بحث هفته

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

هرچه به 29 اردیبهشت نزدیک‌تر می‌شویم شور و هیجان بیشتری در فضای سیاسی کشورمان احساس می‌شود و تمامی فعالان سیاسی در تلاش هستند تا گزینه مدنظر خود را راهی پاستور کنند. در یک‌سو اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قرار دارند. آن‌ها به این مسئله می‌اندیشند که آیا وجود نامزد در سایه کنار روحانی به سود آن‌ها تمام خواهد شد یا خیر. از سوی دیگر جبهه مقابل آقای روحانی به این مسئله می‌اندیشد که چگونه می‌تواند تشتت درونی خود را به حداقل ممکن برساند و نامزد قدرتمندی را مقابل رئیس‌جمهور قرار دهد. اصولگرایان در تلاش هستند تا از میان ده‌ها چهره بانفوذ فرد اصلح را برگزینند تا حول محور او به اجماع برسند و وحدت و انسجام خود را در معرض رأی مردم قرار دهند و اتفاقات سال 92 دیگر تکرار نشود. به همین دلیل به سراغ آقای رئیسی رفته‌اند؛ زیرا او به‌عنوان نیروی مورد تائید پایه‌های خاصی از جریان اصولگرایی است و نظرات او مورد وثوق برخی اصولگرایان است و این سبب شده تا او به‌عنوان شخصیت قابل‌ارائه به عرصه بیاید و از او حمایت جدی شود. برای بررسی تحرکات انتخاباتی اصولگرایان، «نسل‌فردا» با عبدالله ناصری  فعال سیاسی گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

شواهد بیانگر آن است که احتمالاً آقای رئیسی گزینه مورد تائید پایه‌های خاصی از اصولگرایان باشد. به نظر شما ایشان می‌تواند آراء رئیس دولت تدبیر و امید را در انتخابات آتی تحت‌تأثیر قرار دهد؟

آقای رئیسی نامزد قطعی برخی جریان‌های اصولگرایی خواهد بود و نتیجه چنین حضوری برگزاری انتخابات دوقطبی است؛ البته آقای روحانی با همراهی و حمایت اصلاح‌طلبان و حامیان خود با رأی قابل‌توجهی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 پیروز خواهد شد. واقعیت بیانگر آن است که حضور آقای رئیسی در صحنه انتخابات با وجود آقای روحانی انتخابات را دوقطبی خواهد کرد؛ چراکه در برابر آقای رئیسی هیچ فردی به عنوان نامزد مطرح نخواهد بود. اگر آقای رئیسی در انتخابات آتی ثبت‌نام کند عده زیادی پشت ایشان خواهند بود؛ اما باید این نکته را درنظر داشت که حضور ایشان برای اصولگرایان مقرون‌به‌صرفه نیست؛ چون سوابق او قضائی و امنیتی است و به‌غیراز دوره کوتاهی که تولیت استان قدس رضوی را بر عهده گرفت و با توجه به نقشی که در حوادث سیاسی و اجتماعی دهه 60 داشت به‌نظر می‌رسد حمایت از ایشان برای اصولگرایان مخالف دولت هزینه‌زا خواهد بود و به مصلحت او نیست؛ اما بدون تردید حضور او انتخابات ریاست‌جمهوری را به انتخاباتی دوقطبی تبدیل خواهد کرد. این نکته را باید درنظر داشت که با همین استدلال مقام معظم رهبری برای جلوگیری از دوقطبی‌شدن مانع حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شدند. به هر صورت چنین حضوری چنین نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت. اگرچه سایر اصولگرایانی که در داخل تشکل جمنا یا خارج از آن هستند وارد عرصه رقابت شوند انتخابات را دوقطبی خواهند کرد، اما بااین‌وجود حضور آقای رئیسی در این انتخابات تأثیری بر آرای آقای روحانی نخواهد داشت و رئیس دولت با رأی نسبتاً بالایی پیروز میدان رقابت خواهد شد.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

به‌نظر شما آقای رئیسی از مؤلفه‌های بهتر و شخصیت کارآمدتری نسبت به آقای روحانی برخوردار است؟

خیر. در این رابطه تردیدی وجود ندارد که آقای روحانی از حیث کارآمدی و اشراف بر حوزه اجرایی کشور قابل‌مقایسه با آقای رئیسی نیست؛ چون حسن روحانی چندین دوره نماینده مجلس بوده‌ است و بر حوزه‌های قانون‌گذاری تسلط کامل دارد؛ همچنین وی یک دوره چهارساله رئیس‌جمهور بوده‌ و در دوره اصلاحات سرگروه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است؛ به همین دلیل ایشان در عرصه بین‌المللی شخصیت کاملاً شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود. برعکس آقای رئیسی به خاطر برخی حساسیت‌های بین‌المللی که درباره ایشان وجود دارد حضور او در عرصه رقابت به مصلحت کشور نیست؛ اما بااین‌وجود اصلاح‌طلبان با مشارکت ایشان از دوقطبی‌شدن انتخابات استقبال خواهند کرد و نسبت به سبد رأی آقای روحانی اطمینان بیشتری حاصل خواهند کرد.

***فکر می‌کنید پتانسیل وحدت‌بخشی در آقای رئیسی وجود دارد که اصولگرایان حول محور او به‌اتفاق نظر برسند؟

وضعیت متشتت و پراکنده‌ای در میان اصولگرایان وجود دارد. آقای قالیباف در یک‌سو و آقای جلیلی در طرف دیگر قرار دارد و جمنا نیز راهی متفاوت برگزیده است. اگرچه آقای قالیباف و رئیسی در لیست نهایی‌شده این تشکل قرار دارند، اما به نظر می‌رسد اگر آقای رئیسی به عرصه انتخابات وارد شود و رسماً ثبت‌نام کند برخی اصولگرایان پشت سر ایشان خواهند بود و در ایام تبلیغات به کمک او خواهند آمد. بدون شک تجربه هشت‌ساله احمدی‌نژاد بخش قابل‌توجهی از جامعه اصولگرایی را نسبت به آقای رئیسی دچار تردید خواهد کرد.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

***به‌نظر شما آقای رئیسی از ویژگی‌های لازم برای ریاست دولت دوازدهم برخوردار است؟

مسئله بیان‌شده در سال 1400 نیز مطرح خواهد شد؛ ضمن این‌که آن زمان پایان دوره هشت‌ساله آقای روحانی است و حامیان دولت و اصولگرایان، معتدلین و اصلاح‌طلبان نامزد به‌اندازه کافی دارند تا بتوانند همانند سال 92 فضای انتخابات را مدیریت کنند؛ به همین دلایل و ضمن این‌که ویژگی و مختصات آقای رئیسی با توجه به سوابق امنیتی و قضائی ایشان در سال 1400 در این راستا قابل تبیین است مگر این‌که یک دوره طولانی از مسئولیت جدید او در استان قدس رضوی طی شود و این استان بتواند با توجه به منابع مالی گسترده‌ای که در اختیاردارد فضای مساعدت و یاری را برای دولت و ملت فراهم کند و گام‌های جدی در تأمین معیشت مردم بردارد، آن زمان می‌توان درباره آقای رئیسی اظهارنظر کرد؛ البته باید این نکته را درنظر داشت که با گذر زمان نسل‌های جدید دیدگاه‌های تازه‌ای برای مدیریت کشور دارند و این اتفاقی است که در تمامی کشورهای توسعه‌یافته رخ می‌دهد؛ بنابراین در کشورمان نیز در آینده نه‌چندان دور شاهد مطالبات جدی برای عرصه مدیریتی خواهیم بود.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

برخی اصولگرایان معتقدند اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود روحانی از رقیب خود شکست خواهد خورد و تجربه انتخابات 84 تکرار خواهد شد. ارزیابی شما در این راستا چیست؟

به نظر من تجربه تلخ و ماندگاری که از عملکرد احمدی‌نژاد در اذهان عمومی باقی‌مانده است بار دیگر اتفاقاتی را که در انتخابات سال 94 رخ داد و حضور گسترده‌ای را در پای صندوق‌های رأی پدید آورد و بسیار هوشمندانه انتخاب کرد، در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 تکرار خواهد کرد و آقای روحانی با رأی معناداری به‌شرط این‌که ستاد و اتاق فکر او شایسته عمل کنند پیروز مرحله اول انتخابات خواهد بود.

***با توجه به این‌که وضعیت بین‌المللی غیرقابل‌پیش‌بینی است و هر گفتمانی غیر از گفتمان اعتدال برای کشورمان هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت آیا گزینه‌های مطرح شده مقابل روحانی و به‌ویژه آقای رئیسی می‌توانند با مدیریت خود منافع و مصالح ملی کشورمان را تأمین کنند؟

خیر. به‌نظر بنده با درنظرداشتن سوابق کاری آقای رئیسی و همچنین شرایط نسبتاً مناسبی که ایران در جامعه جهانی بعد از برجام به دست آورده است طبیعتاً این اتفاق رخ نخواهد داد و ممکن است دوره آقای احمدی‌نژاد از حیث بین‌المللی تکرار شود؛ بنابراین در شرایط بین‌المللی حساس کنونی که در رأس قدرت جهانی یعنی آمریکا یک عنصر تندرو بر سرکار است دیپلماسی اثبات‌شده چهارساله دولت تدبیر و امید کارساز است و مقام معظم رهبری نیز رضایت بیشتری به این روند دارند؛ البته انتقادات ایشان در حوزه معیشتی و رفاهی است و آقای روحانی باید در دولت بعدی کابینه مقتدرتر و کارآمدتری تشکیل دهد تا بتواند مشکلات مردم را به‌خوبی مرتفع کند.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

مسائل معیشتی تا چه اندازه می‌تواند به‌عنوان حربه تبلیغاتی در دست رقبای دولت مورداستفاده قرار گیرد؟

حتماً آنان از این مشی استفاده خواهند کرد؛ به‌خصوص گره‌زدن برجام به مسائل معیشتی توسط جریان رسانه‌ای رقیب و صداوسیما و از سوی دیگر ضعیف عمل‌کردن تیم رسانه‌ای دولت اقتضا کرده است و می‌کند که بزرگ‌ترین حربه تبلیغات جریان رقیب مشکلات معیشتی و رفاهی باشد؛ اما نباید تردید داشت که دولت باید مقتدر در صحنه انتخابات حاضر شود و واقعیت‌ها را بیان کند، به این معنا که چه اتفاقاتی در دوران هشت‌ساله احمدی‌نژاد شکل گرفت و از سال 92 آقای روحانی چه ویرانه‌ای را تحویل گرفت و این ویرانه چه اقتضائاتی داشت و دارد؛ درضمن با وجود خزانه خالی و کمبود سرمایه لازم است فضایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شود تا دولت بتواند مسائل معیشتی مردم را سامان دهد؛ بدین ترتیب دولت باید دست پر در مناظرات انتخاباتی حاضر شود و ستاد انتخاباتی، اتاق فکر و تیم رسانه‌ای او به‌اندازه کافی اطلاعات شفافی را برای او فراهم کنند و خود آقای روحانی اراده کند و واقعیت هشت‌ساله دولت سابق را بیان کند تا آقای احمدی‌نژاد نتواند در کنفرانس‌های خبری ادعاهای کاذب را بیان کند.

***برخی صاحب‌نظران معتقدند تعدد کاندیدا در جبهه رقیب دکتر روحانی تاکتیک انتخاباتی آن‌هاست و شاید آنان از این طریق به دنبال شکست رئیس دولت هستند. بهتر نیست با درنظرداشتن تمامی احتمالات کاندیدایی در کنار روحانی به انتخابات ورود کند تا در مناظرات به کمک ایشان بیاید و هم برای مسائل پیش‌بینی‌نشده حضورداشته باشد؟

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

نامزد در سایه شمشیر دولبه است که بر اساس برخی احتمالات حضور او مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما در شرایط عادی با درنظرداشتن برخی محاسبات سیاسی خطای راهبردی است. فرض کنید همان چیزی که در پشت ذهن بسیاری از افراد وجود دارد با حضور نامزد در سایه می‌تواند تقویت شود و نبود آقای روحانی را تقویت کند؛ البته باید این نکته را مدنظر قرارداد که نامزد پوششی برای رئیس‌جمهور مستقر می‌تواند آراء خود رئیس‌جمهور مستقر یعنی آقای روحانی را به خود او جذب کند. طبیعتاً آراء اصولگرایان مخالف دولت را به خود جذب نخواهد کرد؛ همچنین مشخص نیست که با کناره‌گیری نامزد در سایه در روز آخر آراء او به سبد رأی روحانی بازگردد. تجربه سال 84 به‌خوبی گویای این موضوع است: در مرحله دوم آراء دکتر معین و آقایان کروبی و علیزاده به سبد رأی مرحوم آیت‌الله هاشمی ریخته نشد و تنها قریب به نیمی از آنان به آقای هاشمی رأی دادند؛ بنابراین اگر تمامی آن آراء به سبد رأی آیت‌الله رفسنجانی ریخته می‌شد در مرحله دوم ایشان پیروز میدان رقابت بود؛ درنتیجه چنین عملکردی هیچ‌گونه ضمانتی ندارد؛ به همین دلیل چنین روندی شمشیر دولبه است؛ اما به هر صورت از حیث تشکیلاتی تصمیم‌گیری در این رابطه به آقای روحانی واگذار شد و طبیعتاً باید تبعات آن را بپذیرد.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

آیا با تداوم مسیر دولت تدبیر و امید می‌توان رشد و ارتقای کشور را رقم زد؟

بله. دیپلماسی تعاملی و سازنده این دولت موجب لغو تحریم‌ها شد؛ به‌طوری‌که باید از برجام به‌عنوان نقطه عطف تاریخی به‌رغم عدم رفع مطالبات حداکثری جمهوری اسلامی یادکرد. درواقع با این حرکت بزرگ تاریخی جامعه ایرانی از انزوای بین‌المللی خارج و زمینه برقراری مناسبات تجاری و بین‌المللی فراهم شد؛ درست همانند سال 75 که با افشای پرونده دادگاه میکونوس جبهه مشترک و اجماع جهانی علیه ایران پدید آمد و تمامی سفرای اتحادیه اروپا از ایران خارج شدند و با پیروزی دوم خرداد ورق برگشت؛ بنابراین برجام و مناسبات فعال بین‌المللی دولت روحانی حتماً باید ادامه پیدا کند؛ چراکه چنین مشی‌ای مورد استقبال جامعه جهانی است؛ همچنین ارکان حاکمیت خواهان تداوم این مسیر هستند. به همین دلیل است که اصولگرایان معتدل با آقای روحانی همراه شدند و جامعه نیز این موضوع را تشخیص داد و در انتخابات اخیر مجلس مطالبات عمومی ظهور پیدا کرد. هرچند رئیس مجلس اصولگراست، اما در هماهنگی و همراهی با دولت عمل می‌کند و منافع و مصالح ملی را بر منافع جناحی خود ترجیح می‌دهد و خواهان تکرار دوباره دولت آقای روحانی است؛ برهمین اساس بسیاری از دستاوردهای برجام در دوره چهار ساله دوم محقق خواهد شد که لازمه آن حضور دوباره تیم مذاکره‌کننده و شخص روحانی در عرصه دیپلماسی کشور است.

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

حضور اقای رئیسی برای اصولگرایان ؛ نه / سخن عبدالله ناصری

نویسنده : لیلا کاظمی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا