أخبار

ستاره ای که هرگز خاموش نمی شود

دکتر کیوان مزدا از جراحان بنام دنیا و رئیس بخش ارتوپدی اطفال بیمارستان روبرت دوبره پاریس دار فانی را وداع گفت.

دکتر مزدا در فرانسه بزرگ شد و در جراحی ارتوپدی و ستون فقرات از مطرح‌ترین افراد دنیا شد اما هیچ‌گاه هم‌وطنان خود را فراموش نکرد. در ۱۱ سال گذشته دکتر مزدا و تیمش بدون هیاهو و با دلی مملو از عشق، به ایران می‌آمدند و فرزندان بی‌بضاعت این سرزمین را رایگان عمل می‌کردند. در طول این مدت، همکاری دکتر مزدا با دانشگاه علوم پزشکی تهران، موجب آموزش جراحان بسیاری شد که در سراسر ایران مشغول به درمان بیماران هستند.
دکتر کیوان مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۲۸ در شهر آبادان به دنیا آمد و از هفت سالگی در فرانسه بزرگ شد. او رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد. تکنیک خاص و ابداعی دکتر مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به وجود آمد.
دکتر کیوان مزدا از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در موسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد. هرسال چهار بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌های پیچیده به ایران می‌آمد و سالی دو بار با تیم خود جهت عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کرد و عمل‌های جراحی را در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان موقوفه نورافشار انجام می‌داد.

در طول این ۱۱ سال، در کنار فعالیت درمانی، فعالیت‌های علمی و آموزشی دکتر مزدا با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داشت و جراحانِ ستون فقرات زیادی به‌واسطه ایشان تربیت شدند.
ایشان معمولاً در سکوت خبری و بدون هیاهو با تیمش به ایران می‌آمد و کودکان بی‌بضاعت این کشور را عمل می‌کرد و به کشور فرانسه بازمی‌گشت. در آخرین سفر خود به ایران در شهریور ۹۷، ۲۸ کودک توسط ایشان و تیمشان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

دکتر مزدا در هفته آخر شهریورماه سال ۹۷ بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما فرورفت و  ۱۱ مهرماه ۹۷ چشم از جهان فروبست و با توشه‌ای از دعای خیر کودکان نیازمند، به جهان آخرت سفر کرد. یادشان گرامی و روحشون شاد باد

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا