بحث هفته

روش های پیشگیری از نرمی و پوکی استخوان

پوکی استخوان حتی به ستون مهره ها رحم نمی کند

یکی از علت های کمردرد،نرمی و پوکی استخوان است که ممکن است به طور موقت  مثلا در دوران بارداری ایجاد شود به طوری که بر اثر نرم شدن استخوان ها با انجام یک حرکت سریع یا تغییر جهت ناگهانی فرد دچار کمردرد می شود.

علت نرم شدن استخوان

استخوان از موادی ساخته شده که ترکیب آنها به بافت استخوانی استحکام می بخشد. کاهش یا عدم وجود این مواد سازنده بافت سبب نرم یا پوک شدن استخوان می شود. یکی از کارشناسان تغذیه در پژوهشی که  با عنوان روش های پیشگیری و درمان کمردرد گردآوری کرده به علت و روش های پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرده است. در این ادامه به بخشی از تحقیق محسن احمدی می پردازیم:

نرمی استخوان در کودکان

یکی از موادی که سبب استحکام استخوان می شود کلسیم است. کمبود کلسیم در کودکان سبب نرمی استخوان می شود. برخی کودکان را می بینیم که پاهای پرانتزی دارند این پاها که از داخل یا بیرون خم شده اند نتیجه نرمی استخوان دوران کودکی هستند و تحمل وزن بدن را ندارند. بزرگسالانی که بر اثر کمبود کلسیم دچار پوکی استخوان شده اند نیز دچار مشکلاتی چون شکستگی می شوند زیرا استخوان ها نمی توانند فشار وارده را تحمل کنند. حتی با یک زمین خوردن ساده و در برخی موارد خودبخود و بدون وارد آمدن ضربه هنگام بالا رفتن از پله دچار شکستگی استخوان می شوند. پوکی استخوان حتی به ستون مهره ها هم رحم نمی کند و ممکن است مهره ها دچار شکستگی، سائیدگی و فشردگی شوند و در ادامه می تواند مشکلاتی چون کوتاه شدن قد، گوژپشتی، سختی نفس، کمردرد و… را برای فرد به وجود آورد.

روش پیشگیری از پوکی استخوان

استخوان پوک شده را نمی توان بازسازی کرد و فقط می توان از پوک تر شدن آن جلوگیری کرد. لذا پیشگیری از پوکی استخوان از همان دوران کودکی می تواند تامین کننده سلامت فرد در سنین بالاتر باشد. اما چه اقداماتی برای پیشگیری از پوکی استخوان باید انجام داد؟

*شروع اقدامات پیشگیرانه از دوران کودکی و نوجوانی: حداقل این اقدامات باید از سنین جوانی شروع شوند تا پیشگیری کامل صورت پذیرد. با این حال انجام اقدامات پیشگیرانه پوکی استخوان سبب پیشگیری از پیشرفت عارضه مذکور می شود. پوشیدن لباس های تیره به مدت طولانی و استفاده دائمی از ضدآفتاب  و هر چیزی که مانع تابیدن نور خورشید به بدن شود زمینه را برای ابتلا به پوکی استخوان آماده می کند.

*عدم مصرف بیش از حد کافئین: مصرف بیش از حد کافئین، استعمال سیگار و مصرف الکل احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد.

*ورزش منظم:ورزش منظم و تحرک کافی داشتن به ویژه برای کم تحرک ها و خانم ها مهم است. مثلا خانم ها از یک طرف کارهای سبک تری انجام می دهند و از سویی تغییرات هورمونی در زمان بارداری و یا یائسگی می تواند آنها را در معرض پوکی استخوان قرار دهند و لذا ورزش می تواند در پیشگیری از این عارضه موثر باشد.

همچنین افراد مبتلا به بیماری های غدد، بیماری های گوارشی، ناراحتی کلیه و نیز افرادی که از داروهای ضدتشنج یا کورتون استفاده می کنند در معرض ابتلابه پوکی استخوان هستند. برای این گروه ورزش منظم و رژیم غذای درست بسیار کمک کننده است.

پس از بیان اقدامات پیشگیرانه خطاب به آنهایی که دارای سن بالا و مبتلابه پوکی استخوان هستند باید بگوییم که آنها نیز باید اقدامات پیشگیری را به خوبی انجام دهند تا از ادامه روند پوک شدن استخوان جلوگیری شود و همچنین توجه داشته باشند که دچار فشار زیاد، ضربه و زمین خوردن نشوند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا