بحث هفته

تناسب اندام با کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ رشته‌ای رزمی است که از ترکیب بوکس، موی تای و کاراته ایجاد شده است. در کلاس‌های کیک بوکسینگ، این رشته‌های رزمی با هم ترکیب می‌شوند و حاصلش ورزشی هوازی و قدرتی می‌شود.

 کیک بوکسینگ با ترکیب حرکات هوازی و قدرتی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر می‌شود. در این مطلب زندگی سالم شما را با ورزش کیک بوکسینگ، فواید تمرینات کیک بوکسینگ برای بدن و مدت زمان مشاهده تغییرات بدن در کیک بوکسینگ آشنا خواهیم کرد.

کیک بوکسینگ ورزشی جدیدی نیست، اما محبوبیت آن بین مدل‌ها و افراد مشهور باعث جلب توجه مردم به این ورزش شده است. جسیکا لوپز، یکی از مربیان این رشته ورزشی، می‌گوید: «چند سال پیش، فقط کسانی به این ورزش می‌پرداختند که قصد شرکت در مسابقات را داشتند. بعد از اینکه، افراد مشهور بیشتری به این رشته علاقه نشان دادند، شاهد افزایش رشد تعداد ثبت‌نام‌کننده‌های کیک بوکسینگ در باشگاه بودیم.»

در این ورزش، کاردیو و حرکات قدرتی با هم ترکیب شده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه عامل سرگرمی نیز به این ورزش اضافه شده است.

فواید تمرین کیک بوکسینگ چیست؟

وقتی در حالت حمله قرار می‌گیرید، هم‌زمان ۸ عضو بدن درگیر انجام حرکت می‌شوند: مشت‌های دست، آرنج، زانوها و ران‌ها. ترکیب تمرینات کاردیو مثل پرش از روی طناب و کمی دویدن همراه با تمرینات قدرتی باعث می‌شود تا تمام بدن تحت فشار قرار بگیرد و کالری زیادی بسوزانید.

لوپز می‌افزاید: «ازآنجایی‌که هم‌زمان با سوزاندن کالری، به تناسب اندام هم می‌رسید، سوپرمدل‌های زیادی به این رشته روی آورده‌اند. با یادگیری اصول کیک بوکسینگ می‌توانید علاوه‌بر تقویت بدن، بدون انجام دادن حرکاتی مثل کرانچ، به تناسب اندام در شکم هم برسید. مشت زدن باعث می‌شود عضلات دلتوئید و عضلات بازوها تقویت شوند و ضربات پا، به باسن و ران‌ها شکل می‌دهد.»

افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی vo2max

کیک بوکسینگ به‌صورت ست‌های ۲-۳ دقیقه‌ای انجام می‌شود و درادامه، ۳۰-۶۰ ثانیه استراحت درنظر گرفته می‌شود. این تمرینات از نوع تمرینات اینتروال خواهند بود. تمرین کردن در دامنه ترشح هورمون لاکتوز (هورمونی که باعث حس درد در عضله می‌شود) یا تمرین کردن در محدوده بی‌هوازی باعث می‌شود تا قلب به‌صورت بهینه‌تر کار کند.

افزایش استقامت عضلانی

اغلب حرکات کیک بوکسینگ به‌صورت تکرار و با سرعت بالا هستند. مشت‌های سرعتی به‌همراه مشت‌های قدرتی و ضربات پی‌درپی‌ پا باعث افزایش استقامت عضلانی می‌شود. شما این حرکات را به‌مدت ۲-۳ دقیقه انجام می‌دهید و عضله فرصت ریکاوری ندارد.

نکات مهم برای تازه کارها

لوپز می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله موقع تمرینات ورزش کیک بوکسینگ، رعایت درست فرم حرکت است. قبل از اینکه در اولین کلاس حضور یابید، بهتر است با دستورالعمل‌ها و نوع حرکات آشنا شوید. ازآنجایی‌که در این رشته از بازوها و پاهای خود زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است روی آنها فشار زیادی بیاورید. باید با قسمت درستی از دست یا پا به کیسه‌بوکس ضربه وارد کنید، وگرنه به خود آسیب می‌زنید.»

ازآنجایی‌که بخش بزرگی از این کلاس‌ها به‌صورت کاردیو برگزار می‌شود، مدت‌زمان هر جلسه تمرینی کوتاه است؛ پس بهتر است با سرعت خودتان حرکات را انجام دهید. اگر در طول کلاس از نفس افتادید یا سرعت ضربات خود را کمتر کنید یا به خود ۳۰ ثانیه یا ۱ دقیقه استراحت بدهید.

به مربی خود هم اطلاع بدهید که تازه‌کار هستید. در این صورت آنها به فرم اجرای حرکت شما دقت بیشتری می‌کنند و قبل از شروع کلاس، نحوه درست اجرای حرکات پیچیده را به شما یاد می‌دهند.

نتایج کیک بوکسینگ

لوپز می‌گوید: «اگر هفته‌ای، ۳ جلسه به ورزش کیک بوکسینگ بپردازید و رژیم خوبی هم داشته باشید، تقریبا ۳ هفته طول می‌کشد تا نتایج اولیه را مشاهده کنید. چراکه این رشته در چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام بسیار مؤثر است. بسته به وزن و نرخ سوخت و سازتان و همین‌طور فشار خود تمرین، می‌توانید انتظار داشته باشید تا در هر جلسه بین ۴۰۰-۸۰۰ کالری بسوزانید.»

با اینکه داشتن سابقه ورزشی برای انجام کیک بوکسینگ بهتر است اما جای نگرانی وجود ندارد. زنان و مردان با سوابق مختلف این ورزش را انجام می‌دهند. کلید موفقیت شما در این است که با سرعت خودتان پیش بروید و به بدن‌تان هم توجه داشته باشید. وجود یک مربی هم کمک می‌کند تا فرم درست حرکات را رعایت کنید.

علیرضا ناصری

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا