دسته بندی نشده

جهان در انتظار ۳ پیشرفت متحول کننده پزشکی

در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف علمی صورت گرفته که فواید بسیاری داشته و زندگی برای انسان ها را به مقدار زیادی آسان تر کرده است. اما درست زمانی که فکر می کنید همه چیز کشف شده و دیگر چیزی برای کشف باقی نمانده، کمپانی های بزرگ و دانشمندان به ایده ها و پروژه های بزرگ و جاه طلبانه تری می رسند. برخی در فکر تسخیر فضا و برخی دیگر به دنبال راهی برای درمان میلیون ها نفر انسان یا جلوگیری از بیماری های همه گیر هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با پیشرفت هایی آشنا کنیم که در چند سال آینده زندگی بشر را به طور کلی تغییر خواهند داد.

تست داروهای ضد ایدز

دنیا دهه های متمادی است که منتظر ساخت این دارو بوده است. در نهایت پیشرفت ها و تحقیقات اخیر نتیجه داده و بزودی باید شاهد ساخت اولین واکسن این بیماری مهلک باشیم. این بیماری در حال حاضر ۳۶٫۷ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. محققان موسسه ملی سلامت ایالات متحده موفق شده اند آنتی بادی تولید کنند که به سلول های اچ آی وی از سه طرف حمله می کند. از این رو به نظر می رسد در سال های آینده نزدیک شاهد ساخت اولین واکسن ایدز بوده و درمانی نیز برای بیماران ایدزی فراهم شود.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده حتی ویروس اچ آی وی نیز که به طور مرتب در حال جهش و تغییر است نیز توان مقابله با این آنتی بادی را ندارد. اگر این آنتی بادی ها برای انسان بی ضرر تشخیص داده شوند در اواخر سال ۲۰۱۸ از آن برای درمان کسانی که از قبل به ایدز مبتلا شده یا ناقل ویروس ایدز هستند استفاده خواهد شد. در صورتی که نتایج مثبت باشد، ظرف سه یا چهار سال آینده داروی ضد ایدز به بازار خواهد آمد.

قرص تشخیص دهنده سرطان

آزمایشگاه های گوگل ایکس همواره سعی داشته اند دنیای پزشکی را با دنیای نانوتکنولوژی پیوند بزنند. نانوتکنولوژی یک حوزه بسیار پیچیده علمی است که می تواند داروهای مدرن را به مرحله جدیدی وارد نماید. اکنون این آزمایشگاه در حال توسعه قرصی با ابعاد نانویی است که می تواند سرطان و حتی بیماری های قلبی را شناسایی کرده و از بروز آنها خودداری کند. بر اساس گفته های اندرو کنراد، مدیر بخش علوم زیستی آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل ایکس، نانوذرات به تحقیقات عمیق و پیچیده ای نیاز دارند زیرا اگر به خوبی کنترل نشوند می توانند به بدن انسان آسیب وارد نمایند. گوگل ایکس، پیش از توسعه یک نمونه اولیه، باید بی ضرر بودن قرص های در ابعاد نانو برای بدن انسان را به اثبات برساند.

دستگاه های الکترونیکی ارگانیک

ژینان بائو، استاد مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد و گروهی از همکاران او اولین بیوپلیمر الکترونیکی که می تواند بعد از مصرف در بدن انسان حل شود را ساخته اند. بر اساس مقاله ای که این گروه به چاپ رسانده است این پلیمر زیستی بسیار سبک، سازگار با بدن، بسیار نازک و کاملاً بی خطر است. بر اساس ادعای آنان می توان از این پلیمر برای تحقیق در حوزه های متعددی استفاده نمود بدون اینکه آسیبی به محیط وارد شود. برنامه های دیگر نیز برای توسعه استفاده از این پلیمرهای تجزیه پذیر در حال انجام است که می تواند به استفاده از این پلیمرها در ساخت سنسورهای شیمیایی/زیستی و حتی دستگاه های الکترونیکی بسیار پیشرفته و پیچیده منجر شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

حسین علی پناهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا