حوادث

بازداشت ۷۲۰ مجرم مرتبط با موادمخدر در سال ۹۷

سرهنگ محمد بخشنده در نشست خبری در تشریح اقدامات پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در سال ۹۷ اظهار کرد: پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در سال جاری بیش از ۶۱ باند را شهر تهران منهدم کرد و ۱۴ محور منتهی به تهران را تحت مراقبت قرار دادیم و بیش از ۷۲۰ قاچاقچی که موادمخدر را به تهران منتقل می‌کردند، بازداشت شدند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ ادامه داد: در حوزه شناسایی و بازداشت فروشندگان موادمخدر در شهر تهران بیش از ۷۰ هزار نفر مجرم مرتبط با موادمخدر را شناسایی کرده که بخش زیادی از این افردا مربوط به معتادان متجاهر بود.

وی تصریح کرد: در بحث کنترل محورهای مواصلاتی به تهران برنامه‌ریزی صورت گرفت اکنون ۱۴ محور منتهی به شهر تهران برای قاچاقچیان قرمز شده و شبانه‌روزی کنترل می‌شود.

بخشنده افزود: بیش از ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در تهران داریم که ۵ هزار نفر آنها کارتن‌خواب هستند، نزدیک به هزار نفر مروبط به اتباع کشور خارجی و بیش‌تر مربوط به اتباع افغانستان در بین ۷۰ هزار مجرم وجود داشت، بخش زیادی از معتادان متجاهر، به دلیل زخم باز، عفونت، هپاتیپ، ایدز و کبر و صغر سن در جمع‌آوری‌ها تعیین و تکلیف نمی‌شوند که از سایر ارگان‌ها می‌خواهیم برای ساماندهی این افردا اقدام کنند.

رئیس پلیس موادمخدر تهران بزرگ با اشاره به وجود ۱۰۰ کودک زیر ۱۵ یا ۱۶ سال در بین افراد جمع‌آوری شده، گفت: باید مرکزی وجود داشته باشد که این افراد را ساماندهی کنیم، بخش زیادی از کودکان در منازل منطقه ۱۲ حضور داشتند که جمع‌آوری شدند.

وی با اشاره به انهدام بیش از ۱۲ باند فعال در فضای مجازی مرتبط با موادمخدر، گفت: یکی از این بانهدها چند شاخه بود که در چند شهر فعال بودند و بیش از ۲۰۰ کیلوگرم گل از آنها کشف شد و هشت نفر در این رابطه بازداشت شدند، بخش از این افراد در فضای مجازی اقدام به تبلیغ مثبت درباره موادمخدری مانند گل می‌کردند و جامعه هدف آنها بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان بودند.

بخشنده درباره پاکسازی اطرف مدارس از وجود موادفروشان نیز خاطرنشان کرد: تمام مدارس شهر تهران و اطراف شهر تهران مخصوصاً شهرک‌های حاشیه‌نشین را مدنظر قرار داده و بیش از هزار نفر را در شعاع هزار متری مدارس در بازه زمانی ۶ ماهه بازداشت کردیم، اطراف دانشگاه شریف نیز پاکسازی شده و ۱۸ نفر در این رابطه بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه اکنون زمان دسترسی به موادمخدر در تهران بسیار سخت شده، گفت: در شب گذشته هشت قاچاقچی با بیش از ۸۰ کیلوگرم موادمخدر تریاک بازداشت شدند، این افراد با دو کامیون قصد انتقال موادمخدر به تهران را داشتند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ ادامه داد: روز گذشته نیز دو محموله پستی که قصد انتقال موادمخدر را داشتند، شناسایی کرده و موفق به توقیف آن شدیم.

وی با بیان اینکه هزار نفر معتاد متجاهر زن در تهران وجود دارد، گفت: تاکنون ظرفیتی برای نگهداری یک سوم از این معتادان به پلیس داده شده که ۱۳۱ نفر را در سه منطقه شوش، مولوی و هرندی جمع‌آوری کرده که فقط برای ۹۸ نفر آنها ظریف نگهداری داشتیم، این افراد شرایط خاص خود برای نگهداری را دارند.

بخشنده افزود: اکنون در تهران بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ معتاد در مراکز در حال بازپروری هستند که ۶۰۰ نفر آنها در مرکز نگهداری سروش بازپروری می‌شوند که علاوه بر نگهداری دنبال اشتغال این افراد نیز هستیم؛ شب گذشته نیز ۲۰۰ نفر جمع‌آوری شده و می‌توانم بگویم تا پایان سال ۹۰ درصد معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه قاچاقچیان از تمام ظرفیت خود برای انتقال موادمخدر استفاده می‌کنند، یادآور شد: بالای ۸۵ درصد اقدامات ما، اطلاعاتی و ۱۵ درصد انتظامی بوده است.

وی با اشاره به کشف ۱۵ تن و ۵۰۰ کیلو موادمخدر طی سال ۹۷ در تهران، گفت: این میزان کشف نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش رشد داشته، مصرف گل با سرعت سرسام‌آوری در تهران در حال افزایش است، بذر آن تراریخته است و از کشورهای اروپایی وارد می‌شود و هر بذر آن بیبن ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بخشنده تصریح کرد: اکنون در تهران به ترتیب تریاک، هرویین، شیشه و حشیش بیش‌ترین مصرف موادمخدر را به خود اختصاص داده‌ است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

یلدا توکلی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا