مذهبی

رعایت عهد و پیمان ارزش مهم انسانی

رعایت عهد و پیمان ارزش مهم انسانی

ارزش انسان به تعهد و عهد پذیری او است. کسی که وجود خدا را پذیرفته و پیامبران را باور دارد و به رسالت حضرت محمد (ص) شهادت داده، در برابر خدا و پیامبر و دین عهد و پیمان دارد. رعایت عهد و پیمان مقام و منزلت انسان را بالا می‌برد اگر چه ممکن است برای او زحمات و مصائب و مشکلاتی نیز به بار آورد.

گذشته از عهد و پیمانی که انسان با خدای خود دارد، در زندگی اجتماعی و خانوادگی نیز با اعضای خانواده و افراد جامعه عهد و پیمان دارد و همان گونه که باید بکوشد که عهد خود را با خدای خود نشکند این عهد را نیز نباید بشکند. از آن‌ها که در پیشگاه خدا تعهدی ندارند چگونه می‌توان انتظار داشت که در برابر بندگان او خود را متعهد بدانند. کسی که عهد شکن است، به ارزش‌های دیگر او نباید اعتماد کرد.

تقویت تعهد خانوادگی

اگر جامعه‌ای بخواهد افرادی برخوردار از تعلیم و تربیت صحیح و دارای رشد و کمال داشته باشد باید سعی کند تعهد خانوادگی را تقویت کند. برای نیل به این منظور باید درجه‌ آگاهی و شناخت افزایش پیدا کند باید ظاهر سازی و فریبکاری از بین برود باید هرکسی سعی کند در حین ازدواج همان که هست، بنماید و از خدعه و تظاهر بپرهیزد و کاری نکند که پس از تشکیل زندگی مشترک کم کم واقعیت‌ها آشکار شود و بد بینی و ندامت جایگزین خوش بینی و اعتماد شود. اگر زن و مرد تعهدات خود را محترم بشمارند و حدود آن را بشناسند و خود را به رعایت آن پایبند بدانند، نه شکوه و نه مشاجره‌ای پیش می آید و نه طلاق و جدایی. گاهی اوقات انتظار زن یا مرد از طرف مقابل بیشتر از حدود تعهدات است. اینجا بهانه گیری و عصیان در محیط زندگی زناشویی راه می‌یابد و گاهی اوقات یکی از زوجین تعهدات خود را نادیده می‌انگارد. پس اگر جامعه‌ای بخواهد افرادی برخوردار از تعلیم و تربیت صحیح و دارای رشد و کمال داشته باشد، باید سعی کند که تعهد خانوادگی را تقویت کند.

ارزش انسان وفای به عهد و پیمان است.

نویسنده : مرضیه ربیعی / سردبیر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا