بحث هفته

با باقیمانده میوه های نوروزی را چه کنیم

موقع خرید در انتخاب میوه‌ها و اینکه قصد دارید چه مدت آن‌ها را نگه‌دارید دقت کنید. پرتقال و نارنگی و حتی سیب را می‌توانید حتی تا دو هفته در یخچال نگه‌داری کنید؛ اما توجه کنید میوه‌هایی مثل انگور، خیار، کیوی و موز زودتر تازگی خود را ازدست‌داده و خراب و له می‌شوند؛ حتی اگر برایتان امکان دارد می‌توانید تازه‌به‌تازه میوه تهیه کنید.

هنگام خرید، ترجیحاً میوه‌هایی را انتخاب کنید که وزنشان نسبت به‌اندازه‌شان سنگین‌تر باشد. سنگینی میوه نشانه خوبی برای آبداربودن آن است. برای فهمیدن تازه و رسیده‌بودن میوه توصیه می‌شود آن را بو بکشید. میوه‌های تازه و رسیده عطر و بوی خوبی دارند؛ اما میوه‌های مانده این بو را ندارند. به بافت میوه هم توجه کنید؛ به‌عنوان مثال، وقتی به یک کیوی دست می‌زنید و متوجه می‌شوید شل و آبکی است، معنایش این است که بیش‌ازحد رسیده و بهتر است از خیر خریدش بگذرید. درصورتی‌که مقدار زیادی میوه خریداری کرده‌اید و مصرف آن‌ها مدت زیادی طول می‌کشد بهتر است آن‌ها را نشویید و نشسته نگه‌شان دارید؛ چراکه میوه‌های نشسته ماندگاری بیشتری دارند.

همان‌طور که گفتیم بهترین راه برای جلوگیری از خراب و فاسدشدن میوه‌ها آن است که به‌اندازه موردنیاز میوه بخریم؛ اما درصورتی‌ که بازهم میوه‌ها اضافه آمده و تازگی خود را ازدست‌ داده‌اند قبل از اینکه پوسیده و خراب شوند می‌توانیم با پختن یا خشک‌کردن آن‌ها هم تنوعی در تغذیه ایجاد کنیم و هم از اسراف جلوگیری کنیم؛ به‌عنوان مثال، می‌توانیم سیب را بعد از پوست‌کندن بپزیم و پوره یا کمپوت یا مربا درست کنیم.

از پوست برخی میوه‌ها نظیر پرتقال و لیمو هم می‌توانیم برای معطرکردن مرباها یا حتی برخی از غذاها استفاده کنیم و موزهای له‌شده را برای درست‌کردن پوره و شیرموز نگه‌داریم. خشک‌کردن باقی‌مانده میوه‌ها هم روش دیگری برای استفاده از میوه‌های اضافی است؛ اما این کار مهارت بالایی لازم دارد و باید لوازم موردنیاز برای خشک‌کردن داشته باشیم. از اضافه انگور هم می‌توانیم برای درست‌کردن سرکه استفاده کنیم.

برای نگه‌داری خیار نیز می‌توان آن را با آب و نمک شست و بعد از خشک‌کردن درون ظرف فلزی قرار داد و در یخچال گذاشت. انگور را هم درون کیسه نایلونی در جای خنک می‌توان تا چند روز نگه‌داری کرد. موز را نیز نباید در محلی که آفتاب و نور مستقیماً به آن می‌تابد، گذاشت. در نور زیاد و گرما بسیاری از میکروارگانیسم‌ها فعال‌شده و سبب خرابی این میوه می‌شوند؛ پس بهتر است چنین میوه‌هایی را در ظرفی که درب آن محکم بسته می‌شود، قرار داده و در یخچال بگذاریم.

حتماً دیده‌اید که یک سبد میوه تازه می‌تواند تنها با وجود یک میوه خراب و فاسد، گندیده و خراب شود؛ پس بعد از خرید میوه، آن‌ها را به‌دقت نگاه کنید و درصورتی‌که دیدید میوه‌ای لک دارد یا خراب است آن را از بقیه جدا کنید.

چند راه‌حل ساده:

تهیه آبمیوه

می‌توان آب‌پرتقال، تهیه و به‌عنوان شرب صبحانه استفاده کرد؛ همچنین می‌توان آن را با آب‌لیموشیرین همراه چندتکه یخ قالبی مخلوط کرد و بعد از یک خواب بهاری نوشید.

تهیه فالوده

می‌توان از میوه‌ها فالوده‌های متنوع درست کرد. سیب را رنده کنید و مقداری گلاب و شکر به آن بیفزایید. چندتکه یخ قالبی به آن اضافه کنید تا خنک شود. بعد آن را نوش جان کنید. می‌توانید با کیوی نیز یک فالوده یخی درست کنید و مقداری بستنی به آن اضافه و میل کنید یا برای پذیرایی‌های بعدی استفاده کنید.

پخت مربا

شما می‌توانید با کیوی و سیب‌های اضافی مربا درست کنید.

پخت کمپوت

درصورت تمایل می‌توانید میوه‌ها را به‌صورت کمپوتی درآورده و آن‌ها را برای مدت یک ماه نیز در دمای چهار درجه یخچال نگه‌داری کنید.

تهیه میوه خشک

برای درست‌كردن میوه‌های خشك، میوه‌ها را پس از شستن به‌صورت حلقه‌های بسیار نازك برش می‌دهیم و در سینی استیل یا اکت قرار داده و می‌چینیم. اگر بخواهیم در زمستان تهیه كنیم ظرف را روی شوفاژ قرار می‌دهیم و در تابستان، زیر تابش نور خورشید. احتیاجی به زیروروكردن میوه‌ها نیست و به مدت هفت الی هشت ساعت میوه‌ها خشك می‌شوند.

نکته: برای جلوگیری از تغییر رنگ سیب، کمی آب‌لیمو روی حلقه‌های سیب بمالید.

میوه‌ها به دو صورت خشک می‌شوند: 1. به‌طور طبیعی؛ 2. با دستگاه؛ مثل دستگاه خشک‌کن مواد غذایی.

میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت‌زمان طولانی نگه‌داری کرد؛ بنابراین جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن است.

خشک‌کردن میوه، راه مناسبی برای نگه‌داری آن در خارج از یخچال است؛ پس‌نیازی به یخچال نیست.

نویسنده : روژینا خدارحمی روزبهانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا