‌بارد

فصول مختلفی موجب شکل‌گیری یک انقلاب فرهنگی در جوامع سنتی می‌شود؛ اما ازآن‌جهت که انقلاب اسلامی ایران علاوه‌بر فرهنگی‌بودن منافع سیاسی و ملیتی زیادی دارد، می‌تواند یک ابژه بسیار قدرتمند در همه زمینه‌های رسانه‌ای باشد و باید هنگام ارزش‌گذاری پروژه‌هایی که با این هدف روی آنتن می‌روند کمال دقت را به‌کار برد. زمستان فصل سردی است که کریسمس را در خود دارد و از سوی دیگر ورودی پاییز به زمستان شب یلدایی است که در آیین ملی ما همواره یک شب فراموش‌نشدنی از آن یاد می‌شود؛ اما هدف از این گذاره‌های ادبی در این متن این است که بنویسیم: زمستان فصل انقلاب اسلامی و بهار جاودانه‌ای است که خون هزاران شهید را بر دوش ما به یادگار گذاشته است. اگرچه در همه جای دنیا هر انقلابی که به‌واسطه تفکری نوین و پویا صورت گیرد صدمات و مضرات زیادی دارد، اما خوشبختانه انقلاب ما انقلابی سرشار از آرمان‌گرایی و عقیده‌سازی بود.

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

***نقش رسانه‌ای مستند

در این میان رسانه و مهم‌تر از آن مستند یک ابزار مدیا با چند الگوی سمعی‌بصری است که باید به‌طور ویژه‌ به آن پرداخته شود و اگر ما خودمان را حافظ منافع ملی می‌دانیم باید از حریم انقلاب اسلامی نیز حفاظت کنیم تااندازه‌ای که زیباترین تصاویر از انقلابمان را برای همگان درمعرض نمایش قرار دهیم. رسانه به‌خودی‌خود جنبه روایتی ناخواسته‌ای دارد که هر سازنده‌ای که دست به ساخت پروژه می‌زند، می‌داند که فعالیت در حوزه انتخابات و انقلاب اسلامی به‌خودی‌خود مخاطبان زیادی را به همراه دارد؛ اما دراین‌بین جای خالی هدفمندبودن رسانه به‌شدت احساس می‌شود؛ چراکه هرگاه در هرجایی پای رسانه وسط می‌آید این فرضیه به‌وجود خواهد آمد که هرگز نمی‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای به‌دام‌انداختن افکار عمومی استفاده کرد؛ اما می‌توان راه درست را از بی‌راهه به عوام جامعه نشان داد؛ ولی واقعیت این‌گونه نیست؛ در همه جای دنیا به‌خصوص انتخابات اخیر آمریکا از رسانه به‌عنوان ابزار جهت‌مند در دو جبهه مثبت و منفی استفاده شد که متأسفانه جبهه منفی بر مثبت غلبه و اوضاع جهان را دگرگون کرد. انتظار ایرانی‌ها به‌خصوص اصفهانی‌ها از پخش چنین مستندهایی در رسانه ملی بازگویی حوادثی است که یک تجربه بزرگ برای میهن‌دوستان شده و دلیل بزرگ پخش آن چیزی جز ترغیب مخاطب برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. همه ما به فردایی بهتر می‌اندیشیم؛ اما این فردایی که همواره دم از آن می‌زنیم تنها با توسل به گذشته و انتخاب راه درست پیشینیان امکان‌پذیر است. شاید در بعضی از موارد واقعاً عقب‌افتاده فکر می‌کردند؛ اما کلیاتی که ارائه دادند همواره مدرن و به‌روز است؛ پس به‌جای هیاهوی انتخاباتی رقابت سالم را درپیش بگیریم.

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

شبکه اصفهان دست به کار شد / مستند نگاری برای انقلاب

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا