حوادث

از دادن آگهی و تعیین مژدگانی برای یافتن خودروی خود خودداری کنید

معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی پیرامون عدم سرقت خودرو را منتشر کرد و گفت: مالباختگان از آگهی دادن و تعیین مژدگانی برای یافتن خودروی خود، خودداری کنید؛ زیرا همین مورد می‌تواند زمینه سوء استفاده را فراهم آورد.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با انتشار قسمتی از پرونده‌های واقعی به ارائه توصیه‌های پرداخته است که بر این اساس آمده است:

در پی افزایش سرقت خودروهای شخصی از یک نوع خاص در سطح شهر، پلیس آگاهی گروه ویژه‌ای برای پیگیری پرونده تشکیل داد. این گروه با تحقیق از مالباختگان، بررسی دقیق شیوه سرقت‌ها، انجام چهره‌نگاری از مظنونین، استفاده از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار و همچنین با بهره‌گیری از شیوه‌ها و شگردهای پلیسی، موفق به شناسایی یکی از متهمان و بازداشت وی شد. با اطلاعات به دست آمده از این فرد، سایر سارقان نیز در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند.

در باز‌جویی‌های فنی به عمل آمده، سارقان اعتراف کردند که در ساعات مختلف شبانه‌روز و بیشتر در ساعات خلوتی خیابان‌های شهر، ضمن گشت‌زنی با موتورسیکلت، خودروهای مدل بالایی را که فاقد تجهیزات ایمنی کافی بودند، شناسایی می‌کردند و با شگرد خاص خودشان، در کمتر از پنج دقیقه خودرو را روشن می‌کردند و از محل متواری می‌شدند.

چرا سرقت خودرو اتفاق می‌افتد؟

از عوامل زمینه‌ساز اصلی وقوع این جرم می‌توان به عدم تجهیز خودرو به لوازم ایمنی، ترک کردن خودرو با موتور روشن، رها کردن خودرو در معابر، بدون رعایت اصول امنیتی؛ سپردن سوئیچ به افراد غیرمطمئن، بی‌احتیاطی هنگام سوار کردن مسافر و توقف در مکان‌های ناامن هنگام استراحت اشاره کرد.

از بروز اتفاق جلوگیری کنید:

– خودرو را به لوازم ایمنی مجهز کنید.

– بر روی خودروی خود لوازم ایمنی، نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان، محافظ کامپیوتر خودرو (محافظ ECU) و سایر وسایلی که از باز کردن درِ خودرو و روشن کردن آن توسط سارقین جلوگیری می‌کنند و یا حداقل آن را به تاخیر می‌اندازد، نصب کنید.

– هنگام پارک در پارکینگ‌های عمومی فاقد نگهبان، از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. به ویژه به خانم‌ها به صورت اکید توصیه می‌شود نکات ایمنی را هنگام پارک خودرو حتما رعایت کنند.

– هنگام نصب دزدگیر خودروی خود را به افراد متفرقه و ناشناس نسپارید.

– از سیستم‌های دزدگیر مدرن و کارآمد استفاده کنید.

– سیستم‌ دزدگیری بر روی خودروی خود نصب کنید که به راحتی قابل خنثی کردن نباشد.

– مسیر سیم‌کشی دزدگیر باید به صورتی باشد که نتوان به سادگی آن را قطع کرد.

– هیچ‌گاه مدارک مالکیت خودرو را داخل آن نگذارید.

– در مکان امن پارک کنید.

– از پارک کردن خودرو در مکان‌های تاریک، خلوت و کم تردد یا جاهایی که درختان و بوته‌ها باعث استتار خودروی شما می‌شوند، خودداری کنید.

– در صورت امکان، به ویژه در شب‌ها، در پارکینگ یا در محلی با نور کافی پارک کنید.

– برای توقف‌های طولانی مدت، مثل رفتن به مراکز خرید، اماکن تفریحی و زیارتی و …، حتما از پارکینگ‌های عمومی استفاده کنید.

– در صورت در دسترس نبودن پارکینگ، خودروی خود را در معرض دید گشت‌های پلیس پارک کنید.

– از پارک کردن خودرو در سطح شیب‌دار خودداری کنید، چرا که سارقان می‌توانند بدون نیاز به روشن کردن خودرو، آن را جابجا کنند.

– در صورتی که مجبورید در سراشیبی پارک کنید، چرخ‌های خودرو را به سمت پیاده‌رو بچرخانید.

– خودروی خود را هنگام پارک کردن در خیابان، به افراد ناآشنا و غیر مطمئن نسپارید.

– هنگام ترک خودرویتان دقت کنید که درها و شیشه‌ها کاملا بسته باشند.

– هیچ امکانی برای ورود سارق به خودرو باقی نگذارید.

– حتی اگر خودروی خود را در پارکینگ منزل یا داخل حیاط پارک می‌کنید، کلیه درهای آن را قفل کنید.

– هنگام وقوع حادثه اورژانس، در صورت مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ کنید و هنگام ترک خودرو نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورت امکان، از فرد مطمئنی بخواهید تا بازگشت شما مراقب خودرویتان باشد.

– پس از تعویض چرخ پنچر شده و هنگام جمع‌آوری وسایل یا هنگام برطرف کردن عیوب فنی، خودروی خود را روشن یا با در و شیشه‌ باز رها نکنید.

– همیشه در زمان رانندگی درهای خودرو را قفل کنید.

– اگر به هر دلیلی، مثلا پیاده شدن یک سرنشین، درِ خودرو باز شد، قبل از حرکت، مجددا آن را قفل کنید.

– هنگام توقف پشت چراغ قرمز، دقت کنید که حتما درها قفل باشند.

– ضروری است که خانم‌ها در مورد رعایت نکات فوق دقت بیشتری به عمل آورند.

– در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید.

– آمار و ارقام موجود نشان می‌دهند که تعداد سرقت‌ها در ماه‌هایی که سفرهای درون و برون شهری افزایش می‌یابند، مانند شهریور و اسفند و هنگام پخش مسابقات ورزشی و سریال‌های پرطرفدار از تلویزیون، افزایش می‌یابد؛ در این مواقع هوشیارتر باشید.

– تا حد امکان از خرید خودرو از افراد غیرمطمئن و ناشناس خودداری کنید.

– حتما قبل از انجام هر گونه معامله، با اعلام شماره پلاک خودروی مورد نظر، در خصوص سرقتی بودن یا نبودن آن از پلیس 110 استعلام کنید و آن را برای بازدید نزد کارشناسان ببرید.

– سعی کنید خرید و فروش خودرو را در بنگاه‌های معتبر و مراکز رسمی خرید و فروش خودرو انجام دهید و از انجام معامله با دلالان بیرون از این مراکز بپرهیزید. خودروهایی که وارد این مراکز می‌شوند، توسط ماموران آگاهی، با بررسی سیستم آنلاین خودروهای سرقتی ثبت شده در کلانتری‌ها، از نظر سرقتی بودن یا نبودن کنترل می‌شوند.

– از خرید خودرو به صورت وکالتی اکیدا خودداری کنید.

– هنگام خرید خودرو، حتما همه کلیدهای یدکی را از فروشنده‌ تحویل بگیرید.

– از قرار دادن سوئیچ و دسته کلید در داخل خودرو خودداری کنید.

– حتی اگر خودروی خود را در پارکینگ منزل یا داخل حیاط پارک می‌کنید، سوئیچ آن را بردارید.

– خودروی خود را به تعمیرگاه‌های غیرمعتبر و ناشناس نسپارید.

– خودروی خود را تنها به مراکز تعمیر اداری جواز کسب بسپارید و به هیچ وجه به تعمیرگاه‌ها و صافکاری‌های مستقر در کنار خیابان اعتماد نکنید.

– حتی در تعمیرگاه‌های معتبر نیز در صورت امکان تا پایان تعمیرات در محل بمانید؛ اگر این امر امکان‌پذیر نیست، کلیدهای غیرضروری نظیر کلید قفل و زنجیر و کلید منزل را از دسته کلید جدا کنید و همراه خود ببرید.

– از سپردن سوئیچ خودروی خود به اشخاص غیرمطمئن خودداری کنید.

– ساخت کلیدهای یدکی خودروی خود را به افراد متفرقه و ناشناس نسپارید.

– در صورت سپردن خودرو به یک تعمیرگاه معتبر نیز سوئیچ را فقط به مسؤل تعمیرگاه تحویل دهید و کلیدهای غیرضروری را از دسته کلید جدا کنید.

– اگر در پارکینگ دارای نگهبان پارک می‌کنید، در صورت لزوم، سوئیچ را تنها به نگهبان تحویل دهید.

– اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

– اگر خودرویتان دچار مشکل فنی شد که برای حل آن به کمک دیگران نیاز داشتید، خودتان پشت فرمان بنشینید و بقیه کارها، نظیر هل دادن خودرو را به دیگران بسپارید.

– در صورتی که برای پارک خودرو یا خارج شدن از محل پارک دچار مشکل شده‌اید، پیشنهاد افراد غریبه را برای نشستن پشت فرمان به منظور کمک به خودتان نپذیرید؛ این توصیه به ویژه در مورد خانم‌ها و افراد سالخورده صادق است.

– در زمان فروش خودروی خود هرگز به یک غریبه اجازه ندهید که به بهانه امتحان کردن خودرو، به تنهایی پشت فرمان بنشینید؛ حتی اگر پیشنهاد کرد که خودروی خود را نزد شما بگذارد؛ زیرا احتمال سرقتی بودن این خودرو وجود دارد.

– در زمان فروش خودرو، هنگامی که خریدار می‌خواهد خودرو را امتحان کند، توصیه می‌شود تنها نروید و در صورت امکان از یکی از آشنایان بخواهید شما را همراهی کند.

– اتومبیل خود را حتی برای لحظه‌ای کوتاه با موتور روشن ترک نکنید.

– هیچ‌گاه به بهانه طول نکشیدن کار، خودروی روشن خود را ترک نکنید؛ خودروها معمولا نزدیک محل‌هایی مانند فروشگاه‌های کوچک، روزنامه‌فروشی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، عابر بانک‌ها و تلفن‌های عمومی دزدیده می‌شوند.

– هنگام باز کردن و بستن درب پارکینگ منزل خود برای ورود یا خروج از آن، خودرو را خاموش کنید و سوئیچ را از آن روی آن بردارید.

– هنگام بروز تصادف، ابتدا سوئیچ را بردارید و پس از پیاده شدن، درِ خودروی خود را قفل کنید.

– هنگام مواجه شدن با نزاع خیابانی، خونسردی خود را حفظ کنید و از خودروی خود پیاده نشوید؛ در صورتی که مجبور به این کار شدید، سوئیچ خودرو را بردارید و درِ آن را قفل کنید؛ چون احتمال ساختگی بودن نزاع و صحنه‌سازی برای سرقت خودرو وجود دارد.

– در پمپ بنزین، هنگام سوخت‌گیری، خودروی خود را خاموش کنید و سوئیچ آن را بردارید.

– کودکان خود را در اتومبیل تنها نگذارید.

– با اتکا به اینکه فرزند خردسال شما در اتومبیل نشسته است، اتومبیل را رها نکنید.

– در هنگام مسافرت، برای استراحت، در هر جایی توقف نکنید.

– از توقف و استراحت در محل‌های خلوت و غیر ایمن خودداری کنید.

– برای استراحت شبانه در طول مسیر سفر، از محل‌های مطمئن مانند جنب ایستگاه‌های پلیس، استراحتگاه‌های رسمی و زائرسراها و مانند آن استفاده کنید.

– توصیه می‌شود رانندگان کامیون، خودروهای سنگین و کلیه خودروهای حمل بار، در مورد رعایت نکات فوق دقت بیشتری به عمل آورند و بدون رعایت موارد ایمنی در هر مکانی برای استراحت توقف نکنند.

– صدمات جانبی برخلاف خسارات مالی، جبران‌ناپذیرند؛ در صورتی که با صحنه سرقت خودروی خود مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و در درجه اول به فکر حفظ جان خود باشید.

– در صورتی که سارق بودن کسانی که به عنوان مسافر سوار کرده‌اید، برایتان محرز شد، به هیچ وجه با آنها درگیر نشوید.

– تا حد امکان مشخصات سارق یا سارقان را به خاطر بسپارید تا در موقع لزوم در اختیار پلیس قرار دهید.

– در صورت امکان، مسیر خود را به سمت خیابان‌های شلوغ یا مراکز پلیس تغییر دهید.

– خودروی خود را حتما در برابر سرقت بیمه کنید.

نکات تکمیلی برای تاکسی‌ها، آژانس‌ها و خودروهای شخصی مسافربر

هنگام سوار کردن مسافر در آژانس‌های مسافربری موارد احتیاطی را رعایت کنید.

– هنگامی که مسافری را سوار می‌کنید که مشترک آژانس شما نیست، در صورتی که مسیر مورد نظر او محله‌های حاشیه شهر و خلوت و ناامن است، احتیاط بیشتری به عمل آورید؛ از پذیرش این گونه مسافران در شب، به ویژه اگر دو نفر یا بیشتر هستند، خودداری کنید.

– اگر مسافری را برای مقصد مشخصی سوار کردید، ولی در بین راه تغییر مسیر داد، به ویژه اگر شما را مجبور کرد به مناطق خلوت و حاشیه‌ای شهر بروید، یا آن‌قدر وقت تلف کرد تا هوا تاریک شود، هوشیار باشید و هر گونه تغییر مسیر را به مسؤل آژانس، خانواده یا دوستان خود اطلاع دهید و تا حد امکان از بردن مسافر به محل‌های مشکوک، به خصوص در شب، خودداری کنید.

– رانندگان آژانس باید از سوار کردن مسافر دربستی در مسیر بازگشت، به خصوص برای مقاصد پرت و دور افتاده، بدون اطلاع مسؤل آژانس بپرهیزند؛ زیرا سارقان با مشاهده آرم آژانس و سوء استفاده از این مسئله که راننده تمایل به سوار کردن مسافر دارد، وی را به مناطق خلوت می‌برند و اقدام به سرقت خودرو می‌کنند.

– هنگام سوار کردن مسافر در تاکسی یا خودروی شخصی احتیاط کنید.

– در صورت سوار کردن مسافر به مقصد خارج از شهر و مسیرهای پرت و دور افتاده، خصوصا در شب‌ها و به ویژه در صورت پیشنهاد وجهی غیرمتعارف برای کرایه، دقت بیشتری کنید و تا حد امکان، از انجام این امر خودداری کنید.

– در بین راه از قبول هر گونه مواد غذایی و آشامیدنی و خوشبوکننده از مسافران ناشناس بپرهیزید.

– در خیابان‌های خلوت، به خصوص جاده‌های خارج شهر، هنگام توقف برای افرادی که به دلیل تمام شدن بنزین یا به همراه داشتن کودک، زن یا بیمار از شما کمک می‌خواهند، احتیاط کنید؛ به ویژه اگر تنهایید.

– هیچ‌گاه درخواست مسافر را برای خرید چیزی برای وی یا هر کار دیگری که برای انجام آن مجبور به ترک خودرو هستید، نپذیرید؛ حتی اگر مسافرتان خانم باشد.

در صورت وقوع چه باید بکنید؟

1)- هر چه سریعتر پلیس 110 را در جریان سرقت خودروی خود قرار دهید تا اطلاعات مربوط به آن در سیستم آنلاین خودروهای سرقتی کلانتری ثبت شود و در اختیار سایر مراکز پلیس قرار گیرد.

2)- مشخصات کامل خودرو اعم از شماره انتظامی، شماره موتور، شماره شاسی، شماره بدنه، رنگ، مدل و سیستم آن را برابر اسناد مالکیت اعلام کنید.

3 )- اسناد و مدارک مالکیت خودرو را به کلانتری تحویل دهید.

4) – محل، تاریخ و ساعت دقیق سرقت را به ماموران اطلاع دهید.

5)- مشخصات اسناد خودرو و یا هر سند دیگری را که داخل خودرو بوده است، به کلانتری اطلاع دهید.

6)- به منظور دسترسی سریع، حداقل دو تلفن و نشانی به عوامل رسیدگی‌ کننده به پرونده ارائه دهید تا در صورت کشف وسیله نقلیه مسروقه بتوانند به شما اطلاع دهند.

7)- در صورت تغییر تلفن یا نشانی خود، کلانتری را سریعا در جریان بگذارید.

8 )- در صورت دریافت تماس از طرف سارقان و تقاضای قرار ملاقات یا اخذ وجه در قبال بازگرداندن خودرو، از هر گونه اقدام خودسرانه بپرهیزید و فورا پلیس را در جریان قرار دهید.

9 )- از آگهی دادن و تعیین مژدگانی برای یافتن خودروی خود، خودداری کنید؛ زیرا همین مورد می‌تواند زمینه سوء استفاده را فراهم آورد.

10 از بازگو کردن اطلاعات مربوط به پرونده سرقت بدون ضرورت نزد سایر افراد خودداری کنید؛ زیرا امکان سوء استفاده از آن توسط شیادان وجود دارد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا