مذهبی

تفریح در اسلام

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین.

 انسان به طور طبیعی و فطری آزادی می‌خواهد لذت و خوشی می‌خواهد بعد از این خواست طبیعی منحرف می‌شود وقتی دو مرتبه برگشت به این خواست طبیعی به او می‌گویند عود. بنابراین عید یعنی بازگشت به خواسته‌های طبیعی كه قهراً در آن مسرت و شادی و فرح هم هست.
عید یعنی هر چیزی كه هر لحظه تكرار می‌شود گاه و بیگاه بر می‌گردد، عید یعنی روزی كه برمی گردد به یك شادی تازه ای. معیار عید نوروز دگرگونی در طبیعت است، معیار عید تحولات سیاسی است مثل 22 بهمن، گاهی معیار عید بخاطر بدست آوردن كمال است، گاهی هم حوادث تاریخی و مذهبی است اینها ریشه‌های عید است یعنی در تمام صد و چند كشور همه كشورها كم و بیش عیدهایی دارند منتهی گاهی عیدشان بخاطر تحولات سیاسی است و گاهی بخاطر دسترسی به كمال و منابع كمال است و گاهی حوادث تاریخی و مذهبی و گاهی هم عید بخاطر دگرگونی در طبیعت است این عیدها همه هست و اما عید نوروز جزو كدامهاست؟ عید نوروز یعنی عیدی كه در طبیعت یك دگرگونی پدید می‌آید.
قرآن درباره حوادث طبیعی آیه‌ای دارد «وَیُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» الروم/19 إحیاء می‌كند زمین را بعد از آنكه زمین مرده بود یك دگرگونی در طبیعت پیدا می‌شود و ما به باغ و صحرا می‌رویم و شكوفه‌ها را می‌بینیم حوادثی كه طبیعت پیدا شد هم هشدار است به ما كه درختها گل كرده لذت می‌بریم و هم به ما بشارت می‌دهد كه این گلها در آینده میوه می‌شود و زیر دندانهای شما له می‌شود لذت این گلها را الان با چشمت ببین و فردا با مزه‌اش بالاخره اینها یك بشارتی به ما می‌دهد و یك هشداری هم می‌دهد كه این طبیعت مرده زنده شد انسان مرده زنده شده است؟ این طبیعت كارهایی كرد، و یك مقدماتی را انجام داد تا زنده شد این درختی كه گل كرد چون زمین آن آماده بود اگر انسان تحول پیدا نكند از طبیعت هم پَست‌تر است.
قرآن آیه‌های زیادی دارد كه می‌فرماید این انسان از طبیعت بدتر است یعنی از جماد درجه‌اش پَست‌تر است در یك آیه‌ای می‌گوید «أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» الأعراف/179 مثل چهارپا بلكه از چهارپا هم بدتر، تمام سگ‌های ایران پرونده ندارند اما برو دادگستری ببین انسانها چه پروندهایی دارند وحشی ترین وحشی‌ها سالی چند تا حیوان بیشتر پاره نمی‌كند و ببینید انسان متمدن منهای خدا چقدر انسانها را به خاك و خون می‌كشد، اینجاست كه انسان از درنده بدتر است.
انسان گاهی از سنگ بدتر است «قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِیَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنْ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ» البقرة/74 بعد می‌گوید نه گاهی از كنار سنگ چشمه آبی بیرون می‌آید اما انسانهایی هستند كه عمری شكوفا نمی‌شوند انسانهایی هستند كه به قدری متحجر و سفت و بی تفاوت هستند كه از سنگ هم بدتر هستند.
حدیث داریم كه یك ساعت فكر از ساعت‌ها عبادت ارزشش بیشتر است اینست كه وقتی انسان نگاه كرد می‌گوید این زمین گل داد اما من چه كردم؟ این زمین آنچه می‌خواست جذب كرد آیا من هم در زندگی‌ام آنچه خواستم توانسته‌ام جذب كنم؟ این درخت ریشه‌های خودش را به درون زمین بند كرد آیا من عقائدی كه دارم بند به دلیل هست یا عقائدم پوشالی است؟ یعنی همینطور كه این درخت بند دارد من هم باید عقیده‌ام بند باشد همنطور كه این دانه شكم خاك را شكافت و به فضای باز رسید. . .
شما یك دانه‌ای را كه زیر خاك می‌كنید از یك سر ریشه می‌زند و از یك سر جوانه می‌زند جوانه می‌خواهد بیاید بالا مزاحم دارد شروع می‌كند به درگیری با خاك تلاش می‌كند وقتی می‌بیند نمی‌تواند ریشه‌های خودش را بیشتر می‌كند خوب كه ریشه‌اش را قوی كرد زور پیدا كرد هی پس می‌زند آدم باید حساب بكند كه این دانه خاكی را كه روی سرش بود و مانع او بود مانع را پس زد و من هنوز افكاری را كه مانع رشد من است افكار را پس نزده‌ام این دانه مواد غذایی را از هستی جذب كرد اما من درسهای خودم را از مكتب الهی جذب نكرده‌ام این دانه ریشــﺔ خودش را بند كرد و من عقائدم هنوز بند به جایی نیست.
وقتی در یك مملكتی انقلاب می‌شود حق‌اش این است كه در فرد فرد مملكت انقلابی بشود در عید هم انقلاب بشود.
عید نوروز باشد، صحرا رفتن و كوهنوردی هم باشد، شادی و خنده هم باشد، اما بجای گره زدن علف یك خورده عودِ به خود كنیم، چه می‌توانم باشم و چه هستم، همین فكرها به انسان راه می‌دهد راه را برای انسان باز می‌كند اگر در انسان تغییری پیدا نشود اگر استعدادهای انسان شكوفا نشود و اگر انسان گُل ندهد این درخت به مردم خدمت می‌كند من برای مردم خدمت می‌كنم؟ این درخت در راهی كه خدا می‌خواهد می‌رود من در راهی كه خدا می‌خواهد می‌روم؟ اینها همه درسهایی است كه انسان در كنار جوی آب می‌نشیند زیر درخت‌های گُل می‌نشیند استراحت می‌كند ولی باید دست خودش را هم بگیرد.
در قرآن داریم كه حركت كنید زمین‌ها را درنوردید مسافرت كنید منتهی مسافرت نكنید برای اینكه علف‌ها را گره بزنید انقلابی مسافرت كنید فكری و علمی و فرهنگی باشد اسلام تفریحش با عبادتش از هم جدا نیست دید و بازدید هم تفریح است و در عین حال عبادت هم هست همان تفریح هر سال را شما امسال داشته باش بعلاوه چند دقیقه فكر.
اگر انسان شكوفا نشود، اگر انسان انسان نشود درخت‌ها هم گل كند علف‌ها هم سبز بشود. . . عید می‌شود تا در من هم عید بشود اگر در طبیعت دگرگونی می‌شود من هم جزئی از طبیعت هستم اگر طبیعت دگرگون شد من جزئی از طبیعت هستم و دگرگون نشدم من جزئی هستم كه با كل تطبیق نمی‌كنم بنابراین من می‌شوم وصله ناهمرنگ یعنی همینطور كه در طبیعت دگرگونی شد در من هم باید دگرگونی بشود.
بعضی از مادران ما دگرگونی را اینطور فرض می‌كنند كه فقط در نوروز قالی‌ها را بیاورند توی خانه و بتكانند و گرد آنرا خانــﺔ یك همسایــﺔ دیگر بفرستند تغییر ما این می‌شود كه فقط شیشه‌های خانه را پاك می‌كنیم بخاری و كرسی را بر می‌داریم تغییری كه در زندگی ما هست بسیار تغییر ساده‌ای است اگر خواسته باشیم با انقلاب ما، تفریح ما هم انقلابی باشد، عید ما هم انقلابی باشد، باید یك تغییرات دیگری هم در ما بوجود بیاید.
دانه مزاحم را پس زد تا سبز شد شما هم باید موانع سر راهت را برداری اگر انسانها انسان نشوند طبیعت هم هر چه دگرگون بشود ارزشی ندارد.
چه جوری تبلیغ می‌كردند كه فكر ما را پائین بیاورند و سفره هفت سین بچینیم می‌گفتند اگر خواستی سال به تو خوش بگذرد باید هفت تا سین داشته باشی بعد هم می‌گفتند كلام الله مجید، قرآن ما در اعیاد طاغوتی میان سركه بود و سبزی، وقتی اینقدر به قرآن ما توهین شد مسلمان آن هم من می‌شوم و تو، خانه‌های طاغوتی را كه رفتند گرفتند توی همــﺔ خانه‌ها قرآن‌های بزرگ بوده وجود قرآن سر سفره هفت سین دلیل بر. . .
همه عروسها را كه می‌برند یك قرآن در جهازیه‌شان هست خانه‌های نو را كه می‌خرند اول قرآن می‌برند خیلی از كشاورزها متاسفانه دو شاخ گاوشان آیــﺔ قرآن می‌نویسند كه شیر آن زیاد بشود، بودن قرآن شده استفاده تشریفاتی شدن.
سفره هفت سین كنار آن قرآن یك كار تجملاتی است و سزاوار اسلام نیست، ما عید نوروز را می‌پذیریم چون طبیعت این عید را پذیرفته اما عیدهای مهم ما عیدهایی است كه مثل 22 بهمن عید غدیر عید ما است. ماشین هر چه خوب باشد تا راننده خوبی پشت فرمان نباشد ارزشی ندارد، اسلام ماشینی بود و عید غدیر به دست پیغمبر امام تعیین شد و به فرمان خدا راننده لایقی پشت این فرمان نشست، نصب رهبر عید است عید قربان و عید فطر هم عید است.
به دست آوردن كمال، روزی كه انسان مدركش را می‌گیرد عید است اما بعضی جوانها می‌گویند اردیبهشت مردم اُردی جهنم ما، ایام عید را تلخ می‌داند برای اینكه درسش یك خورده سنگین است اما هر روزی كه می‌خورد خوش است می‌گوید جایت خالی بود چه غذایی خوردیم خوب با این نوع تفكر ما نمی‌توانیم انقلابی باشیم اگر هم انقلابی شعاری هستیم انقلابی شعوری نیستیم.
والسلام علیكم و رحمه الله و برکاته

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا