تازه ها

امواج تلفن همراه مضر نیست

این باور از دیرباز تا کنون وجود داشته امواج و تشعشعات گوشی‌های همراه برای سلامتی انسان به شدت زیان‌بار است. اما دانشمندان پس از پژوهش‌های مختلف، نشانه‌ای مستدل و علمی مبنی بر مضر بودن گوشی‌های همراه نیافتند.

بر طبق آخرین نظرات تخصصی دانشمندان با رسانه‌های معتبر خارجی همانند BBC امواج الکترومغناطیسی حاصل از گوشی‌های همراه به سلول‌های سالم بدن آسیب نمی‌زند. اما پس چرا از قدیم این باور در ذهن مردم کاشته شده امواج گوشی‌های همراه برای سلامتی بدن خوب نیست؟

مسئله اینجاست موش‌های آزمایشگاهی در بیشتر پژوهش‌ها، در معرض تابش امواج با قدرت بسیار زیاد بودند. قدرتی که انسان هیچ وقت با همراه داشتن گوشی به این درجه نمی‌رسد.

امواج الکترومغناطیسی به واسطه تعبیه سیم کارت در بدنه گوشی ایجاد می‌شود و ناحیه سر انسان، منطقه حساس‌تری در جذب این مقدار انژری به شمار می‌رود. برخی از گزارش‌های تحقیقاتی درباره جذب اشعه به DNA انسان ابراز نگرانی کرده‌اند. دکتر یولاندا اوهن، بیوفیزیست دانشگاه کالج لندن در این رابطه توضیح می‌دهد:

انرژی حاصل از امواج یونی با فرکانس بسیار بالا تابش پیدا می‌کنند. به عنوان مثال به بیماران اغلب درباره مضرات اشعه ایکس گفته می‌شود چرا که به راحتی قادر است به سلول‌های بدن‌شان آسیب بزند. اما امواج غیر یونی که در دستگاه‌های خانگی و گوشی‌های همراه وجود دارد با فرکانس بسیار پایین توسط شرکت‌های معتبر ساخته می‌شود که قادر نیستند به سلول‌ها آسیب بزنند.

اخبار ضد و نقیض زیادی درباره مضرات استفاده از گوشی‌های همراه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به عنوان مثال ادعا شده استفاده مستمر از گوشی همراه موجب اختلالات حافظه و حتی ناباروری می‌شود. در صورتی‌که موسسه ملی سرطان در انگلستان این اخبار را تکذیب کرده و فاقد اعتبار می‌خواند.

این مسئله و نگرانی نیز وجود دارد کودکان و خردسالان بیشتر در معرض امواج غیریونی هستند. چرا که دستگاه عصبی خردسالان پس از تولد همچنان در حال تکامل است. با این اوصاف دکتر اوهن در این رابطه توضیح می‌دهد حمام آفتاب گرفتن به شدت روی سلامتی انسان تاثیر منفی بیشتری دارد تا اینکه همزمان در اتاقی قرار بگیرید که ۱۰ دستگاه الکترومغناطیسی مثل گوشی همراه و مودم وای‌فای در آن مکان تعبیه شده باشد.

با این تفاسیر هنوز عده‌ای اعتقاد دارند استفاده از سنگ‌های کریستالی می‌تواند بخش اعظمی از امواج رادیویی را به خود جذب کند. دانشمندان با نگاهی به ۲۰ سال گذشته و طی یک بررسی مروری دریافتند تشخیص تومورهای مغزی ۳۴ درصد افزایش یافته است. اما موسسه تحقیقاتی سرطان انگلستان رقمی کمتر را در دارندگان موبایل گزارش کرده‌اند.

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا واقعا امواج موبایل سرطان‌زا نیست یا پژوهش‌های دانشمندان نقص‌هایی دارد که از آن بی‌خبر هستند؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا