تازه ها

داروی پیشگیری از سکته کشف شد

محققان دریافتند داروهای مورداستفاده در درمان بیماری قلبی و آنژین می توانند از زوال عقل و سکته پیشگیری کنند.

محققان دانشگاه ادینبرگ بریتانیا دریافتند دو داروی cilostazol و isosorbide mononitrate که برای درمان بیماری قلبی و آنژین مصرف می‌شوند، در آزمایش اولیه پیشگیری از سکته و زوال عقل ناشی از آسیب به عروق ریز خونی مغز امیدوارکننده بودند. این داروها بر روی گروهی از بیماران در بریتانیا آزمایش شد.

«جوآنا واردلا»، پژوهشگر ارشد، در این باره می‌گوید: «نتایج این آزمایش برای درمان علت مشترک سکته و شایع‌ترین علت زوال عقلی عروقی امیدبخش است چراکه در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای این بیماری‌ها وجود ندارد.»

آسیب به عروقی خونی کوچک مغز عامل حدود یک چهارم از سکته‌های مغزی است. همچنین علت شیوع مشکلات حافظه و زوال عقل نیز است. درحال حاضر تنها راه کاهش ریسک بیماری، کنترل فشارخون و کلسترول، ترک سیگار و کنترل علائم دیابت است.

در این مطالعه به ۵۷ بیمار مبتلا به سکته ناشی از آسیب به عروق خونی کوچک به مدت ۹ هفته این دو دارو یا به صورت ادغامی یا به طور جداگانه داده شد. این افراد پرسشنامه سلامت را تکمیل کرده و به طور منظم تحت چکاپ فشارخون، آزمایش خون و اسکن مغز بودند.

یافته‌ها نشان داد داروها برای استفاده توسط بیماران دچار سکته، حداقل در کوتاه مدت، ایمن بودند.

همچنین نشانه‌های وجود داشت که درمان به بهبود عملکرد عروق خونی در دست و مغز کمک کرد و موجب بهبود مهارت‌های فکر شد. اما محققان بر انجام مطالعات بیشتری در این زمینه تاکید دارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا