گزارش

بی‌خطر چاقی را درمان کنیم

بی‌خطر چاقی را درمان کنیم

دچار چاقی موضعی هستم، لیزر لیپولیز یا کرایو لیپولیز؟

سیستم لیزرلیپولیز که در سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) به تأیید رسیده است، روشی است که طی آن از یک فیبر نور لیزر به داخل بافتی جهت رفع چاقی استفاده می‌شود. در اثر تابش اشعه لیزر، چربی‌ها به‌صورت نیم مایع درمی‌آید که می‌توانند به‌راحتی توسط بدن جذب شوند یا از بدن خارج شوند. لیزر لیپولیز تحت بی‌حسی منطقه‌ای انجام می‌شود و یک جلسه‌ آن به مدت ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

این روش منحصربه‌فرد از لیزر Diode یا N D YAG به‌صورت پالسی هست که به‌صورت داخل بافتی اعمال می‌شود. به‌واسطه‌ استفاده از لیزر لیپولیز،‌ برخلاف لیپوساکشن معمولی پوست سفت شده و جمع می‌شود. این روش در چاقی‌های خفیف و متوسط کاملاً کافی هست و دیگر نیازی به ساکشن نیست ولی در چاقی‌های شدیدتر درحالی‌که در لایه‌ سطحی فقط از لیزر استفاده می‌شود، در لایه‌ عمیقی علاوه بر لیزر نیاز به تخلیه‌ چربی‌ها هم است.

مرحله اصلی انجام لیزر

ابتدا تحت شرایط استریل، موضع موردنظر کاملاً بی‌حس می‌شود (بی‌حسی موضعی). سپس سوراخ‌های کوچک ۱ تا ۲ میلی‌متری روی پوست ایجادشده و فیبر نوری بسیار نازک وارد بافت‌های چربی زیرپوست و انرژی معینی از لیزر به چربی‌ها تابانده شده که باعث تخریب سلول‌های چربی می‌شود. درصورتی‌که چربی کمتر از ۵۰۰ میلی‌لیتر باشد نیاز به اقدام دیگری نیست و چربی‌های تخریب‌شده توسط لنفاتیک بدن جذب می‌شود؛ درصورتی‌که چربی بیش از ۵۰۰ میلی‌لیتر چربی‌های مایع توسط مکش خفیفی تخلیه می‌شود. این کار حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و بعد از مدت کوتاهی فرد مرخص می‌شود. مناسب‌ترین نقاط بدن برای لیپولیزر عبارت‌اند از بازوها،‌ غبغب، پشت،‌ پهلو، شکم، ران‌ها و….

مزایای لیزر لیپولیز نسبت به ساکشن

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دست‌کاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است به علت ظرافت کار با لیزر نتایج یابی بسیار ایده‌آل و آثار ناهمواری برخلاف لیپوساکشن‌های معمولی وجود ندارد. تابش لیزر در زیر پوست باعث تحریک و ساخته‌ شدن کلاژن و سفت شدن هم‌زمان پوست می‌شود. تاباندن لیزر در لایه‌ سطحی باعث رفع سلولیت می‌شود. ازنظر میزان و مقدار حذف چربی‌ها در افرادی که مناسب باشند هیچ فرقی با لیپوساکشن ندارد. ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر است و عوارض آن ناچیز است. لیزر لیپولیز روش نوین رفع چربی موضعی است. این تکنولوژی در ایتالیا،‌ انگلستان، ژاپن،‌ برزیل، سوئد و طی چند سال اخیر در ایران به کار می‌رود.

آیا لیزر و ساکشن رقیب هم هستند؟

در تجمعات موضعی کوچک بافت چربی که حجمی کمتر از gr 500 دارند،‌ می‌توان از لیزر لیپولیز یا لیپوساکشن استفاده کرد،‌ اما در حجم‌های بیشتر از gr 500 عملاً باید لیپولیز یا در جلسات مکرر انجام شود یا همراه با ساکشن باشد. از مزایای دیگر لیپولیز به امواج الکتریکی یا اولتراسونیک یا لیزر افزایش کلاژن پوست و بهبودی جریان لنفاوی، جریان خون، کاهش ورم و بهبودی سلولیت است.

دوره‌ نقاهت

معمولاً بعد از مدت کوتاهی (۱ تا ۴ ساعت)‌ فرد مرخص می‌شود (سرپایی و بدون نیاز به بستری) و ۱ تا ۳ روز استراحت در منزل توصیه می‌شود؛ زیرا بعد از رفع اثر داروهای بی‌حسی درد قابل‌تحملی مثل درد کوفتگی وجود دارد که فرد راحت‌تر است در منزل باشد. حدود ۲ تا ۳ هفته محل کارشده تورم دارد که خودبه‌خود رفع می‌شود و پوشیدن گن ضروری است.

نتیجه‌ نهایی چه موقع مشخص می‌شود؟

تقریباً در همان روزها و هفته‌ اول نتایج ابتدایی کاملاً مشخص است و به‌وضوح از حجم چربی موضع کاسته می‌شود. ولی نتیجه‌ نهایی نیاز به ۳ تا ۱۲ هفته زمان دارد.

* روش کرایولیپولیز

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کاهش تحرک، چاقی به‌صورت معضل بزرگی درآمده و روش‌های زیادی برای کاهش وزن مرسوم شده است. از رژیم‌های غذایی، کم خوری، ورزش یا روش‌های متنوع برای لاغری با دستگاه‌های مختلف گرفته تا روش‌های تهاجمی‌تر مانند لیپوساکشن، لیپولیز و ابدومینوپلاستی؛ اما آنچه در نظر گرفته نمی‌شود این است که اگر برای سلامت خود قصد لاغری دارید فقط باید لاغر شوید روش‌هایی که ظاهر شما را زیبا می‌کنند در سلامتی شما تأثیر آن‌چنانی ندارند زیرا هنوز چربی‌های اطراف اندام داخلی باقی‌مانده است. اما اگر افزایش وزن شما در محدوده اضافه‌وزن است یعنی BMI 25-29 دارید از روش‌های برطرف کردن چاقی موضعی سود می‌برید. لیپوساکشن و لیپولیز روش‌های جراحی زیبایی برای لاغری موضعی و خوش‌فرم کردن بدن هستند که روش‌های تهاجمی بوده و البته عوارض خود را دارند، مانند: خطرات کشنده و عوارض ناخواسته مانند ورم, درد, لکه‌ها و خون‌مردگی‌های دردناک و بی‌حسی.

*روش‌های لاغری غیرتهاجمی

از روش‌های لاغری غیرتهاجمی می‌توان به کاویتاسیون، آر اف (RF) و روش جدید و انقلابی کرایولیپولیز اشاره کرد.

روش غیرتهاجمی کرایولیپولیز تفاوت اساسی با سایر روش‌های غیرتهاجمی دارد و ثابت‌شده بهترین و بی‌خطرترین روش برای از بین بردن چربی‌ها برای افرادی است که رژیم غذایی و ورزش منظم را رعایت می‌کنند اما هنوز از چربی‌های موضعی پهلوها, شکم، پشت و… رنج می‌برند. از فواید این روش این است که روش غیرتهاجمی است و به اتاق عمل و بیهوشی احتیاجی نیست و بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از انجام کرایو به زندگی عادی خود برگردد.

*اساس کار

در این روش با تولید سرما در ناحیه موردنظر باعث تبدیل تریگلیسرید داخل سلول‌های چربی به جامد و در نتیجه مرگ این سلول‌های چربی بدون اثر بر چینی‌جاهای مجاور می‌شود و در طی زمان با حذف تدریجی آنها از ضخامت لایه چربی در ناحیه موردنظر کم می‌شود. زمان موردنظر برای این روش ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای هر قسمت است و توصیه می‌شود در هر جلسه از ۲ تا ۳ قسمت بیشتر را کرایو نکنیم. ناحیه فریز شده ممکن است قرمز شود که از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد همچنین ممکن است در ناحیه، لکه کبودی مشاهده شود که تا چند روز ادامه داشته باشد برخی از بیماران احساس درد گنگ و بی‌حسی در ناحیه تا چند روز خواهند داشت. از ۱۵ روز بعد نتایج شروع‌ شده و ۲ تا ۴ ماه بعد کاملاً مشخص می‌شود. توصیه می‌شود برای نتیجه بهتر و تثبیت کار ۲ ماه بعد نیز یک جلسه کرایولیپولیز در ناحیه موردنظر تکرار شود.

*چه بیمارانی نمی‌توانند کرایو انجام دهند؟

۱٫ پیس میکر قلبی یا هر وسیله الکترونیک نصب‌شده داخل بدن

۲٫ بیمار با وسیله پرتابل رسم نوار قلبی

۳٫ بیماری کبدی

۴٫ دیابت کنترل نشده

۵٫ بیماری رینود

۶٫ بیمارانی که با سرما کهیر می‌زنند

۷٫ کرایوگلوبولینمی

۸٫ فایبرهیپوپروتئینمی سرمایی

۹٫ هیپوتونی فیزیولوزیک

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر مجتبی هاشم زاده؛ جراح چاقی

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا