گزارش

درمان پای دیابتی توسط فوق تخصص درد

برخلاف تصور، دیابت تنها یک بیماری با قندخون بالا نیست، بلکه یک عارضه جدی عروقی است که اندام‌های مختلف بدن ازجمله قلب و چشم‌ها را دچار مشکل می‌کند.

چاقی و اضافه‌ وزن، مصرف فست‌فودها، کم‌تحرکی و استرس شدید ناشی از زندگی ماشینی و بالا بودن چربی و فشارخون از عوامل ابتلا به دیابت است. در دیابت پیشگیری بر درمان مقدم است، چون این بیماری با تجویز دارو قابل‌درمان نیست و مبتلایان باید تا آخر عمر تحت کنترل باشند، پس چه‌بهتر که از ابتدا مانع بروز این بیماری شویم.

ورزش و تحرک کافی، پیاده‌روی مستمر، کاهش استرس و پرهیز از مصرف دخانیات، جایگزین کردن فست‌فودها با مواد غذایی مناسب مانند میوه و سبزی‌ها ازجمله راهکارهای پیشگیری و کنترل دیابت به شمار می‌روند. تشخیص به‌موقع دیابت که از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی به جامعه میسر می‌شود، نقش مؤثری در پیشگیری از عوارض دیابت دارد.

 متأسفانه حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که با آگاه کردن مردم خصوصاً از طریق رسانه‌ها می‌توان به کنترل بیماری در آنها کمک کرد.

طبق آمار در هرچند دقیقه پای یک بیمار دیابتی به دلیل عوارض ناشی از آن قطع می‌شود.

به گفته یک فوق تخصص درد، دیابت شایع‌ترین علت نوروپاتی در جهان است و در دوسوم افراد دیابتی وجود دارد. پای دیابتی شایع‌ترین شکل عصبی در دیابتی‌هاست و گاهی ممکن است اولین تظاهر در دیابت باشد.

علائم پای دیابتی

دکتر شاهرخ نوری افزود: پای دیابتی با بی‌حس شدن، مورمور، گزگز کردن و درد در پاها شروع می‌شود. در خلال ماه‌ها‌ و سال‌ها این مشکل ابتدا به ساق‌ها و در نهایت حتی اندام فوقانی نیز می‌توانند درگیر شوند.

وی تصریح کرد: نورو پاتی دردناک پاها می‌تواند در مراحل اولیه دیابت خود را نشان دهد. اختلال در حس پاها زخم شدن پا و با توجه به مشکل در بهبود یافتن زخم در دیابت، گانگرن و سیاه شدن پا و در نهایت قطع آن را به دنبال خواهد داشت.

فوق تخصص درد خاطرنشان کرد: ابتدا اختلال در حس، درد، حرارت به‌طور معمول تظاهر می‌کند و در نهایت حس عمقی درگیر شده که باعث اختلال در راه رفتن و سرانجام ضعف و آتروفی عضلات پا می‌شود.

علت

 به گفته فوق تخصص درد، علت نوروپاتی و پای دیابتی اختلال در خون‌رسانی اعصاب بدن از طریق عروق کوچک مربوط به آن است که اصطلاح علمی آن میکرو آنژیو پاتی است.

دکتر نوری در مورد راه جلوگیری از پیشرفت پای دیابتی افزود: مهم‌ترین اقدام در کنترل و جلوگیری از پیشرفت پای دیابتی، کنترل دقیق قند خون است ولی متأسفانه نورو پاتی به وجود آمده با کنترل قند خون بهبود نمی‌یابد و فقط از پیشرفت نوروپاتی جلوگیری می‌کند.

نقش متخصص درد در جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی

 دکتر نوری درباره روش جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی گفت: نقش متخصص درد در این هنگام می‌تواند به بیمار کمک شایانی کند. بدین‌صورت که اگر به‌وسیله آن بتوان خون‌رسانی اعصاب را از طریق این عروق کوچک افزایش بدهیم می‌توانیم از پیشرفت نوروپاتی جلوگیری کرده و در بهبود وضعیت بیمار قدم مهمی برداریم.

وی تصریح کرد: اپیدورال کمر و تزریق داروی بی‌حس‌کننده موضعی با یا بدون کورتیکوستروئید باعث بلوک اعصاب سمپاتیک و درنتیجه افزایش خون‌رسانی اعصاب پا شده و از نوروپاتی جلوگیری به عمل می‌آورد.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر شاهرخ نوری فوق تخصص درد

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا