حوادث

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

«خوبی اتوبوس‌های تند رو یا همان« بی. آر. تی» این است که خیلی معطل نمی‌مانی و کمتر از دو دقیقه از راه می‌رسد؛ اما از شانس بد من بیشتر وقت‌ها شلوغ است و صندلی برای نشستن پیدا نمی‌کنی.تا اتوبوس جلوی پایم ایستاد خودم را از لای جمعیت به داخل رساندم و گوشه‌ای برای ایستادن پیدا کردم، در فکر چک آخر ماه بودم و حقوقی که چیزی از آن در پایان نمی‌ماند، نمی‌دانم چند دقیقه گذشته بود؛ اما تا به خودم آمدم دیدم دو ایستگاه به مقصد مانده است و باید از لابه‌لای جمعیت خودم را به نزدیک درب خروج برسانم، دستم را بردم تا موبایلم را از داخل کیف دستی‌ام در بیاورم و ببینم ساعت چند است که ناگهان سر جا خشکم زد، زیپ کیفم باز بود: نه از موبایل اثری بود و نه از پول‌ها. هر چه داخل آن را گشتم خبری نبود. بغض گلویم را گرفت و ناگهان به یاد چک آخر ماه افتادم، اصلاً نفهمیدم چطور کیفم را خالی کردند. نمی‌دانستم چه باید بکنم. نمی‌دانستم… .»

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

کیف‌زنی در اتوبوس‌های شلوغ یکی از معضلاتی است که در شهر وجود دارد؛ همچنین سارقانی که خود را لابه‌لای مسافران اتوبوس پنهان می‌کنند و به شکار سوژه‌ها مشغول می‌شوند و آن‌قدر کار خود را حرفه‌ای و با سرعت انجام می‌دهند که تا به خود می‌آیی می‌بینی کیفت را زده‌اند.

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

حضور پلیس به‌صورت غیر محسوس
سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان است. وی در رابطه با کیف‌زنی در اتوبوس‌های تندرو در سطح شهر اصفهان گفت: با توجه به اینکه گزارش‌های زیادی در رابطه با کیف‌زنی در اتوبوس‌های سطح شهر اصفهان داشتیم و همچنین 80 درصد کیف‌زنی‌ها نیز در اتوبوس‌های شرکت واحد رخ می‌دهد، از همین رو مدتی است که پلیس به‌صورت غیر محسوس در این اتوبوس‌ها تردد دارد. آمار کیف‌زنی‌ها نیز طی ده ماه گذشته به نسبت مدت مشابه سال گذشته یازده‌درصد کاهش داشته است و در طول این مدت نیز پنج باند كيف‌زنی شناسایی و اعضای آن گرفتار شده‌اند. اخيراً هم باندی از کيف زنان که در شهرهای کاشان و اصفهان اقدام به ده‌ها فقره سرقت کيف زنی كرده بودند شناسايی و دستگير شدند. اعضای اين باند سه زن بودند که اعمال مجرمانه خود را کاملاً با هدايت همسران معتاد و بزهکار خود انجام می‌دادند و در بازجویی‌ها به ده‌ها فقره سرقت اعتراف و در بازرسي از منزل آنان نيز بالغ‌بر 500 ميليون ريال اموال مسروقه شامل گوشي تلفن همراه، وجوه نقد و طلاجات کشف شد.

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

زنان؛ عامل اصلی 90 درصد کیف‌زنی‌ها
وی این را نیز متذکر شد که تقريباً 90 درصد کیف‌زنی‌ها توسط زنان در اتوبوس رخ می‌دهد، زنانی که بیشتر آنان بين 27 تا 50 سال سن دارند. بخشي از این افراد غیربومی اما ساکن استان هستند و بخشی هم بیشتر در ايام تعطيل مثل نوروز از استان‌های دیگر و با هدف سرقت پا به اصفهان می‌گذارند. کيف زن‌ها هنگام سرپا ايستادن يا موقع سوار شدن و پياده شدن يا هنگامی‌که اتوبوس در حال عبور از دست‌انداز يا سرعت‌گیر است با ترفندي خاص خود را به طعمه نزديک کرده و در تکان‌هایی که اتوبوس می‌خورد در یک‌لحظه محتويات کيف سوژه موردنظر را سرقت می‌کنند و در این میان اگر درب کيف خانمی باز يا پشت دوشش آويخته شده باشد کار آنان راحت‌تر می‌شود.

بیشتر کیف‌زنی‌ها به‌صورت باندی است
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان اشاره‌ای به باندی بودن بیشترکیف‌زنی‌ها کرد و اذعان داشت: بيشتر اين کف‌زن‌ها به‌صورت زوجي و باندي عمل می‌کنند. درواقع فعاليت اين افراد به صورتی است که يک نفر از آنان شروع به صحبت و پرت کردن حواس طعمه كرده و فرد ديگر در يک فرصت مناسب اقدام به کيف‌زنی می‌کند. کیف زن‌ها معمولاً گوشي تلفن همراه، وجه نقد و کارت‌های اعتباري را از کیف طعمه‌های خود به سرقت می‌برند و باز بودن کيف يا در پشت سر قرار دادن آن توسط قربانيان کار را برای مجرمان کیف‌قاپ راحت‌تر می‌کند.

 کيف‌زنی همان کیف‌قاپی نیست
وی همچنین از تفاوت جرم کیف‌زنی و جرم کیف‌قاپی سخن به میان آورد و گفت: شاید عده‌ای فکر کنند کیف زنی همان کیف‌قاپی است؛ درحالی‌که این دو باهم تفاوت دارند؛ چراکه کیف‌قاپی بيشتر توسط مردان صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که در کيف زنی مجرم با ترفندی خاص خود را به طعمه نزديک و در فرصتی مناسب محتويات درون آن را سرقت می‌کند.
موقع سوار و پیاده شدن از اتوبوس مراقب باشید
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان بابیان اينکه 80 تا 90 درصد کیف‌زنی‌ها هنگام سوار و پياده شدن از اتوبوس رخ می‌دهد به شهروندان هشدار داد، موقع سوار و پياده شدن بيشتر مراقب اطراف خود باشید؛ همچنین داخل اتوبوس زيپ كيف را بسته و بند آن را روي دوش انداخته و کيف را جلوی خود قرار دهید و دست‌تان را روی آن بگذارید و از گفت‌وگو باکسانی که با حرف‌های بی‌ربط خود سعی در سرگرم کردنتان دارند خودداری کنید.

رودست پلیس به کیف‌قاپ‌ها
سرهنگ خسروی با اعلام اینکه طرح برخورد با کیف زن‌های داخل اتوبوس به‌صورت مقطعی در شهر اصفهان اجرا می‌شود، گفت: معمولاً این طرح به مدت چند روز اجرا و سپس به مدت یک هفته متوقف و مجدداً با جدیت و به‌صورت ضربتی اجرا می‌شود. دلیل این کار نیز این است که سارقان کیف‌زن از وضعیت قرمزی که پلیس برایشان به وجود می‌آورد به‌سرعت آگاه می‌شوند؛ از همین رو باید تغییر تاکتیک داشته باشیم و موقعی برای دستگیری آنان وارد عمل شویم که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنند.

طرح ویژه پلیس برای آخر سال
وی از اجرای طرح ویژه پلیس در برخورد با کیف‌زنی در پایان سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه در اسفندماه حجم بالايی از خریدهای نوروزی راداریم به همين جهت گشت‌های ويژه کاراگاهان زن براي شناسايی و دستگيری کيف زن‌ها راه‌اندازی شده است؛ همچنین توصيه می‌کنیم شهروندان از حمل وجه نقد خودداری و از کارت‌های اعتباری استفاده کنند و از درج رمز روی کارت نیز خودداری شود. توصيه ديگر ما اين است: مواقعی که با کيف زنی مواجه می‌شوند سريعاً به راننده اتوبوس اطلاع دهند تا وی از پياده شدن افراد تا بررسی كامل خودداری کند؛ همچنین برچسب‌های هشداری نیز در اتوبوس‌ها نصب خواهد شد و کنترل سارقان کیف‌زن را که آدرس‌های محل سکونت آن‌ها موجود باشد نیز در این ایام در دستور کار داریم.

رودست پلیس به سارقانی که در B.R.T مشغول‌اند؛

مریم یادگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا