جهان

تولید سلول‌های سالم کبد از پوست

سلول

تیمی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو و محققان موسسه‌های گلدستون موفق شدند سلول‌های پوستی را به سلول‌های بالغ و کاملا کاربردی کبد تبدیل کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این سلول‌ها حتی پس از پیوند در موشهای آزمایشگاهی مبتلا به نارسایی کبد، بخودی خود رشد کردند.

در مطالعات پیشین با موضوع برنامه‌ریزی مجدد سلول کبد، دانشمندان در زنده‌نگه‌داشتن سلول‌های کبد مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی پس از پیوند آن‌ها در بافت کبد موجود، دچار مشکل بودند؛ با این حال، شیوه جدید این مشکل را حل کرده است.

این محققان، روش برنامه‌ریزی مجدد سلولی جدیدی را آشکارسازی کرده‌اند که سلول‌های پوست انسان را به سلول‌های کبدی تبدیل می‌کند؛ سلول‌های جدید از سلول‌های تشکیل‌دهنده بافت بومی این عضو، غیرقابل‌تشخیص هستند.

این نتایج، امید جدیدی را برای میلیون‌ها انسانی ارائه می‌دهد که از نارسایی کبد رنج می‌برند یا در آستانه ابتلا به آن هستند؛ چنین شرایطی به از دست دادن کارکرد کبد می‌انجامد.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا