دسته بندی نشده

راهکار های عملی برای مقابله با لجبازی فرزندان

پرخاشگری، ایجاد درگیری، مقاومت، مقابله و لجبازی زمانی روی می دهد که بچه ها دیده نشوند، شنیده نشوند و در واقع با ناکامی و محرومیت عاطفی و رفتاری مواجه شوند.
هر از گاهی با گله و شکایت خانواده ها رو برو می شویم که فرزندشان حرفشان را گوش نمی دهند و یا برخلاف رای و نظر آنها رفتار می کنند، این اتفاقات می توانند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین شناسایی دلایل لجبازی فرزندان می تواند مارا در اتخاذ تصمیم درست در رابطه با رفتار او کمک کنند.
خیلی از اتفاقات در دوره کودکی به دلیل خود محور بودن بچه ها و برای اینکه خودشان را به دیگران اثبات کنند روی می دهد، یعنی بچه ها با متوسل شدن به انواع راه حل ها و رفتارها سعی بر جلب توجه و نظر دیگران به ویژه پدر و مادر دارند، از جمله رفتار هایی که در این دوره اتفاق می افتد موضوعاتی مانند دروغگویی بزرگنمایی، قهرمان پروری و حتی مخالفت و لجاجت با پدر و مادر می باشد. در دوره نوجوانی هم به دلیل استقلال طلبی و خود نمایی نوجوان ممکن است اتفاقاتی از این قبیل رخ دهد که عموما هم به دلیل قدرت طلبی در نوجوان و سایر مسایل رشدی و تربیتی این
لجبازی های و نافرمانی ها بیشتر در این دوره  اتفاق می افتد.

آشنایی با مراحل رشد دوره کودکی و نوجوانی می تواند ما را در برخورد مسایل نافرمانی کودک و نوجوان آماده تر نموده و تصمیم گیری را برای ما آسان تر نماید.

آشنایی با مراحل رشد دوره کودکی و نوجوانی

در زیر اقداماتی را یادآور می شویم که با در نظر گرفتن شرایط رشدی فرزندانمان می تواند کمک حال ما برای تصمیم گیری باشد.
* از مشاجره و درگیری های لفظی در مقابل دید فرزندانتان خودداری نمایید و الگوی نامناسب برای آنها نباشید.
* همراه با انتقادی که از فرزندتان دارید تشویق های مناسب را برای اصلاح آنها درنظر بگیرید.
* اگر نسبت به فرزند خود انتقادی دارید آنرا مختص رفتار کنید و کل شخصیت اورا زیر سوال نبرید.
* هیچگاه تسلیم گریه و سماجت آنها برای بدست آوردن چیزی نشوید. اگریک بار تسلیم شوید برای همیشه راه را به او نشان داده اید.
* به وعده ها و قول هایی که می دهید ، عمل کنید. در این صورت به او انگیزه می دهید تا رفتار موثر داشته باشد. زمانی که قادر به انجام عملی نیستید قول ندهید.

خطای فرزند خود را بپذیرید ولی در نهایت او را متوجه کنید که مسئولیت رفتار با خودش می باشد.
گاهی اوقات در مقابل لجبازی آنها، شوخی کنید و با بذله گویی و شوخی از اهمیت موضوع کم کنید. ویا حتی برخی از حرکات ورزشی مانند کشتی گرفتن با آنها را به نمایش بگذارید.
در برخورد با آنان ثبات هیجانی داشته باشید، چنانچه فرزند شما متوجه شود که رنگ چهره شما عوض شد و یا تن صدایتان تغییر کرد، شما قافیه را باخته اید و فرزند شما به هدف خود رسیده است.
گاهی اوقات در گوش دادن برخی جملات و یا کلمات آنها را به نشانه توجه به خودشان بازخورد دهید . (یعنی منظور شما از گفتن این حرف اینکه ….)
از کلمات دستوری کمتر استفاده کنید و به جای آن عبارات جایگزین مناسبی مانند ” لطفا ” استفاده کنید و از دستور های پی در پی خودداری کنید.
* از دخالت کردن در امور فرزندان با یکدیگر خود داری کنید و اجازه دهید  تا جایی که ممکن است خودشان مشکلاتشان را باهم حل نمایند. این یک تمرین زندگی  برای آینده اجتماعی آنهاست.
* با همسر خود همراه باشید و اگر هر کدام از شما هم در امور تربیتی اشتباه نمودید، در حضور فرزندان به رخ هم نکشید. بچه ها را دچار تناقض رفتاری نکنید.
آنچه که از مباحث بالا می توان نتیجه گرفت ، این است که خانواده به عنوان بزرگترین مرکز پرورش و تربیت  بچه ها بایستی کانون آرامش و آسایش بوده و مهیا کننده آنان برای یک زندگی اجتماعی بزرگتر باشد. در خانواده ای که سلسله مراتب و جایگاه اعضاءآن مشخص نباشد، نقش ها و مسئولیت ها تعریف نشده باشد، پدر و مادر از آرامش لازم برخوردارنباشند و مدام درگیر مسائل روز مره خود باشند، فرزندان آنها نیز دچار طلاطم و از هم گسیخگی خواهند شد.
بچه ها در خانواده ای که گوش شنوا باشد به راحتی به طرح موضوعات فکری خودشان می پردازند وبه نوعی تخلیه هیجانی و عاطفی می شوند.
یاد مان باشد لجبازی بچه ها نشانه ای برای توجه طلبی آنها و نشانه ای برای عدم رضایت از  شیوه های تربیتی ماست .آمرانه بودن ، باید و نبایدی بودن، اجازه و قدرت عمل ندادن به فرزندان، کنترل گری بیش از اندازه، مشارکت ندادن آنها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازیها و همگی از نمونه های تربیت ناصواب و نادرست است. بیاییم ادبیاتمان را نسبت به این گونه فرزندان عوض کنیم وسبک و داستان زندگی مان را به گونه مثبت تری بنویسیم و کمی هم دنیا را از دریچه دید آنها  ببینیم.
معاونت اجتماعی فاتب -اداره مشاوره و مددکاری

مجله اینترنتی زندگی سالم

یلدا توکلی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا