گزارش

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

لطف‌الله میثمی، مدیرمسئول نشریه چشم‌انداز زندان سیاسی قبل از انقلاب و ازجمله افرادی است که در اردیبهشت 1340 در تأسیس نهضت آزادی با مهدی بازرگان، یدالله سحابی، سیدمحمود طالقانی و… حضور داشت و در همین رابطه در سال‌های آغازین دهه 40 چندین بار دستگیر و به زندان افتاد. وی درباره تغییر و تحول در دولت دوازدهم معتقداست: «این تغییرات باید براساس مطالبات، آرا و رویکردی که مردم به انتخابات داشته‌اند، صورت گیرد. مردم می‌خواهند به‌جای تقابل با جهان، تعامل سازنده حاکم شود و از جنگ و درگیری دوری شود؛ زیرا مخالف تنش‌زایی بی‌دلیل هستند.» در ادامه مشروح گفت‌وگوی نسل‌فردا با لطف‌الله میثمی را می‌خوانید:

*****گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با تغییر در کابینه دولت دوازدهم شدت گرفته است. به‌نظر شما این تغییرات در چه سطوحی خواهد بود؟

این تغییرات باید بر اساس مطالبات، آرا و رویکردی که مردم به انتخابات داشته‌اند، صورت گیرد. مردم می‌خواهند به‌جای تقابل با جهان تعامل سازنده حاکم شود و از جنگ و درگیری دوری شود؛ زیرا مخالف تنش‌زایی بی‌دلیل هستند. آقای روحانی در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی مواضع و برنامه‌های خود را اعلام کرد و اکنون دولت باید در آن چارچوب حرکت کند.

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

***بخش مهمی از حامیان آقای روحانی را جوانان و زنان تشکیل داده‌اند؛ اما برخی افراد با معرفی وزیر زن به مجلس و مدیریت زنان مخالف هستند. به چه‌دلیل این افراد علیه این تصمیم موضع‌گیری می‌کنند؟

به‌دلیل سنت‌ها و دیدگاه‌هایی که در جامعه ما وجود دارد بسیاری از افراد معتقدند زنان نباید رأی بدهند و درصحنه اجتماع حضورداشته باشند؛ اما از بعد انقلاب تاکنون به‌تدریج این دیدگاه‌ها درحال کمرنگ‌شدن است و مشارکت زنان و جوانان بیشتر از گذشته می‌شود.

****چگونه زنان می‌توانند به حقوق واقعی خود برسند؟

باید تنها از طریق گفت‌وگو، رسانه‌ها و مطبوعات و احزاب تلاش شود که زنان جایگاه قانونی خود را به‌دست آورند.

**** اولویت تغییر و تحول با کدام وزارت‌خانه‌هاست؟

به‌نظر بنده اولویت تغییر با اصل 113 قانون اساسی است. رئیس‌جمهوری که 24 میلیون رأی به‌دست آورده نخست مجری قانون اساسی است و باید ببیند آیا قانون اساسی در تمام سطوح مملکت و به‌خوبی پیاده و اجرا می‌شود؟ بنده معتقدم نظارت بر قانون اساسی مهم‌ترین وظیفه رئیس‌جمهور منتخب است.

****ارزیابی شما از این مسئله که برخی رسانه‌ها مطلبی تحت‌عنوان سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم مطرح می‌کنند، چیست؟

نیروهایی که فعالیت دارند، می‌خواهند متناسب با توانایی خود در چرخه اداره امور و مدیریت کشور فعال شوند.

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

****معیشت و اقتصاد ازجمله بخش‌هایی است که با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. به‌نظر شما چه تغییراتی باید در این حوزه صورت گیرد تا مطالبات مردم در این رابطه مرتفع شود؟

دولت باید اقدامات جدی در رابطه با حل مشکلات تولیدی و اشتغال انجام دهد. درباره حل مشکلات تولیدی نخست باید با مسئله قاچاق کالا مبارزه کرد. خوشبختانه دولت در چهار سال اول موفق شد 25 میلیارد دلار قاچاق کالا را به سیزده میلیارد دلار کاهش دهد که باید بازهم کمتر شود تا تولیدات داخلی رونق پیدا کند؛ همچنین زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشورمان فراهم شود تا به افزایش تولید و اشتغال کمک کند. انجام یکسری اصلاحات در نظام بانکداری کشورمان لازم و ضروری است؛ درواقع باید شیوه پرداخت وام برای فعالیت تولید اصلاح شود.

*****امروزه شاهد دستگاه‌ها و نهادهای بسیار زیاد و متفاوت فرهنگی هستیم که موازی یکدیگرند. این نهادها بودجه بالایی دریافت می‌کنند، اما خروجی ناچیزی دارند. به‌نظر شما چه عواملی موجب شده که همچنان با مشکلات فرهنگی مواجه باشیم؟

به‌نظر بنده باید بودجه وزارت ارشاد بیشتر از بودجه سایر نهادها باشد. آمارهای موجود دریافت چنین بودجه‌هایی را تصدیق می‌کند. در این راستا لازم است کارایی و عملکرد این نهادها موردبررسی قرار گیرد و از این نهادها سؤال شود که تاکنون چه دستاوردهایی داشته‌اید. درواقع عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و بر فعالیت‌شان نظارت و از این نهادها خواسته شود گزارش دقیقی از عملکرد خود ارائه دهند. درصورتی‌که این دستگاه‌های فرهنگی دستاورد مثبتی نداشته‌اند، نباید بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص داده شود.

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

****آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی وعده بازکردن فضای سیاسی کشور را به مردم داد. آیا ایشان در دولت دوم خود می‌تواند در این راستا گام‌های ارزنده‌ای بردارد؟

آقای روحانی در چهار سال اول برای حفاظت از مطبوعات و احزاب تلاش‌های قابل‌توجهی انجام داد و ثمره آن نیز نتایج انتخابات اخیر بود. بالاخره تلاش‌های زیادی صورت گرفت و طبیعی است که در این دوره فعالیت‌های بیشتری انجام می‌شود. هیئت نظارت بر مطبوعات در کشور وجود دارد که این هیئت باید درباره مطبوعات نظر بدهد. متأسفانه گاهی مطبوعات ما توسط دادگاه‌ها متوقف می‌شوند؛ درحالی‌که بهتر است هیئت نظارت بر مطبوعات در این‌باره دیدگاه‌های خود را ارائه دهد تا مؤسسات دیگر. برخی اوقات جوسازی‌هایی در مطبوعات علیه نشریه‌ها و روزنامه‌ها می‌شود و گاهی خود دادگاه‌ها به‌طورمستقیم مطبوعات را تعطیل می‌کنند و این باعث می‌شود مرکزیتی حول هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد باشد که آن محور قرار بگیرد.

*****این احتمال وجود دارد که پس از دولت آقای روحانی دولت راستگرای افراطی به قدرت برسد؟ چگونه می‌توان از تکرار تجربه دولت احمدی‌نژاد جلوگیری کرد؟

اگر دولت روحانی در چهار سال آینده نیز حول محور قانون حرکت کند و درصدد اجراکردن آن برآید و شعارها و وعده‌های داده‌شده در ایام انتخابات را به مرحله عمل برساند احتمال اینکه مشی ایشان در چهار سال بعدی دنبال شود زیاد خواهد بود؛ مگر اینکه اشتباهات فاحش و چشمگیری انجام شود که در این صورت باید منتظر وقوع هرنوع تغییری باشیم؛ اما روندی که از سال‌های 92 تاکنون حاکم بوده بیانگر آن است که طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته و به آگاهی‌های تازه‌ای دست پیداکرده که این امیدواری وجود دارد تجربه گذشته تکرار نشود.

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

از سال ۹۲ طبقه متوسط جان تازه‌ای گرفته است / لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی

نویسنده : لیلا کاظمی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا