بحث هفته

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

اصلاح‌طلبان پس از «پاستور» و «بهارستان»، حالا «بهشت» را هم فتح کردند. تنها یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی قاطع گزینه اصلاح‌طلبان –حسن روحانی- همراه بود، روز گذشته خبر رسید که تمامی اعضای لیست اصلاح‌طلب نامزد در انتخابات شورای شهر تهران توانسته‌اند به شورا راه پیدا کنند و این یعنی فتح یک سنگر دیگر؛ سنگری که سال‌ها در دست رقیب بود و محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار دوازده‌ساله، خروجی حمایت‌های جریان اصولگرای حاکم بر شورای شهر تهران بود، تهرانی که نشان داده از اصولگرایان خسته شده و چشم به تدابیر لیست «امید» بسته است.

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

***

نام لیست «امید و اعتدال» را اولین بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال 94 شنیدیم، جبهه‌ای متشکل از اعتدالیون و اصلاح‌طلبان که آمده بودند تا به امپراتوری اصولگرایان خاتمه دهند. در این میان، حمایت رئیس دولت اصلاحات را به‌عنوان لیدرخود به همراه داشتند، حمایت رهبر معنوی ممنوع‌التصویر خود که تنها با یک جمله «تَکرار می‌کنم» اعضای لیست امید در هردو جبهه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را پیروز انتخابات کرد. از همان زمان و با تأکید رئیس دولت اصلاحات مبنی بر رأی‌دادن به لیست‌ها و نه به افراد، موجی از همراهی و حمایت چهره‌های سرشناس هنری و سیاسی برای رأی‌آوری لیست امید به‌راه افتاد. عارف به‌عنوان رهبر لیست امید به میدان آمده بود. قرار بود نماینده اصلاحات در بهارستان باشد. وقتی نتایج اعلام شد، خیلی‌ها بهت‌زده شدند. تمامی سی نفر اعضای لیست امید به مجلس راه پیدا کرده بودند! شوک این شکست برای اصولگرایان به‌اندازه‌ای سنگین و باورنکردنی بود که رأی مردم تهران به لیست امید را «رأی انگلیسی» نامیدند و برخی رسانه‌ها از قول مرحوم جعفر شجونی نوشتند که این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در تحلیل چرایی چنین اتفاقی گفته: «دلیل چنین اتفاقی مشخص است. تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت‌فقیه است و رأی‌آوری این افراد نیز نشان‌دهنده همین مسئله است.» هرچند مرحوم شجونی انتساب این گفته‌ها به خود را تکذیب کرد. برخی هم مردم تهران را با مردم کوفه قیاس کردند! درنهایت اینکه شکست مطلق اصولگرایان در تهران باعث شد تا حتی پایتخت به‌عنوان «قلب ایران» نیز موردانتقاد شدید قرار بگیرد!

***

در انتخابات سال 94 و در میان اعضای لیست امید، نام چند چهره اصولگرا مثل «علی مطهری» و «کاظم جلالی» هم دیده می‌شد. مطهری به اصرار اصلاح‌طلبان وارد لیست شد؛ چون اصلاح‌طلبان عقیده دارند مواضع مطهری در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه بحث آزادی‌های سیاسی و رفع حصر به آن‌ها نزدیک‌تر است تا اصلاح‌طلبان؛ اما چرخش ناگهانی جلالی برای خیلی‌ها عجیب بود! آن زمان برخی افراد، از قبل متوجه اقبال مردم تهران نسبت به لیست امید شدند و ترجیح دادند سریع‌تر وارد این لیست شوند! این بار هم این موضوع تکرار شد. لیست‌های جعلی و مشابهی با نام لیست امید در شهرهای مختلف و ازجمله تهران منتشر شد که واکنش محمدرضا عارف را به‌دنبال داشت و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: «ویژگی لیست امید این است که دو سرلیست دارد: آقایان محسن هاشمی رفسنجانی و احمد مسجدجامعی. ضمن اینکه در این لیست شش نفر از خانم‌ها نیز حضور دارند و مردم می‌توانند بر اساس این دو مشخصه تشخیص دهند و خواهشمان این است که به هر 21 نفر رأی دهند تا وارد شوراها شوند.»

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در واکنش به حاشیه‌های ایجادشده پیرامون این لیست گفت: «به‌خاطر تخصصی بسته‌شدن لیست، برخی نارضایتی‌ها ایجاد شد؛ اما پیامدهای این نارضایتی‌ها درحال برطرف‌شدن است و دوستان ما طبق میثاق‌نامه‌ای که امضا کردند، درحال انصراف هستند و اگر افرادی نخواهند انصراف دهند قطعاً جاده‌صاف‌کن اردوگاه رقیب می‌شوند.» منظور میرلوحی از تعهدات، شاید این باشد که گفته می‌شود اعضای لیست تعهد داده‌اند که شهردار از میان اعضای شورا انتخاب نشود. این اولتیماتوم شاید پرونده شهردارشدن «محسن هاشمی» را هم ببندد. فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که حالا به‌عنوان نفر اول لیست امید به شورای شهر تهران راه پیداکرده است. هاشمی بالاخره به بهشت برگشت. کسی که سیزده سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را برعهده داشت و با آغاز کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود و درنهایت با یک رأی مغلوب محمدباقر قالیباف شد و حالا در اردیبهشت روحانی 96، تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند و یادگار مرحوم هاشمی نفر اول این لیست شد. قالیباف هم شاید برای همیشه از بهشت خداحافظی خواهد کرد.

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

اصلاحات در بهشت / تمامی اعضای لیست امید به شورای شهر تهران راه پیدا کردند

نویسنده : آوا صدر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا