اقتصادی

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

 

قیمت خانه‌های کلنگی در تهران، بسته به منطقه، موقعیت و وضعیت آنها بین حدود هر متر مربع یک میلیون تا حدود 10 میلیون تومان است.

به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیـوز” ، در یک بررسی از 4 هزار و 33 خانه کلنگی شهر تهران که در سامانه اطلاعات بازار املاک برای فروش گذاشته شده‌اند 21 مورد در نقاط مختلف انتخاب شدند که کمترین قیمت در بین آنها مربوط به خانه‌ای 50 متری در محله جوادیه با متری یک میلیون تومان و بیشترین آن مربوط به خانه‌ای 160 متری در شهرک نفت با متری 9 میلیون و 375 هزار تومان است.

 

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که معیارهای خرید و فروش خانه کلنگی را می توان در چند فاکتور ارزیابی کرد، یکی شرایط قدر‌السهم و تراکم آن، به این معنی که به عنوان مثال یک زمین 200 متری با یک طبقه ساختمان، قدر السهم تراکم 200 متری دارد اما همان زمین 200 متری با 4 طبقه ساختمان، به هر طبقه 50 متر از زمین تعلق می گیرد و به عبارت دیگر، “عرصه” همان زمین و “اعیان” ساختمان است.

 

نکته دیگر ابعاد زمین است به عنوان مثال زمین 200 متر مربعی با ابعاد 10*20متر بهتر از ابعاد 8*25 متر است زیرا عرض بیشتر زمین مرغوبیت بهتری دارد و امکان ساخت پارکینگ بیشتری را در اختیار سازنده می‌گذارد.

 

نکته دیگری که در خرید ملک کلنگی باید در نظر گرفت شمالی یا جنوبی بودن است، چنانچه ملک شمالی باشد، باید 6 درصد مساحت موجود زمین را در هنگام ساخت به عنوان نورگیر اختصاص دهد. مثلا در همان زمین 200 متر مربعی چنانچه شمالی باشد در زمان ساخت 12 متر مربع باید نورگیر داشته باشد. یعنی اینکه در هر طبقه 12 متر مربع متراژ مفید کمتری نسبت به زمین جنوبی(یعنی ملکی که در جنوب خیابان یا گذر واقع است) وجود دارد./ایسنا/

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا