جهان

شایعه های اینترنتی ناسالم!

شایعهکافی است سری به اینترنت و شبکه های اجتماعی بزنید تا با انبوهی از ایمیل های عجیب و غریب مواجه شوید. از ادعای شفا پیدا کردن با ترکیب سیر و لیموترش گرفته تا اینکه رژ لب نزنید چون سرب دارد.

خیلی هایشان مدتی از صحنه خارج می شوند و دوباره برمی گردند. خیلی هایشان هم حضور فعالی در صحنه دارند و به این سادگی ها از رو نمی روند. برایتان 5 شایعه از مجموعه شایعاتی را که بازارشان گرم است انتخاب کرده ایم تا درستی و ناردستی شان را بررسی کنیم.

1- تشخیص سرطان زایی رژ لب ها با طلا

متن شایعه دست به دست در ایمیل ها می چرخید و در انتهای هر ایمیلی از گیرنده درخواست می شد اگر به سلامت اطرافیانش علاقمند است برای سایرین هم بفرستد:

اخیرا قیمت رژ لب ها از 67 دلار به 9.90 دلار تقلیل یافته است زیرا آنها حاوی سر هستند. سرب یک ماده شیمیایی است که باعث بروز سرطان می شود.

مراقب باشید بالاترین میزان سرب مساوی است با بالاترین شانس ابتلا به سرطان. بعد از آزمایش های صورت گرفته مشخص شد که رژ لب هر چقدر سرب بیشتری داشته باشد ماندگاری طولانی تری نیز دارد. اگر رژ لب شما برای مدت طولانی روی لبتان می ماند به خاطر مقدار بالای سرب آن می باشد.

شایعه های اینترنتی ناسالم!

و اما راه تشخیص:

– مقداری از رژ لب تان را روی دستتان بمالید.
– با یک انگشتر طلا روی آن را خراش دهید.
– اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد ثابت می شود که حاوی سرب است.

استفاده از سرب ممنوع است!

خبر وجود سرب در لوازم آرایش سر و صدای زیادی به پا کرد اما واقعیت این است که تولید محصولات آرایشی حاوی سرب سال هاست که ممنوع شده است! دکتر حسین طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرگزاری آفتاب اینطور گفته است: «در واقع اینکه گفته می شود بیشتر رژ لب ها حاوی سرب هستند و فقط درصد کمی از آنها فاقد این فلز مضر هستندو می توان با کشیدن حلقه طلا رویرژ و مشاهده سیاه شدن یا نشدن آن به این مساله پی برد تنها یک شگرد تبلیغاتی است.»

اگر محصولی شامل سرب باشد فقط با بررسی های آزمایشگاهی مشخص می شود نه با کشیدن طلا روی رژ لب؛ «امروزه برای تهیه رژلب های سالم تر از مواد طبیعی مثل موم زنبور استفاده و توصیه می شود اگر آلرژی دارید، به جای محصولات شیمیایی، این مواد آرایشی را مصر فکنید. اتفاقا با استفاده از مواد آرایشی گیاهی و استفاده از ماسک های تهیه شده از موادس الم و طبیعی از سلامت بیشتر هم برخوردار می شوید.»

نکته ای که باید به آن توجه کنیداستفاده از لوازم آرایشی معتبر است. لوازم آرایشی چینی یا موادی که به صورت زیرزمینی و بدون نظارت های بهداشتی تهیه می شوند ممکن است قیمت های مناسبی داشته باشند اما می توانند حاوی موادی باشند که سلامتی شما را به خطر می اندازند.

2- معجون معجزه بخش سیر و لیموترش

یکی از راه های شفابخشی که اخیرا بیماران قلبی زیادی را متوجه خود کرده است ماجرای ترکیب سیر و لیموترش و مصرف آن با دستورالعمل خاص است.

این شایعه ادعا می کند این معجون باعث می شود گرفتگی های رگ های قلب از بین رفته و کسانی که به عمل جراحی نیاز پیدا کرده اند از این عمل بی نیاز شوند.

شایعه های اینترنتی ناسالم!

این ترکیب بسیار قوی و خطرناک است

در گفتگویی که با دکتر رضایی پور، متخصص طب سنتی داشتیم متوجه شدیم که این مساله مربوط به حوزه Herbal Medicine است و نه طب سنتی؛ با اینحال توضیحاتی که دکتر رضایی پور دادند از خطرات این ترکیب حکایت داشت: «از نگاه طب سنتی ایران، این ترکیب می تواند در برداشتن لایه های رسوبی نامناسب و رفع پلاک های عروقی اثربخشی نسبی داشته باشد ولی با توجه به «شدت» عملش، می تواند همزمان به لایه های سلولی طبیعی عروق هم آسیب برساند و موجب کندگی آنها شود که ناگفته پیداست در صورت تداوم مصرف می تواند چه عواقب وخیمی (از خونریزی تا سکته و …) در پی داشته باشد!

بسیار لازم است که به یک نکته مهم و بنیادین توجه شود: خطای بزرگی است اگر گمان کنیم که گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی عارضه ندارند! اگرچه درمان های طبیعی به خاطر نوع نگاهی که مکاتب طب مکمل به مفاهیم پایه ای بهداشت و درمان دارند، بسیار کم عارضه تر از درمان های شیمیایی نوین هستند ولی اصلا نباید بدون عارضه تلقی شوند.»

3- کوه پردیس وشفای مبتلایان به ایدز

ماجرای کوه پردیس هم از آن داستان هایی است که عده زیادی را به تعجب واداشت. متن این ایمیل ها از این قرار است:

– قله این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید است چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.

– عسل حاصله از منطقه تماما پیش خرید چند کارخانه داروسازی بزرگ جهان است و یکی از ترکیبات اصلی مسکّن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود. گفته می شود این کوه مبتلایان به ایدز را نیز درمان می کند!

– این منطقه خرمایی ویژه نیز تولید می کند که به خرمای «خصه» معروف است و خواص دارویی آن تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود.

شایعه های اینترنتی ناسالم!

کوه پردیس نزدیکترن نقطه به خورشید نیست

کافی است یک سرچ ساده انجام دهید تا متوجه شوید این کوه نزدیکترین نقطه به خورشید نیست. علاوه بر آن به خاطر حرکت بیضوی زمین این فاصله متغیر است.

هیچ مدرکی دال بر اینکه عسل این منطقه به صورت کامل پیش خرید شده باشد وجود ندارد و با اینکه این خبر را خبرگزاری های زیادی منتشر کردند اما صحت آن هنوز تایید نشده است.

4- دستمال های مرطوب اعتیادآور

ماجرا از این قرار بود که خبرگزاری مهر خبری را به نقل از دکتر ابهری با این مضمون منتشر کرد: «یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی از ورود مواد مخدر جدید در شکل دستمال مرطوب با نام «السیمن» به بازار خبر داد و گفت این دستمال مخدر از راه خون جذب بدن شده و توهم کاذب ایجاد می کند.»

گویا آقای ابهری اسم چند ماده مخدر جدید را هم معرفی کرده و اعلام کرده بود که اساس و پایه این مواد جدید همان شیشه و مواد آمفتامینی است که نام و شکل آن عوض شده است.

شایعه های اینترنتی ناسالم!

رییس پلیس تکذیب می کند!

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، سردار حمیدرضا حسین آبادی آن را تکذیب کرد. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با رد وجود ماده مخدر افلاطون و مریخ در کشور گفت: «افرادی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر مسئول نیستند در این زمینه اظهارنظر نکنند.»

سردار حمیدرضا حسین آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «وجود ماده مخدری به نام السیمن در دستمال های مرمطوب کذب محض است و بر اساس تحقیقات علمی پلیس چنین چیزی صحت ندارد.»

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ازت افراد غیرمسئول خواست در این زمینه اظهارنظر نکرده و با سخنان اشتباه خود مردم را دچار نگرانی و تشویش نکنند، ضمن اینکه پلیس در صورت ورود مواد مخدر جدید به کشور هشدارهای لازم را خواهد داد. شهروندان نیز هیچگونه نگرانی با شنیدن نام های عجیب از سوی برخی افراد غیرمسئول نداشته باشند. گویا ماده ای که با عنوان السیمن معرفی شد، همان ال اس دی است که یکی از روانگردان ها محسوب می شود. هر چند که این خبر تکذیب شد اما بهتر است موقع تیهه دستمال های مرطوب سراغ برندهای معتبر بروید یا با پزشکان مربوطه مشورت کنید.»

5- تنها شایعه ای که درست است

اگر آب یا سایر مایعات را در درون ظرفی بگذارید و با مایکروفر به آنها حرارت بدهید یک اتفاق جالب اما خطرناک می افتد: مایعات به درجه جوش می رسند اما به حالت جوشش نه! درجه جوشش یعنی همان حالتی که آب در آن قل قل می کند. اگر ظرف مایع را از مایکروفر خارج کنید با هرگونه حرکت یا حتی قرار دادن قاشق یا کیسه چای در آن، مایع به حالت جوشش درمی آید و ممکن است به اطرافش بپاشد و حتی شما را بسوزاند.

درست یا غلط؟

خبر فوق درست است و حتی اتحادیه دارو غذای آمریکا هم آن را تایید کرده است. ماجرا کاملا صحت دارد. هرگز هیچ مایعی را حتی اگر به اندازه یک لیوان باشد بیش از دو دقیقه در مایکروفر قرار ندهید. ترجیحا برای جوشاندن مایعات از همان روش های قدیمی اما مطمئن استفاده کنید. در شرایط خاص اگر فراموش کردید و برای گرم کردن آب یا سایر مایعات از مایکروفر کمک گرفتید قبل از خارج کردن ظرف از درون این دستگاه بگذارید سی ثانیه داخل مایکروفر باقی بماند.

6- قرص نعنا شما را می ترکاند!

مدتی می شود که انواع و اقسام خبرها در مورد ترکیب خطرناک قرص نعنایی و نوشابه منتشر می شود. حالا فکرش را بکنید که یک عالم ویدئو هم ضمیمه این خبر ترسناک می شوند.

ویدئوهایی که نشان می دهند به محض انداختن یکی از این قرص های نعنایی داخل یک بطری نوشابه، بطری نوشابه به یک راکت در حال پرواز مبدل می شود. این خبر وقتی بین همه رواج پیدا کردکه گفته شد این اتفاق اگر در معده انسان بیفتد هم چنین واکنشی خواهدداشت و همه چیز را هم به وجود ماده ای موسوم به «منتوز» در نوشابه نسبت می دهند.

شایعه های اینترنتی ناسالم!

منفجر نمی شوید اگر …

واقعیتی که سایت های زیادی به آن معترف شدند این است که این اتفاق پس از خوردن یک بطری دو لیتری نوشابه می افتد و منجر به همان چیزهایی می شود که ویدئوها نشان داده اند.

اما گویا در مورد ظرفیت معده انسان این اتفاق احتمال کمتری دارد. محققان می گویند فرایند فوران گاز در ویدئوها به علت میزان بالای گاز دی اکسید کربن در 2 لیتر نوشابه است که همان لحظه باز شده.

شما هیچ گاه دو لیتر نوشابه نمی خورید و گاز آن هم هنگام ریختن در لیوان، خوردن و همینطور در معده شما به تدریج کم و کمتر می شود و خوردن منتوز پس از آن هم اثر انفجاری ندارد. بنابراین اگر شما به میزان معمول نوشابه می خورید و قبل یا بعد از غذایتان قرض نعنایی خورده اید اثر خطرناکی نخواهد داشت!

7- آیا تخم مرغ پماد سوختگی است؟

داستان از این قرار است: مرد جوانی مزرعه اش را با سم آفت کش سمپاشی می کرد و می خواست بداند چقدر از سم در مخزن باقی مانده است. درپوش را برداشت و فندک را روشن کرد.

بخار بلند شده از سم، آتش گرفت و سراسر بدن او را در بر گرفت. از روی تراکتور پایین پرید و فریاد زد. زن همسایه با حدود 10 تخم مرغ از خانه بیرون دوید و در عین حال فریاد می کشید «تخم مرغ بیارید». او تخم مرغ ها رو شکست و سفیده رو از زرده جدا کرد. وقتی آمبولانس رسید و مسئولین کمک های اولیه مرد جوان را دیدند، پرسیدند «کی این کارو کرده؟»

همه به زن اشاره کردند و مامورین به او تبریک گفتند. «در ذهن داشته باشید که این روش درمان شامل آموزش های مامورین آتش نشانی هم هست.» بعد از آن هم داستان سوختگی دست زنی با آب جوش و درمان معجزه آسای آن به لطف کلاژن موجود در سفیده تخم مرغ آمده است.

این شایعه ثابت نشده!

دکتر همایون مژدهی آذر، متخصص پوست درباره این شایعه می گوید: «سفیده تخم مرغ دارای یکسری ترکیبات پروتئینی ترمیم کننده هست ولی اینکه از طریق استفاده موضعی تا چه حد حذف شود و اثر کند مورد بررسی قرار نگرفته واگر هم قرار گرفته باشد مورد مطالعاتی که شواهد خیلی قوی را نشان دهد قرار نگرفته است.»

تخم مرغ به هر حال یک ماده مصرفی است که هر روز آن را مصرف می کنیم و مشکل خاصی هم نداریم. اگر تخم مرغ از منبع معتبر تهیه شده باشد باید از بهداشتی بودنآن مطمئن باشیم ولی وقتی تخم مرغ برای مدتی جایی باقی بماند، از زمانی که این تخم مرغ؛ حالا سفیده یا زرده در جایی ماند باکتری های و میکروب ها به آن حمله می کنند و بعد از مدتی آن را آلوده می کنند.

اما در مجموع چنانچه تخم مرغ از جای سالمی تهیه شده باشد می شود به عنوان ماسک از سفیده آن استفاده کرد اما این ماسک هم خواص ترمیمی ثابت شده ای ندارد به خصوص برای پوست های سوخته، بنابراین این کار را حتی الامکان انجام ندهید.

8- خمیردندان ها: شیمیایی یا طبیعی

یکی از جدیدترین خبرهایی که حواس خیلی ها را هم به خودش معطوف کرده مربوط به رنگ پایین خمیر دندانهاست. در این شایعه گفته می شود هر رنگی علامت یک نشانه است که با سلامت شما در ارتباط خواهدبود: اگر علامت رنگ آبی باشد: خمیردندان از مخلوطی از مواد طبیعی و ادویه جات ساخته شده است. اگر علامت رنگ سرخ (قرمز) باشد، خمیردندان از مواد طبیعی و مواد کیمیاوی (شیمیایی) ساخته شده است.

اگر علامت رنگ سیاه باشد: خمیردندان کاملا از مواد کیمیاوی (شیمیایی) ساخته شده است. شما فقط آن خمیر دندان را خیرداری کنید که با رنگ سبز یا آبی علامت گذاری شده است.

طفلک دستگاه های بسته بندی!

به گزارش سایت گمانه، این رنگ ها صرفا جهت تشخیص دستگاه های بسته بندی هستند.

احتمالا خمیردندان های سفیدکننده با یک رنگ و معمولی ها با رنگ دیگری مشخص می شوند تا دستگاه بسته بندی بتواند آنها را در بسته های درست جا بدهد. هیچ خبری از شیمیایی بودن یا طبیعی بودن آنها و راه شناختشان با این رنگ ها نیست! خیالتان راحت!

9- لنزی که با آتش کباب ذوب شد

چند وقت پیش خبر دختری که با نگاه کردن به آتش کباب پزی لنزش ذوب شده و او را برای همیشه نابینا کرده است، مثل بمب منتشر شد.

منطقی که شنونده ها را راضی می کرد این بود که جنس لنزها از پلاستیک است و پلاستیک هم به راحتی ذوب می شود.

گفته می شد این دختر تا چند دقیقه از شدت درد بالا و پایین می پریده است و اطرافیانش او را سریعا پیش دکتر می برند اما بینایی این دختر بیست و یکساله از دست می رود.

این شایعه دنباله دار است

واقعیت این است که این شایعه سال هاست در جریان است. خیلی سال پیش می گفتند جوشکارانی که از لنز استفاده کرده اند دچار این مشکل شده اند و بعدها هر از چندگاهی این شایعات به شکل دیگری سردرمی آوردند. واقعیت این است که خوب است جانب احتیاط نگه داشته شود اام جز مشکلات زخم قرنیه و آلوده شدن لنزها اگر قرار بود مشکلی به این شکل و با این شدت پیش بیاید احتمالا تمام پزشکان به بیمرانشان هشدار می دادند.

10- سکته مغزی بدون علامت

در یک مهمانی پای خانمی پیچ خورد و با بشقاب غذا در دستش به زمین افتاد، علت زمین خوردنش کفش جدیدش بود که هنوز به آن عادت نکرده بود. دوستان کمک کرده و او را از زمین بلند و بر نیمکتی نشاندند و جویای حالش شدند. جواب داد حالش خوب است و ناراحتی ندارد. مهماندار بشقاب جدیدی با غذا به او داد … خانم بعدازظهر خوبی را به اتفاق دوستانش گذراندو بسیار راضی به اتفاق همسرش به خانه برگشت. چند ساعت بعد همسرش به دوستانی که در مهمانی بودند تلفن کرد و اطلاع داد که زن را به بیمارستان برده اند. خانم در ساعت 18 همان روز در بیمارستان فوت کرد وپزشکان علت مرگ را سکته مغزی تشخیص دادند.

می تواند درست باشد

دکتر مهدی یاراحمدی، فوق تخصص مغز و اعصاب می گوید: «مکانیسم سکته مغزی این است که یک لخته در یکی از رگ های ریز مغز گیر می کند و آن منطقه ای که باید توسط رنگ خونرسانی شود گرسنه می ماند و فعالیتش را بعد از مدتی از دست می دهد.»

معمولا این اتفاق ناگهانی می افتد و علائم هشداردهنده ای ندارد. این مکانیسم سکته مغزی است اما ضربه مغزی می تواند بروز لخته را تسریع کند. یا اینکه باعث می شود بعضی از رگ هایی که توسط رسوب کلسترول تنگ شده اند در اثر ضربه ناگهانی قطعاتی از رسوبات کنده شوند و داخل رگ هایی که ریزتر هستند گیر کنند و طرف دچار سکته مغزی شود.»

دکتر یاراحمدی می گوید در این حالت سکته مغزی ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد. بعضی وقت ها هم ممکن است که خونریزی هایی در فضاهای بالقوه مغز اتفاق بیفتد.

اتفاقی که گاهی وقت ها افتاده این است که فرد با ماشین برخورد می کند و از جایش بلند می شود می گوید حالم خوب است و می رود. همین فرد ممکن است بعد از اینکه به خانه برسد سکته کند یا به کما برود. این اتفاق مربوط به خونریزی هایی است که در لایه ساب دورال مغز ایجاد می شود. این اتفاق کم کم می افتد و این دوره ممکن است مخفی باشدو دو هفته هم طول بکشد.

این مساله معمولا علامتی ندارد جز اینکه بعضی از سالمندان ممکن است دچار توهم و بیقراری شوند و ممکن است اطرافیانشان فکر کنند که آنها دچار مشکلات روانی شده اند. سردردهای اپیزودیک از دیگر علائم این مشکل است.

«وقتی که سکته مغزی اتفاق بیفتد مریض علائمی پیدا می کند و همه اینها قبل از بروز سکته هستند.»

11- ضد تعریق های خطرناک

مدتی است که یک خبر اینترنتی دست به دست می چرخد و باعث ترس و اضطراب بسیاری از خانم ها شده است: دئودورانت های ضد تعریق باعث ایجاد سرطان سینه می شوند!

البته اصل خبر مدعی است مواد شیمایی به کار رفته در این محصولات، در درازمدت در بدن تجمع پیدا می کنند و مسبب ایجاد تومورهای سرطانی به خصوص در ناحیه سینه و زیربغل می شوند.

همین شایعه خانم ها را در استفاده از دئودورانت ها که جزو ملزومات فصل تابستان هستند مردد کرده است اما به نظر شما این موضوع از نظر علمی صحت دارد؟

هیچ ربطی به سرطان سینه ندارد

این شایعه احتمالا از آنجا نشأت گرفته که دئودورانت های ضد عرق حاوی ترکیبات آلومینیوم هستند که موقع ماموگرافی می تواند جواب مثبت اما غلط ابتلا به سرطان سینه را نشان دهد. پس بهتر است هنگام رفتن به ماموگرافی، از دئودورانت استفاده نکنید. البته همچنان دلواپسی هایی در مورد پارابن موجود در دئودورانت وجود دارد که منجر به افزایش سطح استروژن و خطر ابتلا به سرطان می شود اما با این وجود به گفته موسسه بین المللی سرطان EDA، شواهد علمی معتبری که وجود رابطه بین دئودورانت و سرطان سینه را تایید کند، در دست نیست.

 منبع:مجله تندرستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا