گزارش

بهترین روش درمان میگرن

شایع‌ترین علت درد مزمن در دنیا سردرد است. این درد بیشتر اوقات آن‌قدر شدید است که حتی مصرف مسکن هم تأثیر ندارد و فرد را از انجام کارهای روزمره بازمی‌دارد. راه‌هایی برای درمان انواع سردرد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به درمان این درد توسط متخصص درد اشاره کرد.

دکتر شاهرخ نوری، متخصص درد درباره بهترین روش درمان میگرن در پاسخ به سؤالات ما توضیحاتی را بدین شرح ارائه کرده است:

* متخصص درد چگونه سردرد را در مطب درمان می‌کند؟

از پیشرفت‌های جدید در درمان سردرد، بلوک اعصاب اکسی پیتال است و بسیاری از بیماران که با این روش درمان شده‌اند بسیار راضی بوده‌اند و می‌گویند حال، زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند. از دلایل انواع مختلف سردرد مانند سردرد خوشه‌ای یا کلاستر، میگرن، سردرد عصبی یا تنش و سردرهای با منشاء گردن، التهاب اعصاب پس سر یا اکسی پیتال و بافت‌های اطراف آن است. حال اگر به روشی بتوانیم این التهاب را برطرف کنیم سردرد درمان می‌شود. در روش درمانی که برای درمان سردرد در کلینیک‌های سرپایی و مطب به‌راحتی انجام می‌شود پس از استریل کردن پوست ناحیه پشت سر و علامت‌گذاری محل دقیق اعصاب اکسی پیتال در هر طرف سر دونقطه علامت‌گذاری می‌شود و در مجموع چهار تزریق کوچک در پس سرانجام می‌شود که با این تزریقات، بیمار احساس می‌کند سردرد به‌کلی برطرف شده یا اینکه بسیار کم شده است.

* داروی تزریقی پس از چه مدت تأثیر خود را نشان می‌دهد؟

داروی تزریق‌شده مخلوطی از یک داروی ضدالتهاب و یک بی‌حس‌کننده موضعی است. داروی بی‌حس‌کننده موضعی دارای اثر بسیار سریع است که همان‌طور که اشاره شد پس از تزریق به‌سرعت عمل می‌کند ولی جزء ضدالتهاب از روز دوم یا سوم اثر می‌کند که کاهش سردرد به دلیل آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود. لازم به یادآوری است بعد از تزریق، فرد قادر خواهد بود به کارهای روزمره خود برسد،سرکار برود و فعالیت‌های عادی خود را داشته باشد.

* چه موقع نیاز به تزریقات بعدی است؟

اگر سردرد دومرتبه شروع شود بیمار به تزریقات بعدی احتیاج دارد و معمولاً به فاصله یک تا دو هفته تزریق دوم و سپس تزریق سوم انجام می‌شود. در کل باید گفت این کار بسیار ایمن است و عوارض جدی ندارد. درمجموع به‌طور خلاصه باید اذعان کرد با اینکه در مورد میگرن، ناشناخته‌های علمی هنوز زیاد هستند ولی بلوک اعصاب اکسی پیتال، پنجره‌ای به‌سوی درمان باز کرده است و در درصد زیادی از بیماران شاهد برطرف شدن سردرد یا حداقل کاهش جدی و فراوان سردرد هستیم.

* چرا روش درمانی میگرن در کلینیک درد بهترین انتخاب است؟

داروهایی که برای درمان یا پیشگیری از میگرن به کار می‌روند بالطبع دارای عوارض هستند و بدن نسبت به بسیاری از داروها ازجمله مسکن‌ها مقاومت پیدا می‌کند و مجبور به افزایش دوز و مقدار دارو هستیم که با این کار عوارض کلیوی و کبدی به وجود می‌آید. لذا منطقی است که بلوک اعصاب اکسی پیتال نیز در مراحل درمانی به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا