خانواده

با این روش ها از سرقت تلفن همراه خود جلوگیری کنید

موبایلاگر شما هم از سرقت شدن تلفن همراه خود ترس دارید،با اورژانس IT همراه باشید.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،تلفن‌های همراه هوشمند علاوه بر برخورداری از امکانات متنوع و کاربردهای متفاوت، منبعی برای ذخیره‌سازی بسیاری از اطلاعات خصوصی و محرمانه کاربران به‌شمار می‌رود. این اطلاعات خصوصی موجب می‌شود کاربران بیش از پیش از تلفن‌های همراه خود محافظت‌ کنند. یکی از مواردی که کاربران تلفن‌های همراه را تهدید می‌کند، سرقت است.

بازار تلفن‌همراه در ایران بسیار داغ است و مدل‌های مختلف تلفن‌های همراه با قیمت‌های میلیونی نظر کاربران بسیاری را نسبت به خرید این دستگاه‌ها به خود جلب می‌کند. قیمت بالای این دستگاه‌ها و اندازه کوچک آنها همچون آهن‌ربایی قدرتمند سارقان را به خود جذب می‌کند و کاربران در این شرایط ‌باید با رعایت نکات امنیتی، مانع از سرقت آنها شوند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

نکته اول: قاب‌های ساده

شاید به نظر خیلی از کاربران، قاب‌های ارائه شده برای تلفن‌های همراه فقط برای حفاظت آنها در برابر ضربه، آب و دیگر صدمات احتمالی کاربرد داشته باشد، اما اگر کمی پلیسی به این قاب‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که قاب‌ها می‌توانند مزیت دیگری نیز داشته باشند که آن مزیت کاهش احتمال سرقت تلفن‌همراه است!

آیا می‌دانید لوگوی تلفن‌همراه شما براحتی می‌تواند حدود قیمت آن را برای سارق مشخص کند و آنها را به سمت شما بکشاند؟ در این میان محصولات اپل از محبوبیت بیشتری برخوردارند؛ زیرا از دیگر تلفن‌های همراه گرانقیمت‌تر بوده و جزو تلفن‌های لوکس به‌شمار می‌رود. یک قاب ساده می‌تواند با پنهان‌کردن لوگوی تلفن‌همراه شما تا حد زیادی احتمال به سرقت رفتن آن را کاهش دهد و علاوه بر این همان‌طور که اشاره کردیم از تلفن‌همراه شما در برابر صدمات فیزیکی احتمالی نیز جلوگیری کند.

توجه داشته باشید گاهی برعکس می‌شود؛ یعنی ممکن است تلفن‌همراه شما چندان گرانقیمت نباشد، اما یک قاب بسیار شیک با طرح خاص و خیره‌کننده، موجب شود سارقان مجذوب تلفن‌همراه شما شوند و به این ترتیب احتمال سرقت دستگاه شما افزایش یابد.


نکته دوم: قفل‌های انگشتی

بهترین روش برای پیشگیری از سرقت تلفن‌همراه، مخفی‌کردن آن است. در اتوبوس، مترو، مراکز شلوغ شهری و… اگر بتوانید تلفن‌همراه خود را از دید افراد مختلف پنهان کنید، احتمال سرقت آن بیش از پیش کاهش می‌یابد با این حال مزیت تلفن‌های همراه، همراه بودن و در دسترس بودن آنها در مکان‌های مختلف است و این مزیت موجب می‌شود از دسترس خارج‌کردن آن در مکان‌های عمومی دشوار باشد. پس براحتی نمی‌توان تلفن‌همراه را پنهان کرد و از آن استفاده نکرد. در چنین شرایطی ‌باید به قول قدیمی‌ترها اموالتان را سفت بچسبید! پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که تلفن‌همراه خود را برای مشاهده فیلم، اجرای بازی یا وبگردی مورد استفاده قرار می‌دهید، هر دو دست خود را در دو طرف آن قرار داده و انگشتانتان را از زیر به یکدیگر قفل کنید. بخصوص هنگامی که تلفن‌هایی با ابعاد بزرگ را مورد استفاده قرار می‌دهید) انگشت شست خود را نیز روی صفحه‌نمایش قرار داده و به این ترتیب از انگشتان خود یک قفل و حفاظ دور تا دور تلفن‌همراهتان تشکیل دهید. شاید در ابتدای استفاده از این روش فکر کنید خیلی محکم تلفنتان را در دست گرفته‌اید و ممکن است این کار شما برای مردم کمی عجیب باشد اما فراموش نکنید که در صورت به سرقت رفتن تلفن‌همراه شما فقط شما هستید که ضرر می‌کنید نه مردم! پس به فکر اموالتان باشید!


نکته سوم: دسترسی دشوار حتی برای خودتان

قرار دادن تلفن‌همراه در جیب‌های کناری شلوار به کاربران توصیه نمی‌شود، اما گاهی اوقات کاربران نمی‌توانند نکات امنیتی برای حفاظت از تلفن‌همراه را رعایت کنند. به این دسته از کاربران بناچار باید توصیه کنیم تلفن‌همراه خود را در جیب‌هایی که دسترسی به آنها سخت‌تر است مانند جیب‌های کناری شلوار، جیب‌های داخلی پالتو قرار دهند. هرچه دسترسی به تلفن‌همراه شما برای خارج‌کردن آن دشوارتر باشد کار سارقان نیز سخت‌تر خواهد شد. پس ضمن رعایت مسائل ایمنی (جلوگیری از آسیب‌دیدن گوشی در جیب و…) سعی کنید تلفن‌همراه را در جایی قرار دهید که دسترسی به آن حتی برای خودتان نیز دشوار باشد.

جیب‌های داخلی کیف‌ که با زیپ محافظت می‌شود نیز جزو مکان‌های مناسب برای قرار دادن تلفن‌همراه و محافظت از سرقت به‌شمار می‌رود.


نکته چهارم: همیشه احتیاط کنید

مشاهده شده است که بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه، بخصوص آقایان، پس از صحبت با تلفن‌همراه هنگام رانندگی، آن را روی صندلی شاگرد قرار می‌دهند! شاید در این شرایط تلفن‌همراه مدام جلوی چشم شماست و می‌توانید در صورت نیاز براحتی آن را بردارید، اما آیا می‌دانید سارقان براحتی می‌توانند بدون کمترین دردسر، پشت چراغ قرمزها و مکان‌هایی که شما توقف کرده‌اید، تلفن‌همراهتان را سرقت کنند؟

از دیگر مواردی که ‌باید به آن توجه داشت مکالمه با تلفن‌همراه در مکان‌های بسیار خلوت یا کوچه‌های باریک است. احتمال سرقت در چنین مکان‌هایی زیاد است؛ پس سعی کنید دست‌کم در این مکان‌ها خودتان را به دردسر نیندازید!

گوش دادن به موزیک بسیار لذت‌بخش است، اما هنگامی که موزیک را با صدای بلند گوش می‌دهید قادر به شنیدن صدای اطراف خود نخواهید بود و در این شرایط باتوجه به کاهش هوشیاری شما نسبت به اتفاقات پیرامونتان، کار سارقان آسان خواهد شد و براحتی می‌توانند بدون آن‌که متوجه بشوید، تلفن‌همراه شما را سرقت کنند.




***اقدامات اورژانسی پس از سرقت تلفن‌همراه***

همان‌طور که گفتیم رعایت نکات امنیتی می‌تواند تا حد زیادی احتمال سرقت تلفن‌های همراه را کاهش دهد، اما نمی‌توان به‌طور صددرصد این احتمال را به صفر رساند. پس ممکن است این اتفاق ناخوشایند برای برخی کاربران پیش‌آید و تلفن‌همراهشان سرقت شود. در چنین شرایطی پیش از استفاده از نرم‌افزارها و خدمات ردیابی تلفن ‌باید اقداماتی را انجام دهید که عبارت است از:

‌ـ‌ اعلام سریع سرقت به اپراتوری که از آن خدمات دریافت می‌کنید. با انجام این کار شماره شما از سوی اپراتور مسدود می‌شود و امکان برقراری تماس توسط سیمکارت شما از بین می‌رود. در این صورت شما مجبور به پرداخت هزینه‌ تماس‌های برقرار شده توسط سارق نخواهید بود و براحتی می‌توانید با تهیه یک سیمکارت جدید از شماره خودتان روی یک تلفن‌همراه دیگر استفاده کنید.

‌ـ‌ اگر نرم‌افزارهای ردیابی تلفن‌همراه را روی دستگاه خود نصب کرده‌اید، نسبت به فعال‌سازی و ردیابی آن اقدام کنید. ممکن است تلفن‌همراه شما به یک شبکه بی‌سیم متصل باشد و بتوانید براحتی با استفاده از نرم‌افزار مربوطه مکان آن را شناسایی کنید.

‌ـ‌ سرقت را به پلیس نیز اطلاع دهید. شایان ذکر است که درگیر نشدن فیزیکی با سارق از مهم‌ترین نکاتی است که باید آن را در نظر داشته باشید.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا