أخبار

روزه‌داری و بیماری‌های مغز و اعصاب

روزه‌داری فراتر از یک عبادت تبدیل به یک آئین شده است که علاوه بر پرهیز از خوردن و آشامیدن و…از سحرگاه تا شامگاه، شامل مراحلی چون شب‌زنده‌داری، انجام عبادات دیگر مثل نماز با جدیت بیشتر و به‌صورت دسته‌جمعی است.

به گفته دکتر فرزاد ایزدی، متخصص مغز و اعصاب این رفتار باعث ایجاد حس نشاط و موفقیت در فرد شده و حتی پس از چند روز ممکن است احساسی شبیه خلسه ایجاد کند. این تأثیر در فصولی که طول روز طولانی‌تر است بارزتر می‌باشد. ازاین‌رو بر کارکرد روحی و جسمی-عصبی فرد تأثیر بسزایی دارد. از آنجا که تغییرات اساسی در عملکرد سلول‌های بدن و ترکیب شیمیایی خون ایجاد می‌شود لذا سیستم عصبی در این شرایط تأثیر زیادی می‌بیند.

دکتر ایزدی متخصص مغز و اعصاب در مورد بیماران مبتلابه صرع گفت: روزه‌داری با تغییر در متابولیسم بدن و افزایش کتون در خون و به خصوص توأم با شب‌بیداری سبب تضعیف مکانیسم‌های محافظ در برابر بروز تشنج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر تحریکی ممکن است عامل بروز تشنج شود افزود: در افراد صرعی به خصوص با تشنج‌های شدید که به‌سختی کنترل‌ شده‌اند روزه‌داری ممنوع است. علاوه بر این روزه‌داری سبب وقفه در مصرف به هنگام داروها شده بیماری از کنترل خارج می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب در ادامه در مورد روزه‌داری افراد مبتلابه بیماری عروقی مغز تصریح کرد: در فرد با سابقه سکته مغزی یا تنگی عروق مغز با روزه‌داری احتمال لختگی خون و بروز سکته افزایش می یابد. لذا در بیماران و سالمندان با چند بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و پرفشاری خون، روزه‌داری به‌خصوص ننوشیدن آب ممنوع است.

دکتر ایزدی  تأکید کرد: این افراد عموماً در حال مصرف چندین داروی مختلف هستند که روزه‌داری سبب تغییر در نحوه اثر دارو شده ممکن است خطراتی نیز برای کلیه داشته باشد.

وی در مورد مصرف هورمون‌های زنانه در زمان روزه‌داری نیز گفت: خانم‌هایی که به هر علتی هورمون‌های زنانه استفاده می‌کنند در صورت روزه‌داری به‌شدت در معرض بروز سکته مغزی قرار می‌گیرند. بنابراین مصرف قرص‌های ضدبارداری توأم با روزه‌داری اکیداً ممنوع است.

این متخصص همچنین به تشدید سردردهای میگرنی در زمان روزه‌داری اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی‌که شدت سردردها خارج از تحمل فرد بوده و با مصرف داروها تداخل دارد توصیه می‌شود روزه‌داری متوقف شده و روزه قضا در فصولی که طول روز کوتاه‌تر است گرفته شود.

وی در خاتمه افزود: در اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب روزه‌داری باعث کاهش تحمل فرد شده به شدت تحریک‌پذیر می‌شود. لذا توصیه می‌شود تا بهبودی نسبی، روزه‌داری را متوقف کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا