پزشکی و سلامت

سرطان پانکراس بی‌سروصدا می‌آید

سرطان‌های ناحیه گوارش اغلب با علائمی چون حالت تهوع، کاهش وزن و بی‌اشتهایی همراه هستند. اما در برخی موارد، بیماری علامتی ندارد و در مراحل پیشرفته فرد متوجه می‌شود. یکی از این بیماری‌ها، سرطان پانکراس (لوزالمعده) است.

انواع سرطان پانکراس (سرطان لوزالمعده)

سرطان پانکراس دومین تومور شایع بدخیم دستگاه گوارش در آمریکا و چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان است. این تومور قبل از ۴۵ سالگی نادر و بعد از این سن به‌شدت زیاد می‌شود. این تومور می‌تواند از مجاری پانکراس یا بافت پارانشیم آن منشأ بگیرد. اکثر تومورهای پانکراس در قسمت سر این غده قرار دارند.

علت بروز سرطان پانکراس

علت بروز سرطان پانکراس چند عاملی است که از جمله آن می‌توان به عوامل ژنتیکی و ارثی که در برخی از موارد تا ١٣٢ برابر شانس را نسبت به جمعیت عمومی افزایش می‌دهد و همچنین عوامل محیطی ازجمله استعمال دخانیات، رژیم‌های غذایی پرچرب و مصرف گوشت قرمز زیاد و نقش محافظتی سبزی‌ها و میوه‌های تازه اشاره کرد.

با رژیم غذایی ضد سرطان آشنا شویم

علائمی بیماری پانکراس

علائم این بیماری در بسیاری از موارد، مبهم و بدون سروصدا بوده و می‌تواند صرفاً با کاهش وزن، ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی و دل‌درد خود را نشان دهد. ولی در بعضی از موارد با زردی، خارش، درد شدید بالای شکم، تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد. نکته مهم اینکه در بیماران بالای ۵٠ سال یا دیابتی که تازه شروع شده است، باید به فکر سرطان پانکراس بود.

آیا علائم سرطان پانکراس شبیه سرطان معده و روده است؟

سرطان‌های لوزالمعده، معده و روده می‌تواند تنها علامت مشترکشان، کاهش وزن، کاهش اشتها و سیری زودرس باشد، لذا این علائم را باید بالای ۵٠ سال جدی گرفت و بیماری را مورد ارزیابی قرار داد.

ممکن است سرطان پانکراس با نشانه‌هایی که خیلی قابل‌تشخیص نیستند ظاهر شود؟

متأسفانه یکی از وخیم‌ترین تومورهای انسان به لحاظ پیش‌آگهی، سرطان‌های لوزالمعده است و متأسفانه به دلیل علائم غیراختصاصی، به‌موقع تشخیص داده نمی‌شود، لذا معمولاً پیش‌آگهی بسیار وخیم و طول عمر کمتر از ۶ ماه است.

سرطان  پانکراس چه اندام‌هایی از بدن را درگیر می‌کند؟

درگیری تومورال این غده می‌تواند به اعضای مجاور مثل عروق اطراف، کبد، طحال و معده حمله کند.

آیا سن خاصی به سرطان پانکراس مبتلا می‌شوند؟

معمولاً شیوع این بیماری بالای ۴۵ سال است مگر موارد ارثی آن‌ که می‌تواند زیر این سن باشد.

راه‌های تشخیص سرطان پانکراس

 برای تشخیص نخست شک بالینی لازم است و برای تشخیص دقیق آن می‌توان از MRI یا سیتی اسکن یا دقیق‌تر از همه این‌ها از اندوسونوگرافی که امروزه در اصفهان نیز قابل‌دسترسی می‌باشد، استفاده کرد.

آیا سرطان پانکراس درمان قطعی دارد؟

در مراحل اولیه اگر تشخیص داده شود، می‌توان با جراحی، تومور را برداشت و بیمار را نجات داد ولی در موارد پیشرفته امکان درمان یا جراحی وجود ندارد.

چگونه می‌توان از بروز سرطان پانکراس پیشگیری کرد؟

با استفاده از مواد غذائی آنتی‌اکسیدان مثل سبزی‌ها و میوه‌های تازه و عدم مصرف گوشت قرمز و چربی به مقدار زیاد، کاهش وزن و عدم مصرف دخانیات می‌توان به کاهش شیوع این بیماری کمک کرد. در مواردی که سابقه فامیلی سرطان لوزالمعده وجود دارد، منسوبین درجه‌ یک  باید از ٣۵ سالگی جهت تست‌های غربالگری مراجعه کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا