گزارش

ریفلاکس درمان‌ می شود

ریفلاکس یا برگشت محتویات اسیدی معده را همه ما تجربه کرده‌ایم که این می‌تواند به دنبال پرخوری یا خوردن یک وعده‌غذای چرب یا پر ادویه  یا زیاده‌روی در نوشیدن مایعات محتوی کافیین اتفاق افتاده باشد ولی این تجربه، کوتاه‌مدت بوده و باعث رنجش و آزار دائمی ما نمی‌شده است و حرکات دودی مری به‌سرعت اسید را به سمت پایین رانده و ما را از علائم آزارنده ریفلاکس رهایی می‌بخشیده است، ولی آنچه موردبحث ماست مرضی شدن این حالت یا همان GERD است که حدود ۴٠ در صد مردم جهان از آن رنج می‌برند و همه‌روزه با علائم آزاردهنده آن مواجهه بوده و روی کیفیت زندگی آنها تاثیرگذاشته است.

*علت ایجاد ریفلاکس

این بیماری چندعاملی است و مهم‌ترین علت آن زمینه ژنتیک است به طوری که در برخی خانواده‌ها شیوع فامیلی آن به‌وفور دیده می‌شود، علل دیگری نیز وجود دارند که در افراد مستعد باعث بروز ریفلاکس می‌شوند ازجمله چاقی، استرس، پوشیدن لباس‌های تنگ، خوابیدن بعد از غذا، مصرف غذاهای فست فود و چرب،زیاده‌روی در مصرف کافئین، نوشیدن نوشابه‌های الکی و استعمال دخانیات .

*ریفلاکس چه علائمی ایجاد می‌کند؟

علائم بالینی ریفلاکس متنوع است ولی شایع‌ترین آنها شامل ترش کردن، تلخی و مزه بد در دهان، پر شدن مکرر دهان از بزاق، سرفه مکرر شبانه، گلودرد صبحگاهی، خشن شدن صدا و دردهای پراکنده قفسه صدری و پشت جناغ سینه هست.

*عوارض درازمدت ریفلاکس

شایع‌ترین علت سرطان قسمت تحتانی مری ریفلاکس درازمدت است. پس کنترل این بیماری بسیار مهم است. خراب شدن دندان‌ها، آسیب حنجره و ریه و تنگی مری از عوارض دیگر ریفلاکس کنترل نشده است. در اطفال اختلال رشد،گوش‌درد و بی‌قراری و عدم تغذیه مناسب از علائم و عوارض ریفلاکس می‌تواند باشد.

 درمان ریفلاکس

 درمان این بیماری نخست متوجه برطرف نمودن برگ خریدهای خطرساز است. رساندن وزن به وزن ایده ال، کاهش استرس، پرهیز از پرخوری و اصلاح الگوی غذایی به شکلی که مواد غذایی و نوشیدنی‌های ذیل حتی‌الامکان کم‌مصرف شود یا مصرف نشود این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها عبارت‌اند از:

۱/چای، قهوه، نسکافه و خانواده آن، نوشابه، عرق نعناع و آب مرکبات

۲/غذای چرب و پر ادویه، فست فودها، غذاهای با ماده نگه‌دارنده و کنسروها

 البته تجربیات خود بیماران نیز در این زمینه بسیار ارزشمند است.

   *درمان دارویی

در کنار اصلاح الگوی تغذیه‌ای، دارودرمانی جایگاه ویژه‌ای دارد که بهتر است در درازمدت استفاده شوند مهم‌ترین و مؤثرترین داروها شامل داروهای گروه بوده که معمولاً کم عارضه تر و مؤثرتر از بقیه داروها هستند.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر محسن شریفی؛ فوق تخصص گوارش و کبد

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا