پزشکی و سلامت

زایمان راحت و طبیعی با LDR (ال دی آر)

زایمان با شیوه جدید | در LDR راحت زایمان کنید. زایمان در LDR راحتترین روش زایمان در ایران

ال دی آر LDR روشی جدید برای خانم هایی که از زایمان طبیعی میترسند و استرس دارند!!

از آداب و رسوم قدیمی زایمان در ایران و مناطق مختلف کشور که بگذریم، باید گفت طبیعی است که از دیرباز تاکنون چرخه درمان از جمله پروسه زایمان با تغییرات متعددی همراه بوده و سیاست های مختص خودش را دربرداشته است، یک روز تاکید برانجام سزارین و دوره‌ای دیگر فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و اکنون در قرن 21 رفته رفته می‌رود تا اغلب شاخه های پزشکی با طب قدیم درآمیخته و فاصله اش با روش‌های درمانی سنتی کم و کمتر شود.

در همین رابطه اصرار بر تولد طبیعی نوزادان دلیل قاطع دیگری براین ادعاست که درچند سال اخیر توصیه و دستورالعمل‌های بالادستی فراوانی بر ضرورت انجام آن صادر شده و با اجرای طرح تحول نظام سلامت به اوج خود رسیده است.

در این میان شاید راه‌اندازی جایگاه های زایمانی که مادر بتواند به راحتی درکنار یکی از محارم خود بچه اش را به دنیا بیاورد، یکی از ده ها تکنیک تبلیغی برای استقبال از زایمان طبیعی خواهد بود. حالا حدود یک سالی هست که در سراسرکشور بلوک های زایمانی LDR راه اندازی شده تا یکی از هشت بسته خدمتی طرح تحول سلامت در حوزه درمان محقق شود.

چندی پیش هم 21 واحد از زایشگاه‌های اصفهان به جرگه بلوک جدیدی‌ها پیوست تا به قول معروف بهانه‌ها برای ترس از زایمان طبیعی کمتر و به زعم متولیان امر با افزایش زایمان طبیعی، حوزه درمان و سلامت استان شاهد وقوع مرگ و میر و مخاطرات کمتری ناشی از سزارین باشد.

اما این بلوک ها در چه نقاطی از اصفهان راه‌اندازی شده؟ چه تعداد هستند؟

و سوالاتی از این دست که قطعا پاسخش برای شهروندان خصوصا زوج‌هایی که در شرف فرزندآوری هستند، مهم و شنیدنی است. به همین منظور صبح یک روز کاری به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفته و پای صحبت‌های مدیریت این ستاد نشستیم. آنچه در ادامه می خوانید گفت‌وگوی ماست با دکتر حمیدرضا شتابی.

 ابتدا راجع به چگونگی بلوک‌های زایمانی جدید صحبت کنید:

درسراسر دنیا سه مدل زایشگاه تعریف شده شامل:

  • سنتی
  • ال دی آر (LDR)
  • ال دی آر پی

که بهترین مدل آن ال دی آر ( بلوک زایمانی تک نفره ) است. دراین مدل یک اتاق ویژه برای زایمان به مادر باردار اختصاص می‌یابد که امکان حضور همسر یا یکی از محارم وجود دارد. درحالی که در زایشگاه‌های سنتی هر مرحله در یک فضای جداگانه انجام می‌شود، آن هم بدون حضور هریک از افراد یادشده مگر در بیمارستان های خصوصی.

زایمان راحت به روش جدید

زایمان راحت و طبیعی با LDR / در LDR راحت زایمان کنید.

هدف از اجرای چنین طرحی چیست؟

ببینید با آغاز طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ بسته ترویج زایمان طبیعی از 15 اردیبهشت ماه سال 1393 یکی از مهم‌ترین محورهای این برنامه، بهینه سازی و بازسازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان و تبدیل آن از سیستم سنتی به سیستم LDR (واحدهای تک نفره زایمان طبیعی) مطابق با استانداردهای روز جهان بود.

در سیستم سنتی مراحل مختلف زایمان شامل مرحله پیش از زایمان، زایمان وپس از زایمان دراتاق های جداگانه صورت می گرفت که به همین دلیل جابه جایی مادر حین این مراحل همچنین مراقبت گروهی از وی در یک اتاق اجتناب ناپذیربود؛ اما با اجرای سیستم LDR و ایجاد واحدهای تک نفره زایمان طبیعی، همه مراحل دریک اتاق و به صورت اختصاصی انجام می شود؛ بنابراین این فرآیند امکان ایجاد شرایط لازم جهت حفظ حریم خصوصی مادران و امکان‌پذیر کردن حضور همراه و همسر بر بالین مادر به هنگام زایمان را فراهم می کند. درواقع با انجام این اقدامات به دنبال سهولت در انجام زایمان طبیعی هستیم تا بتوانیم از تعداد سزارین‌ها در کشور بکاهیم و بر تعداد زایمان‌های طبیعی اضافه کنیم.

بنابراین دیگر دغدغه ای از این بابت وجود ندارد و همه زوج ها در هر سطح اقتصادی می توانند از این امکان استفاده کنند؟

بله

یعنی پذیرش کاملا رایگان است؟

بله، بابت زایمان در زایشگاه های LDR هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

شرایط خاصی که برای پذیرش تعریف نشده؟ مثلا صرفا زایمان اولی ها حق برخورداری داشته باشند.

خیر، درراستای اجرای بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی همه مادران باردار در هر رده سنی، جنسی و حتی قومیتی می‌توانند بدون پرداخت هزینه ای از تخت های مذکور استفاده کنند.

راه اندازی چنین بلوک‌هایی اقدام جالبی است، اما به نظر می رسد با قرار گرفتن در محیطی تقریبا خصوصی، توقعاتی چون گرفتن عکس و فیلم حین زایمان برای مادر و همراه ایجاد شود، آیا چنین مجوزی صادرشده ؟

خیر،درست است که زایمان در اتاقک های تک نفره انجام می‌شود؛ اما گرفتن عکس یا فیلم هم ممنوع است و قبل ازورود به اتاق گوشی تلفن یا دوربین ازهمراه جدا می شود.

چه میزان درکاهش خطاهای زایمانی موثراست؟

بدون شک کمتر شدن این خطاها از اهداف ایجاد واحدهای تک نفره زایمان طبیعی است و تاثیر بسزایی درعملکرد مطلوب ماما و پزشک دارد.

لطفا اشاره ای هم به تعداد و مناطق این بلوک‌های زایمانی در شهرمان داشته باشید:

علاوه بر 11 بلوک قبلی، شش بلوک زایمانی دیگر یعنی در بیمارستان الزهرا(س)، عیسی بن مریم(ع)، شهرضا، سمیرم، خوانسار و نطنز به بهره برداری رسید که مراسم افتتاح همزمان با سراسر کشور و از طریق ویدئو کنفرانس توسط وزیر محترم بهداشت انجام شد.

قبلی ها درچه نقاطی است و جمع اعتبار و مساحت واحدها چقدراست؟

  • بیمارستان امام خمینی فلاورجان
  • شهید رجایی فریدن
  • حشمتیه نائین
  • شهید منتظری نجف آباد
  • امین
  • امام حسین گلپایگان
  • شهدای لنجان
  • گلدیس شاهین شهر
  • سیدالشهدای سمیرم
  • بهنیا تیران
  • محمدرسول‌الله مبارکه
  • شهید بهشتی اردستان
  • حضرت رسول اکرم فریدونشهر
  •  فارابی

که به طور کلی با شش مرکز یاد شده قبل، 7257 متر بهسازی و66 تخت LDR به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

علائم و درمان افسردگی پس از زایمان

چه تعداد دیگری از بیمارستان‌های اصفهان در صف انتظار تجهیز به سیستم تک نفره زایمان هستند؟

از 19 بیمارستان اصفهان در 17 مرکز درمانی، اقدامات بهینه‌سازی و تجهیز59 واحدLDR به طور صددرصدی انجام شده و در دو بیمارستان دیگر هم طی سال جاری 7 واحد مجهز به سیستم LDRبه بهره برداری خواهد رسید.

با این حساب در یک مقایسه کشوری، به نظر می رسد اصفهان در اجرای این سیستم پیشگام بوده است؟

بله همینطور است، خوشبختانه استان اصفهان بهترین عملکرد را در کشور، در ایجاد و راه‌اندازی بلوک‌های زایمانی ال دی آر داشته است و امیدواریم با ترویج هرچه بیشتر زایمان طبیعی شاهد کاهش آمار سزارین در این استان و شهرستان‌هایش باشیم.

با اجرای این طرح، چه تعداد زایمان طبیعی در اصفهان انجام شده؟

در خلال پیاده سازی برنامه های مذکور، از سال 93 تا به حال 38 هزار زایمان طبیعی در بیمارستان های دانشگاهی اصفهان به طور رایگان صورت گرفته است. به عبارتی درحال حاضر بیش از 55 درصد از زایمان‌ها به صورت طبیعی انجام می‌شود و باقی به روش سزارین است.

و چه تعداد سزارین؟

در سال 92 شاهد بیش از 76 هزار زایمان در استان بودیم که متأسفانه 62 درصد از آنها زایمان به صورت سزارین بود. با این حال با تلاش های انجام شده آمار زایمان طبیعی به لطف خدا رو به صعود است که امیدواریم با راه‌اندازی هرچه بیشتر این مراکز بتوانیم روز به روز با وضعیت بهتری در خصوص افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌ها روبه رو شویم.

بیشتر بخوانید:

مراقبتها و دوره بهبودی بعد از سزارین

آیا برنامه‌های آموزشی برای ترویج زایمان طبیعی اجرا شده؟

بله آموزش‌هایی برای مادران باردار در بیمارستان‌های دانشگاهی شروع شده است. قطعا آموزش و آگاه سازی مادران برای سلامت خود بسیار حیاتی است؛ زیرا سلامت مادری که از طریق عمل زایمان طبیعی، فرزند خود را به دنیا آورده است تضمین شده‌تر است.

من اینکه ترویج زایمان طبیعی در دستور کار بیمارستان‌ها  قرار گرفته و با بیمارستان های متخلف در این زمینه برخورد می شود.

آیا ترس از زایمان طبیعی باعث تمایل به سزارین است؟

شاید نوعی ترس باعث انتخاب سزارین باشد، اما یکی از علل بالا بودن آمار سزارین خصوصا در استان اصفهان این است که چون نخستین زایمان به صورت سزارین انجام شده است، زایمان‌های بعدی هم باید سزارین باشد و ما درصدد هستیم تا 80 درصد مادران نخستین عمل زایمان خود را به صورت طبیعی تجربه کنند. کما اینکه با تجهیز زایشگاه ها به سیستم LDR و ارائه آموزش های لازم مادر باردار به خودی خود به زایمان طبیعی علاقه‌مند می شود.

با توجه به اینکه کاهش آمار سزارین و ترویج زایمان طبیعی از برنامه های مهم دولت در برنامه نظام سلامت است، علاوه بر رایگان شدن زایمان طبیعی چه اقدامات دیگری صورت گرفته است؟

ارتقای استاندارد آزمایشگاه ها، جراحی ها و آموزش های مداوم که تا به حال برای وزارت بهداشت 66 میلیارد تومان هزینه داشته است، باعث شده تا اهداف طرح تحول بهتر و سریع‌تر تحقق یابد.

به جرئت می توان گفت طرح تحول نظام سلامت در خاورمیانه بی نظیر است و در هفت حوزه دغدغه‌های نظام سلامت را جهت برطرف کردن پوشش می دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا