خانواده

برای مدرسه فرزندم چه نوع کفشی را انتخاب کنم؟

کفشمطمئنا در این ایام پدر و مادرهایی که بچه مدرسه ای دارند در حال تدارک وسایل مدرسه برای فرزندانشان هستند، یکی از مواردی که همه دانش آموزان به آن نیاز دارند کفش مناسب است…

کفش همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی است و در صورت غیراستاندارد بودن می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به پای دانش آموزان وارد کند.

نکاتی کلیدی برای خرید کفش مناسب مدرسه:

1 – پوشش داخلی کفش نباید پلاستیکی باشد و این نوع کفش‌ها جلوی رسیدن هوا به پا (تنفس پا) را می‌گیرد.  جنس چرم برای کفش از همه مناسب‌تر است زیرا چرم همانند پوست، هوا را عبور می‌دهد و قالب پای شما را به خود می‌گیرد.

2 – بهترین نوع كفش برای كودكان در سنین دبستان، كفش اسپرت با كف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود.

3- کفش عاجدار بخرید، کف کفش‌ها نباید لغزنده باشد، چون سطح بدون عاج دار و صاف کفش‌ها، سبب واژگون شدن دانش‌آموز و صدمه زدن به او را فراهم می‌کند.

4 – ارتفاع کفش در قسمت پنجه باید 1.5 سانتی‌متر باشد.

5- پنجه كفش باید پهن باشد ( گرد یا چهارگوش ) به گونه‌ای كه انگشتان دچار فشردگی نشوند زیرا انحرافات انگشتان از كودكی و نوجوانی با پوشیدن كفش‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید كه منجر به تغییر قوس كف‌پا می‌شود.

6- کفشی مناسب است که راحت بوده و عملکرد مناسب پا را تامین کند. دانش آموزان باید از پوشیدن کفش‌های نوک تیز و پاشنه‌دار اجتناب کنند.

7- کفشی که ساق پا را حمایت کند و کفش‌های ورزشی مناسب هستند. کفش‌های روباز که مچ پاهای کودکان را نگه نمی‌دارند مناسب نیست.

8- لایه درونی کفش باید حتما نرم باشد به‌طوری که نیروی جاذبه زمین را به راحتی جذب کند. سفت بودن این لایه منجر به انتقال نیرو از زمین به پا می‌شود و دردهای ستون فقرات و دردهای موضعی ایجاد می‌کند.

9- استفاده از كفش‌های كتانی دارای كف نازك موجب وارد آمدن ضربه و فشار به پای كودك شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

10- والدین باید زود به زود کفش‌های کودکشان را کنترل کنند تا خیلی تنگ نباشد، زیرا پای کودکان به حدی نرم است که می‌تواند در کفشی که دو شماره ‌کوچکتر است مچاله شود، بدون آنکه کودک ابراز ناراحتی کند.

11- کودکان را وادار نکنید که کفش‌های کودکان بزرگتر را بپوشند. این گونه کفش‌ها قالب پای صاحب اولیه را به خود گرفته‌اند.

12- خرید کفش را به ساعات آخر روز موکول کنید زیرا پا در متورم‌ترین حالت روزانه قرار دارد. هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید، معمولا یک پا از پای دیگرکمی بزرگتر است و شما باید کفشتان را به اندازه پای بزرگتر انتخاب کنید.

13- کفش باید از وسط خم شود، کف کفش باید قوس‌های طولی و عرضی وسط پا را پوشش داده و انعطاف داشته باشد. دانش‌آموزان نباید کفش‌های بسیار تنگ بپوشند.

14- کفش‌هایی که برای مدارس انتخاب می‌شود باید راحت بوده و حداکثر ۲ تا ۳ سانتی‌متر پاشنه داشته باشند. بهتر است جنس پاشنه کفش از اسفنج فشرده و تا حدی قابل انعطاف باشد و از کفش‌هایی استفاده کنند که پشت بسته و پنجه هایی پهن داشته باشند و در نهایت در هنگام خرید، کفشی را خریداری کنند که انگشتان پا فضای خالی را برای تکان دادن داشته باشند.

15- کفش سنگین نخرید، وزن کفش‌ها نباید زیاد‌ باشد. کفش‌های سنگین ضمن این‌که خستگی دانش‌آموز را در پی دارد، می‌تواند پاهای دانش‌آموز را زخمی کند.

16- کفشی مناسب است که راحت بوده و عملکرد مناسب پا را تامین کند. دانش آموزان باید از پوشیدن کفش‌های نوک تیز و پاشنه‌دار اجتناب کنند.

منبع:جام نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا