جهان

دانشمندان نوعي شيشه هوشمند ابداع کردند

شیشهدانشمندان نوعی شیشه هوشمند ابداع کرده اند که گرما را به طور کامل جذب می کند و فقط نور را از خود عبور می دهد و می تواند در صورت نیاز، شفاف یا کدر شود.
اگرچه شیشه هایی که بتوانند در صورت نیاز کدر یا شفاف شوند و به گرما هم حساس باشند قبلا هم وجود داشتند ولی دانشمندانی که نتایج تحقیقات اخیر آنها در شماره روز چهارشنبه نشریه نیچر منتشر شد، می گویند شیشه هایی که به تازگی ابداع شده اند، نخستین نوع از شیشه هایی هستند که قادرند گرما و نور را به میزان های متفاوت فیلتر کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، محققان برای ساخت این نوع شیشه، به داخل شیشه های مخصوصی که اکسید نومیبیوم یکی از اجزای تشکیل دهنده آن است، کریستال های نانو ذرات اکسید ایندیوم با ناخالصی قلع تزریق کردند. اکسید ایندیوم با ناخالصی قلع نوعی آلیاژ فلزی است که وقتی به صورت لایه های بسیار نازک در می آید خاصیت شفافیت به خود می گیرد و در صنعت، از آن در ساخت تلویزیون های مسطح یا صفحات لمسی استفاده می کنند.
این شیشه های فرآوری شده با اکسید ایندیوم سپس در کنار لایه هایی از شیشه هایی که نیوبیوم بخشی از ترکیبات آنهاست در الکترولیت قرار می گیرند. زمانی که جریان برق برقرار نیست، این شیشه همانند بقیه شیشه های معمولی نور و گرما را بدون تمایز از خود عبور می دهد ولی زمانی که جریان ضعیف برق به آن متصل می شود، فقط نور از آن عبور می کند و گرما را جذب می کند و اگر جریان برق بیشتر، یعنی حدود دو و نیم ولت شود، شیشه کاملا کدر می شود.
به گفته محققان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در آمریکا، مدیریت میزان گرما و نور در ساختمان ها، یکی از چالش های امروز جهان است و انرژی زیادی صرف می کند و با استفاده از پنجره های هوشمند، بخش زیادی از این انرژی را می توان ذخیره و در مصرف آن صرفه جویی کرد.
البته دانشمندان می گویند هنوز زمان زیادی برای صنعتی کردن این نوع شیشه راهی طولانی در پیش است زیرا مواد به کار رفته در ترکیب آنها بسیار کمیاب و گران هستند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا