بحث هفته

ترفندهایی برای خواب سریع و راحت

شما یک روز طولانی را پشت سر گذاشته‌اید و حسابی خسته هستید، در این موقعیت تنها چیزی که به آن نیاز دارید این است که به رختخواب بروید و یک خواب عمیق داشته باشید، اما در اغلب مواقع به سادگی این اتفاق نمی‌افتد و غالبا زمان زیادی طول می‌کشد تا شما به خواب بروید.

در این حالت به جای دیدن خواب‌های شیرین مجبورید مدام در رختخوابتان غلت بزنید، این حالتی‌ است که همه‌ی ما قبلا آن را تجربه کرده‌ایم ولی خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند پایانی بر مشکلات خواب باشد.

۱٫ دمای اتاق و محیطی که در آن می‌خوابید را تنظیم کنید

اگر اتاق شما خنک باشد شما خواب راحت‌تری خواهید داشت ، بر طبق گزارش نشریه‌ی Health line دمای اتاق خنک‌تر امکان خواب راحت‌تری را فراهم می‌کند به گفته‌ی این نشریه اگر شما قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید بعد در یک اتاق خنک بخوابید این تغییر درجه حرارت بدن سیگنالی را به مغز ارسال می‌کند به این معنا که زمان خواب فرارسیده است.

علاوه بر دمای اتاق توصیه‌های دیگری هم وجود دارد، مثلا در مورد لباسهایی که موقع خوابیدن به تن دارید، طبق تحقیقات Sleep junkies اگر لباس‌های شما هنگام خواب نازک و خنک باشد و یا حتی در صورت امکان بدون لباس به رختخواب بروید این کار به تنظیم دمای بدن شما کمک خواهد کرد.

۲٫ صورت‌تان را خنک کنید

نشریه‌ی Huffington post گزارش کرده است که علاوه بر پایین بودن دمای اتاق اگر شما قبل ازخواب صورت خود را برای حدود ۳۰ ثانیه در آب سرد قرار دهید این کار باعث می‌شود فشار خون و ضربان قلبتان کاهش یافته و در این حالت سیستم عصبی بدن شما مجددا تنظیم می‌شود و خواب خیلی سریع‌تر به سراغتان می‌آید.

۳٫ بر روی تنفس‌تان تمرکز کنید

بر طبق تحقیقات انجام شده، متد تنفسی به نام ۴-۷-۸ وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد احساس آرامش در شما شود و به بهتر خوابیدن در شب کمک خواهد کرد. همچنین انجام تمرین‌های یوگا و مدیتیشن می‌تواند به ذهن شما در رسیدن به حالت آرامش کمک کند در این حالت سطح ملاتونین در بدنتان بالا رفته که موجب افزایش کیفیت خواب شما می‌شود.

۴٫ ساعت درونی بدنتان را بر اساس یک الگوی منظم تنظیم کنید

این کار شاید همیشه امکان‌پذیر نباشد اما اگر شما یک برنامه منظم برای خوابتان داشته باشید ، ساعت درونی بدن طبق این الگو منظم خواهد شد و در این حالت بدن هر روز و راس یک ساعت مشخص بر اساس الگوی همیشگی عمل می‌کند و شما خواب راحت‌تری را تجربه می‌کنید.

۵٫ از روش روانشناسی معکوس استفاده کنید

این روش ممکن است کاملا با آنچه که مورد نظر شماست متفاوت باشد اما در مطالعه‌ای که محققان دانشگاه گلاسکو بر روی بیمارانی با اختلال خواب انجام داده‌اند، آنها سعی کرده‌اند این بیماران را برای ساعت‌های طولانی‌تر هوشیار و با چشمانی کاملا باز بیدار نگه دارند، این کار در نهایت اثری معکوس داشته و منجربه کاهش اضطراب خواب در آنها شده است و جالب است که شرکت کنندگان در این آزمایش بعد از آن توانسته‌اند سریع تر به خواب بروند.

۶٫ زمان را فراموش کنید

نگاه کردن مداوم به ساعت و استرس در مورد زمان و عدم توانایی در خوابیدن یکی از دلایلی است که شما را بیدار نکه می‌دارد به همین دلیل توصیه می‌شود که بهتر است ساعت را از جلوی دیدتان پنهان کنید.

۷٫ حالت بدن و بالش‌تان را تنظیم کنید

حالت بدن شما در همگام خواب مسئله‌یی اساسی است. افرادی که به پشت می‌خوابند غالبا برای ابتلا به اختلالات خواب مستعدتر هستند پس بهترین حالت خوابیدن به پهلو است. همچنین کیفیت بالش شما نیز نقش مهمی در چگونگی خوابتان دارد.

بنابراین بالشی که انتخاب می‌کنید با تجربه‌ی خواب راحت شبانه نسبت مستقیم دارد زیرا گردن شما در هنگام خواب نیاز دارد که به صورت مستقیم در راستای بدنتان باشد پس شما برای یک خواب راحت به یک بالش مناسب نیاز دارید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا