تازه ها

این هشدار را جدی بگیرید

هشدار علامت تعجب رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: اسانس هاي مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معطر يا ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است و از آنجا که تنباکو حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است در اثر حرارت دیدن آن در مجاورت ذغال، مقادیر زیادی از این فلزات سنگین آزاد می‌شود که سبب بروز بیماری‌های مزمن و خطرناک می‌شوند.

 به نقل از وبدا؛ مهندس میمنت توبه خاک در مورد دیگر مضرات تنباکوهای میوه ای گفت: مصرف این تنباکوها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ شوند که علایم  آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.

این کارشناس بهداشتی اضافه کرد: تنباکو میوه ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده در آن می شود و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیانهای میوه ای  از دیگر خطرات استعمال این قلیانها به شمار می رود.

وی در مورد عوارض مصرف قلیان گفت: دود قلیان مجموعه ای از مواد سرطان زای ناشی از سوختن ذغال است كه این مواد عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان های ریه، لب، دهان، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، مثانه ، کبد و روده بزرگ از عوارض بدخیم مصرف طولانی مدت استفاده از قلیان است.

کارشناس بهداشت استان بوشهر در مورد افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود آن قرار گرفته اند، گفت: در طولانی‌ مدت مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان آن مبتلاء به انواع سرطان ها، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی خواهند شد.

 یکساعت در معرض دود قلیان ماندن معادل کشیدن 6 نخ سیگار
وی همچنین اضافه کرد: دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان خصوصاً کودکان محسوب می شود و يك ساعت درمعرض دود قليان ماندن معادل مصرف 6 تا 8 نخ سيگار است.

توبه‌خاک افزود:خطر ابتلا به بیماری های ناشی از استعمال دخانیات در افراد غیر قلیانی که در معرض دود به ویژه در محیط های بسته قرار دارند نیز همچون افراد قلیانی دچار چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها و فساد دندان ها خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: قلیان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان زا موجود در سیگار را دارا است بلکه مونوکسید کربن بیشتری را تولید می کند و زناني كه در طول دوران بارداري خود، مصرف كننده قليان بوده يا در معرض دود قليان اطرافيان قرار گرفته اند، وزن نوزادشان در هنگام تولد كمتر از حد طبيعي بوده و خطر ابتلا به بيماري هاي ريوي در اين نوزادان بيشتر است.

 وجود 400 ماده سمی و 70 ماده سرطان زا در مواد دخانی
این کارشناس بهداشتی اضافه کرد: استعمال دخانيات تنها به معني مصرف سيگار نيست و توتون و تنباكو، پيپ و قليان نيز دخانيات محسوب مي‌شوند که دود ناشی از دود ناشي از مواد دخاني بيش از 4000 ماده سمي و 70 ماده سرطان‌زا دارد.

وی در مورد اعتیاد آور بودن مواد دخانی گفت: مواد دخاني به علت وجود نيكوتين، اعتيادآور بوده و مصرف تفنني آن مي‌تواند منجر به اعتياد و وابستگي فيزيكي به نيكوتين شود.

توبه‌خاک در مورد تصوری اشتباه که اگر دود وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود، گفت: چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد به طوری که هر فرد سيگاري به طور متوسط روزانه 8 تا 12 نخ سيگار مصرف مي كند و به طور مستقيم با 40 تا 75 پك در روز حدود 5/0 تا 6/0 ليتر دود استنشاق مي كند در حالي كه مصرف كنندگان قليان در هر پك 15/0 تا يك ليتر دود استنشاق مي كند.

این کارشناس با توجه به شیوع مصرف قلیان در سال های اخیراضافه کرد: شیوع مصرف قلیان در سال های اخیر نشان از بی اهمیت دانستن قلیان به عنوان یک ماده دخانی اعتیاد آور است به صورتی که استعمال آن توسط خانواده به صورت دست جمعی در محافل خصوصی و یا در اماکن عمومی و حتی مصرف آن در نوجوانان و جوانان به صورت نا آگاهانه زیاد شده است.

وی در مورد تغییرالگوی مصرف مواد دخانی در جوانان گفت: استفاده از قليان بعنوان وسيله تفريحي و دردسترس بودن، عرضه روزافزون و شايع قليان در اماكن تفريحي و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با تنباكوهاي ميوه‌اي و معطر موجب گرايش نوجوانان و جوانان به سمت مصرف آن شده است.

کارشناس بهداشت استان بوشهر اضافه کرد: احساس جذابيت، مورد توجه بودن، حس استقلال، پذيرفته شدن توسط همسالان و الگو گرفتن از هنرپيشه‌ها ، اجتماعي شدن و باورهاي غلط از جمله رفع خستگي، دلشوره و اضطراب در اثر استعمال قلیان نيز از ديگر ترفندهاي صنايع دخاني براي جذب مصرف‌كنندگان بيشتر است.

وی در پایان گفت: با توجه به ممنوعیت قلیان در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از تیر ماه سال جاری 7 واحد به منظور جلوگیری از فروش قلیان تعطیل شدند. یکی از مشکلات موجود فروش قلیان توسط دست فروشان دوره گرد در پارکها و سواحل بوشهر می‌باشد که با توجه به قوانین موجود باید با شدت بیشتری نسبت به جمع آوری قلیانها اقدام شود.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا