خانواده

دیر خوابیدن اثر منفی بر یادگیری کودکان دارد

خوابيدن کودکبر اساس تحقیقاتی که بر روی 11 هزار کودک در انگلیس انجام گرفت. محققان دریافتند که کودکانی که دیر وقت (بعد از 9 شب) و در ساعت‌های متغیر می‌خوابند در خواندن و حساب کردن از کودکانی که به موقع و به اندازه کافی می‌خوابند عقب‌تر هستند.

به گزارش زندگی سالم به نقل از فارس ؛ به گفته محققان، خواب ناکافی ریتم طبیعی بدن را بر هم می‌زند و توانایی مغز را برای یادگیری اطلاعات تازه کاهش می‌دهد.

پژوهشگران اطلاعاتی را درباره کودکان، 3، 5 و 7 ساله جمع آوری کردند. تا ببیند که آیا یادگیری آنها با عادت خوابیدن آن‌ها در ارتباط است با خیر.

این تحقیقات نشان داد که نامنظم بودن ساعت خواب در کودکان 3 ساله بیشتر از سنین دیگر است و در 7 سالگی نیمی از کودکان به موقع یعنی بین 7 و نیم تا 8 شب می‌خوابند.

نتایج این تحقیقات همچنین نشان داد که تأثیر بدخوابی و کم‌خوابی در دختران بیشتر از پسران است و به مرور زمان نیز افزایش پیدا می‌کند.

«پروفسور آماندا ساکر»، استاد دانشگاه کالج لندن سرپرست این تحقیقات گفت: بی نظمی در خواب نشانه آشفتگی زندگی خانواده است و به نظر می‌رسد که تأثیر منفی در رشد مهارت‌های شناختی کودکان بیشتر محصول این بی‌نظمی در زندگی خانواده است تا اختلال خواب.

به گفته محققان، کودکان خانواده‌های محروم یا دچار مشکلات خانوادگی بیشتر مبتلا به بی‌نظمی در خواب شب هستند.

در این خانواده‌ها والدین کمتر ممکن است قبل از خواب برای کودکانشان کتاب بخوانند؛ این کودکان بیشتر تلویزیون نگاه می‌کنند و معمولاً پای تلویزیون می‌خوابند.

به گفته پروفسور ساکر، نتیجه این تحقیقات نشان داد که عادت دادن بچه‌ها به خواب مناسب از ابتدای کودکی بهترین گزینه است، اما هیچوقت برای شروع دیر نیست.

پژوهشگران گفتند که هیچ نشانه‌ای از اینکه خوابیدن زودتر از 7 و نیم شب در توانایی مغز کودکان تاثیر مثبت بگذارد، وجود ندارد.

دکتر «رابرت اسکات-جاپ»، استاد کالج سلطنتی بیماری‌ها و سلامت کودکان، در این باره گفت: در نگاه اول به نظر می‌رسد که خواب کمتر باعث کم شدن هوش کودکان می‌شود؛ اما عوامل اجتماعی و زیستی که در رشد مغز کودکان تأثیر می‌گذارند ارتباطی بسیار پیچیده با یکدیگر دارند.

وی افزود: با این حال به نظر من، تمام کودکان برای اینکه بهترین عملکرد را در مدرسه داشته باشند، صرفنظر از زمینه خانوادگی، باید شبها خوب بخوابند.

به گفته متخصصان حدود 10 ساعت خواب شبانه برای کودکان زیر 7 سال ضروری است

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا