اقتصادی

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

با توجه به شرایط سخت اقتصادی امروز و در حالی که بسیاری از صاحبان مشاغل به سختی امرار معاش می‌کنند، هستند شغل‌های به ظاهر ساده ای که از درآمدهای بالایی برخورداند والبته موضوع فقط این نیست. گاهی تفاوت فاحش قیمت‌ها در این مشاغل هر شخص را به فکر فرو می‌برد. این بار و در این گزارش منظور آرایشگاه‌های زنانه است و همان اصطلاح معروف بالا شهر و پایین شهر. قیمت کوتاهی مو در مناطق شمالی اصفهان که در دیدگاه‌های اقتصادی پایین شهر است، حدود 10 تا 15 هزار تومان بود. تعجب می‌کنید اگر بدانید این هزینه برای آرایشگاهی در بالای شهر به 150 هزار تومان هم می‌رسد، چیزی حدود 10 برابر. در موارد دیگر هم وضع از این بهتر نبود؛ سایه ابرویی که در پایین شهر 100 هزار تومان قیمت دادند در مناطق بالای شهر 400 تا 500 هزار تومان است. جالب اینجاست برخی آرایشگران خود از وضع موجود ناراضی هستند. به همین دلیل در ادامه با چند نفر از افراد مسن و باز نشسته این حرفه گفت‌وگو کردیم. آن‌ها دیدگاه جالبی دارند؛ در تمام اوقات جوانی درگیر کار بودند والان که پا به سن گذاشته‌اند، با مشکلاتی مانند کمر درد، دست درد و بیماری‌های ریه مواجه شده‌اند. «زهرا نور جانی» آرایشگری با 27 سال سابق کار در این باره می‌گوید: وقتی خود مردم بدون توجه به قیمت‌ها به سمت آرایشگاه‌های معروف وبه اصطلاح اسم در کرده می‌روند، چه توقعی از آرایشگر می‌توان داشت. او که بازرس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه اصفهان نیز هست، چنین ادامه داد: وقتی طبق قانون آرایشگاه‌ها باید تجاری باشند، هزینه اجاره بها، مصرف، آب، برق و گاز سالن به صورت صعودی صادر می‌شود وآرایشگر مجبور است این هزینه را از مردم بگیرد والبته حق عضویت اتحادیه ومالیات ودارایی را نیز نباید نادیده گرفت.

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

اما برای شفاف‌تر شدن موضوع باید راه‌های دیگری را رفت. مقصد بعدی زهره حسن تاش رئیس اتحادیه آرایشگران بانوان شهرستان اصفهان است.

اولین و اصلی‌ترین عامل گرانی، خود مردم هستند

«متاسفانه مردم ما گمان می‌کنند هرجا هزینه‌ها بالاتر است، کار بهتری ارائه می‌شود وحتی این را نوعی کلاس و به‌روز بودن می‌دانند یا اینکه بالا و پایین بودن دستمزدها را براساس موقعیت و منطقه ارزیابی می‌کنند. در واقع طبقه‌بندی آرایشگاه براساس جغرافیای شهری و منطقه و محله در کمیسیون تعریف نشده است وخود مردم به این شرایط دامن زده‌اند. در حالی که هنر یک آرایشگر هیچ ربطی به موقعیت جغرافیایی ندارد. با تصویب کمیسیون نظارت واتاق بازر گانی، آنالیز قیمت‌ها و نرخ نامه‌ها بر مبنای نوع خدمات، استهلاک محصولات، ومتراژ سالن و… به دو دسته درجه 1 ودرجه 2 تقسیم بندی شده است. بعضاً بانوان ما از گرانی کار آرایشگران می‌نالند؛ ولی به ندرت و خیلی کم شکایات خود را به اتحادیه ابلاغ می‌کنند. هستند آرایشگران زیادی که دستمزدهای بالا دریافت می‌کنند اما تا زمانی که شاکی نداشته باشند، اتحادیه هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد، بنابراین خود بانوان باید دست به کار شوند. اولا اینکه هر آرایشگاهی که مراجعه می‌کند، ضمن دیدن جواز کسب و نرخ نامه اتحادیه با امضای رئیس اتحادیه از قیمت‌ها مطلع شوند، همچنین قیمت‌های بالایی که خارج از نرخ اتحادیه است را گزارش دهند؛ دوم اینکه به محض اطلاع از وجود آرایشگاه‌های فاقد مجوز یا زیرزمینی مراتب را گزارش دهند».

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

آتلیه‌ها و تشریفات را در این قضیه نباید دست کم گرفت

این مسئول به نکته جالب دیگری زیر پوست شهر اشاره کرد: «در حال حاضر بسیاری از برند سازی‌ها زیر سربرخی آتلیه‌ها، مؤسسات تشریفات و تالارهاست. برخی از آتلیه‌های اصفهان از نفوذ خود استفاده کرده، ضمن تبانی با چند آرایشگاه مردم را ترغیب می‌کنند سمت آرایشگاه مد نظر بروند واز این طریق پول‌های کلانی در جیب آرایشگر می‌رود که در این ساخت و پاخت ها آتلیه نیز بی نصیب نمی‌ماند». منبع موثق بعدی می‌تواند نایب رئیس دوم اتحادیه باشد؛ مریم ابراهیم زاده.

60 درصد آرایشگاه‌های زنانه فاقد جواز کسب هستند

«حدود سه هزار آرایشگاه زنانه در اصفهان وجود دارد که نصف بیشتر اینها فاقد مجوز هستند و بدون نظارت اتحادیه بعضا در خانه‌های خود مشغول به کار هستند، این عدم نظارت اتحادیه خود می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند بیماری های ایدز و هپاتیت شود و نکته جالب این جاست براساس آمار 50 درصد کسانی که قیمت های نجومی دریافت می‌کنند، افرادی هستند که در خانه‌ها وبدون تابلو و نظارت اتحادیه مشغول به کارند».

از فال قهوه تا تاتوهای غیر مجاز

وی همچنین در ادامه از مردم خواست برای کاهش تخلفات علاوه بر مردم ارگان ها نیز همکاری کنند؛ متاسفانه قانون تجاری شدن آرایشگاه های جوازدار مشکلاتی بعضا جبران‌ناپذیر به همراه داشته، این قانون از آنجایی مشکل ساز شد که چون آرایشگر توان پرداخت اجاره بهای واحد تجاری را ندارد در زیرزمین‌ها وبه صورت غیر قانونی فعالیت می‌کند که به دنبال آن چون نظارتی وجود ندارد، افراد دست به فعالیت‌های غیرقانونی مانند انجام فال قهوه، همسریابی، سوراخ کردن ناف، گوش و تاتوهای غیر بهداشتی زده‌اند.

برای جلوگیری از چنین تخلفات لازم است شهرداری دست به کار شود وضمن حذف قانون تجاری کردن آرایشگاه‌ها با اعطای جواز کسب برای واحدهای مسکونی مجزا و دارای شرایط کار مانع بروز تخلفات احتمالی شوند.

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

با آرایشگران خاطی قاطعانه برخورد می‌شود

مریم ابراهیم زاده با اشاره به اینکه «در گذشته اگرآرایشگری مرتکب خلاف می‌شد تا ده بار اتحادیه به شکایت مردم رسیدگی می‌کرد»، ادامه داد: درحال حاضر قانون عوض شده و در صورت بروز تخلف تنها اتحادیه یک بار رسیدگی می‌کند وچنانچه تخلف بیش از یک بار انجام شود پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود وتعزیرات نیز ضمن جریمه سنگین در صورت بروز چند بار تخلف پروانه شخص متخلف راباطل وحق کار کردن را از وی سلب می‌کند.

ستاره دار شدن آرایشگران ممتاز

ابراهیم زاده در پایان حرف هایش نویدهایی به هم صنفی‌هایش داد. «همچنین به منظور بالا بردن کیفیت کار آرایشگاه ها و تشویق آرایشگران برای اولین بار اتحادیه قصد دارد تدابیری انجام دهد تا از آرایشگران ممتاز تقدیر به عمل آید، از جمله اعطای ستاره که به دنبال آن تسهیلات ویژه ای به این افراد تعلق می‌گیرد، برگزاری همایش‌های رایگان و «شوی عروس» و تهیه کارت استخر برای آرایشگران مجوزدار از دیگر این خدمات هستند.

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

بالای شهر، پایین شهر / چرا اختلاف قیمت‌ها در آرایشگاه‌های زنانه موج می زند؟

نویسنده : آزاده سلیمان نژاد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا