تازه ها

رفلاکس موجب پوسیدگی دندان می‌شود

 یک جراح دندانپزشک با اشاره به اینکه ماندن طولانی مدت شیر بر روی دندان‌ها موجب ایجاد پوسیدگی دندانی می‌شود، گفت: هنگام استفاده از خمیر دندان از سن 3 سالگی باید به اندازه یک نخود از آن برای کودک استفاده شود زیرا بلعیدن بیش از این مقدار موجب زرد شدن دندان‌ها می‌شود.

به نقل از ایسنا، دکتر سیامک شایان با بیان اینکه تمیز کردن دندان‌های کودک را باید از 6 ماهگی همزمان با رویش اولین دندان شیری آغاز کرد، گفت: برای این‌ کار نیازی به مسواک و خمیر دندان نیست. فقط می‌توان از یک تکه پارچه تمیز و مرطوب استفاده کرده و روزی یک مرتبه دندان‌های کودک را تمیز کرد.

وی گفت: در صورت اجبار والدین به تغذیه کودک با شیشه پستانک، ‌بهتر است از نوعی سرشیشه‌های مخصوص به‌ نام سرشیشه‌های “ارتودونتیک” استفاده شود تا احتمال ایجاد مشکلات بی‌نظمی دندانی کاهش یابد.

شایان افزود: علاوه بر مشکلات ارتودنسی و بی‌نظمی‌های دندانی که به دنبال استفاده از سرشیشه ایجاد می‌شود، مصرف شیر ‌چه شیرخشک، شیر مادر یا شیرهای پاستوریزه، به‌ خصوص اگر شیرین شده باشند، می‌توانند موجب ایجاد پوسیدگی‌های دندانی در کودکان شوند.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: والدین باید مراقب باشند که کودک به خوابیدن با شیشه شیر و یا باقی ماندن پستان مادر در دهان عادت نکند زیرا ماندن طولانی مدت شیر بر روی دندان‌ها موجب ایجاد پوسیدگی دندانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در صورت امکان پس از نوشیدن شیر باید دندان‌های کودک را تمیز کرد، گفت: می‌توان برای پاک شدن بقایای شیر از روی دندان‌ها به او مقداری آب خوراند.

برگشت شیر به دهان موجب پوسیدگی دندان می‌شود

شایان یادآور شد: شیر کودک را نباید با استفاده از قند، شکر، نبات، عسل و یا موادی مانند این‌ها شیرین کرد. پس از آن که کودک شیر خورد دقت شود تا حتما آروغ بزند زیرا برگشت شیر به همراه گاز معده هنگام خواب به دهان و باقی ماندن شیر بر روی دندان‌ها، موجب پوسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از دادن آب میوه‌های شیرین به کودک هنگام خواب پرهیز شود، گفت: باید از حدود 3 سالگی یک مسواک مخصوص برای کودک تهیه شده و به اندازه “یک نخود” روی آن خمیردندان قرار داده شود.

شایان گفت: کودک از 3 سالگی می‌تواند خودش مسواک زدن را تمرین کند ولی وظیفه اصلی را در مسواک زدن دندان‌ها والدین بر عهده دارند. تا سن 6 سالگی که کودک به طور کامل قادر به کنترل عضلات خود باشد، ‌مسواک زدن برای کودک به عهده یکی از والدین است و مسواکی که کودک زیر 6 سال برای خودش بزند، ارزش بهداشتی ندارد.

این جراح دندانپزشک تصریح کرد: اگر کودک هنگام مسواک زدن مقاومت می‌کند، یکی از والدین می‌تواند کودک را سرگرم کند و دیگری دندان‌هایش را مسواک بزند.

وی با بیان اینکه خمیردندان‌های ژله‌ای مخصوص کودکان طعم دلپذیری برای آن‌ها داشته و می‌تواند عاملی برای تشویق آن‌ها به مسواک زدن باشد، گفت: تاکید روی حجم کم خمیر دندان از آن جهت است که کودکان اغلب نمی‌توانند خمیردندان و کف حاصل از آن را در دهان نگه دارند و ناخودآگاه آن را قورت می‌دهند. خوردن بیش از حد خمیر دندان موجب افزایش مقدار فلوراید در بدن و ایجاد لکه‌های زرد روی دندان‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا