تازه ها

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

آقای علی عابدی، شروع صحبت‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند؛ «بعد از اینکه در دانشگاه آزاد خمینی شهر فوق دیپلم کامپیوتر گرفتم (دهه 1380)، به‌خاطر علاقه‌مندی زیاد رشته تربیت بدنی دانشگاه اصفهان را انتخاب کردم و توانستم مدرک لیسانسم را بگیرم. مدت شش ماه در تیم فوتبال ذوب آهن، با تیم منتخب شاهین شهر و تیم سپاهان هم عضویت داشتم؛ بعدها زیر نظر آقای رسول ظفریان، کمک مربی وی شدم؛ در تیم دانشجویان ایران (فوتسال) عضویت داشتم، تا اینکه از ناحیه زانو به‌شدت آسیب دیدم و به‌نظرم با بدترین بدشانسی در دوران بازی‌ام روبه‌رو شدم و به‌طور کلی فوتبال و فوتسال را کنار گذاشتم. از شهر شاهین شهر، با مشقت فراوان هفته‌ای دو سه مرتبه به تهران سفر می‌کردم تا آموزش زبان ایتالیایی را در مدرسه ایتالیایی‌ها واقع در فرمانیه تهران فرا بگیرم. در مدرسه زبان ایتالیا، با خانمم که آن هم زبان ایتالیا را یاد می‌گرفت، آشنا شدم و با هم ازدواج کردیم و بعد از اتمام دوره برای ادامه تحصیل راهی ایتالیا شدیم.

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

تحصیل در دانشگاه TOR VERGATA

بعد از اینکه آموزش زبان ایتالیایی را فرا گرفتیم، مدارکمان را برای ادامه تحصیل به سفارت ایتالیا فرستادیم و مجاز شدیم تا در دانشگاه «تور ور گاتا» ایتالیا، ادامه تحصیل دهیم. در این دانشگاه وقتی مشغول تحصیل شدم فهمیدم که آموزش زبان ایتالیا در تهران فقط در حد محاوره بوده است و اینجا باید خیلی بیشتر از زبان محاوره‌ای یاد بگیریم، به همین دلیل چون در رشته تربیت بدنی در «تور ور گاتا » تحصیل می‌کردم و برای خودم هدف گذاری کرده بودم، تحت هیچ شرایطی قافیه را نباختم و با تلاش دو چندان، مهیای آموزش و فراگیری شدم. با کمک یک همشهری اصفهانی در «رم» ایتالیا، در یک سوپر مارکت خیلی بزرگ مشغول به‌کار شدم؛ چون مسلط به زبان انگلیسی و فارسی بودم، زبان خود آنها هم ایتالیایی بود و از آنجایی که شهر رم یک شهر توریستی بود و صاحب مغازه اعتقاد داشت که ایرانی‌ها «دستشان پاک است»، من‌را صندوق‌‎دار سوپر مارکتش کرد که به غیر از مباحث مالی کمک شایان توجهی در زندگی‌ام داشت تا زبان ایتالیایی را سریع‌تر بیاموزم.

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

آشنایی با پرفسور «دوتا ویو»

سه چهار ماهی از تحصیلاتم گذشته بود که دائم با شور و ذوق کمپ‌های فوتبال را نگاه می‌کردم و آرزو داشتم خیلی زود وارد چنین کمپ‌هایی شوم؛ به همین دلیل یک روز در سایت دانشگاه با نام پرفسور «استفانو دوتاویو» آشنا شدم که مربی بدنساز تیم‌های اینترمیلان، جنوا، رئیس آکادامی جوانان فدراسیون فوتبال ایتالیا و استاد دانشگاه تور ور گاتا، بود. البته در آن ترم با استاد دوتاویو درس نداشتم. به او ایمیل زدم و قرار ملاقات گذاشتیم که با خوشرویی استاد، ما را پذیرفت و یک تیم فوتسال در رده C به‌نام فوتبال کلوپ معرفی کرد. چون در تمرینات این تیم کار کردم و دیدند بن مایه‌های فوتبال و فوتسال را دارا هستم، پیشنهاد دادند که در کنار دستیار بدنساز تیم مشغول کار بشوم، اما از حقوق و مزایا خبری نیست، که قبول کردم.

در کنار این تیم بازی می‌کردم، مطالب جدید می‌آموختم و بعد از چند ماهی مربی بدنساز تیم فوتبال نوجوانان فوتبال کلوپ شدم، اما مجانی کار می‌کردم. یک سال با این تیم کار کردم و از کارم نیز راضی بودند.

مربی بدنساز «چنتو چله»

بعداز تیم فوتبال کلوپ، یک روز در شهر «رم» دندانم درد گرفت که در اینترنت آدرس دندانپزشکی را یافتم که روبه‌روی مطب دندانپزشکی یک مغازه فرش ایرانی را مشاهده کردیم. با وارد شدن در مغازه فرش ایرانی و احوالپرسی با صاحب مغازه (آقا رضا) گفت‌وگویمان وارد مباحث فوتبال شد که صاحب فرش‌فروشی گفت؛ اتفاقا مربی تیم فوتبال «چنتو چله» در سری D، ایتالیا هستم و شما حاضرید به ما کمک کنید که پذیرفتم. بعد از حضور در تمرینات در ماه آگوست که تیم‌ها با بازیکنان و مربیان قرارداد می‌بندند، دعوت به همکاری شدم و باید یک مسیر طولانی را طی می‌کردم تا به تمرینات می‌رسیدم؛ اما کماکان از حقوق و دستمزد خبری نبود، ولی به‌عنوان مربی بدنساز این تیم، اسمم به‌طور رسمی در اتحادیه فوتبال ایتالیا ثبت شد. تیممان در رده بندی مسابقات دوم شد؛ لیکن در «پلی آف» نتوانست صعود کند.

تفاوت‌های زیاد

باید در فوتبال ایتالیا وارد شوید تا تفاوت‌ها را حس کنید. برای علاقه مندان فوتبال ایران همیشه تیم‌های مطرح سری A، رصد می‌شود؛ اما وقتی به‌طور حرفه‌ای و کلاسیک وارد فوتبال ایتالیا شوید، مشاهده می‌کنید که تیم‌های سری C، D با لیگ برتر ایران برابری می‌کند. فوتبال در ایتالیا مثل ضربان قلب کار می‌کند همه کارها بر اساس نظم و اصول خاص پیش می‌رود، هیچ بی نظمی و بی برنامگی مشاهده نمی‌کنید و اینهاست که فوتبال ایتالیا را مطرح کرده است. در سری Dکه مربیگری می‌کردم، فقط سه مربی بدنساز مشغول به‌کار هستند. مربی بدنساز که در داخل زمین کار می‌کند. مربی بدنساز که با بازیکنان آسیب دیده فعالیت دارد و مربی که GPS فعالیت بازیکنان را کنترل می‌کند. در صورتی که همین GPS، دو سه سالی است در لیگ برترمان به‌کار افتاده است.

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

دوره‌های مربیگری

در سال 1390 برای استراحت به ایران و اصفهان سفر کردیم که با باشگاه سپاهان و دکتر فرامرزی که آن موقع رئیس آکادمی باشگاه سپاهان بود، دعوت به همکاری شدم. به همین منظور مقدمات حضور پرفسور «دوتاویو » را به اصفهان فراهم کردیم و به همراه سرمربی تیم تورین ایتالیا دوره‌های آموزش مربیگری سطح بالا برای مربیان را نیز برگزار کردیم که خیلی زیاد مورد اقبال قرار گرفت. بعد از دکتر فرامرزی که سرپرست تیم بزگسالان سپاهان شد، با آقای امیر افتاده، تورنمنت‌های بین المللی برای آکادامی باشگاه طلایی پوشان برگزار کردیم و استراحتمان در اصفهان و کار در تیم‌های پایه حدود چهار سال طول کشید.

فراخوان مربیان فوتبال لاتزیو

بعد از چهارسال اقامت در اصفهان، مطلع شدم اتحادیه مربیان فوتبال لاتزیو فراخوان زده است که مربیان شاغل در فوتبال ایتالیا با داشتن شرایط احراز لیسانس تربیت بدنی، مسلط به زبان ایتالیا، حضور در اتحادیه فدراسیون فوتبال ایتالیا می‌توانند اطلاعات خود را بروز رسانی کنند که با ارسال ایمیل، به این فراخوان دعوت شدم و دوباره راهی ایتالیا شدم. بعداز فراخوان مربیان لاتزیو، مربی بدنساز تیم «چزنا » شدم که متاسفانه به‌خاطر شرایط بد مالی این تیم منحل شد؛ اما به لطف خدا، تیم تراترور در سری D شدم که تیم فوق العاده ای بود و با هفت امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول در هفته‌های انتهایی مسابقات بازیکنانمان باهوش عمل نکردند و نتوانستند به سری B ایتالیا صعود کنند.

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

رل اصلی

مربیان بدنساز در فوتبال ایتالیا «رل اصلی» را در تیم های خودشان ایفا می‌کنند، در تیم های فوتبال ایران باید مربیان بدنساز حضور داشته باشند و به‌شکل حرفه‌ای و آکادمیک بازیکنان را مهیای مسابقات کنند. از چند تیم لیگ برتر و حتی دسته اول فوتبال ایران پیشنهاد دارم؛ لیکن با سفر دوباره به فوتبال ایتالیا می‌خواهم به بالاترین سطح فوتبال برسم تا بعد از آن در خدمت فوتبال ایران باشم. تمرینات تیم خیلی مهم تر از مسابقه است، باید با تمرینات علمی و کلاسیک شوق بازیکنان را به بالاترین سطوح ببرید.

فوتبال ایران مدیون استعدادها و علاقه‌مندان

فوتبال ایران مدیون استعدادهای شگرفی است که اعم از هوادار وتماشاگردانش، ژورنالیست‌های عاشق بی پروا و بدون هیچگونه چشم‌داشتی عاشق فوتبال هستند، شما تصور کنید اگر منابع مالی کشورهای حوزه خلیج فارس را به این فوتبال تزریق کنید چه اتفاقی می افتد؟ فوتبالمان دو سه گام بیشتر از قاره کهن می‌تواند عرض اندام کند. در فوتبال، ایتالیا نگاه اقتصادی به این رشته پرطرفدار می‌کنند. در آنجا به‌خاطر فوتبال که صنعت محسوب می‌شود، شرط بندی می‌کنند. تماشاگر فوتبال در سری D، بلیت با قیمت حدود 50 هزار تومان پول ایران را تهیه می‌کند و نظاره گر مسابقه می‌شود. تیم ما امکانات سخت و نرم‌افزاری عالی دارد، با اتوبوس اختصاصی تمام سفرها را طی می‌کنیم، در صورتی که تیم‌های لیگ برتر کشورمان هنوز از اتوبوس اختصاصی عاجزند! ایران، سرشار از استعداد است، ولی فاقد امکانات لازم است.

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

ایران منبع استعداد است / علی عابدی، مربی اصفهانی شاغل در فوتبال ایتالیا

نویسنده : سعید وعیظ

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا