خانواده

آنچه دختران باید درباره بلوغ خود و رشد بدن‌شان بدانند

دختران باید چه چیزهایی درباره رشد بدن شان بدانند؟ در این مطلب تلاش شده تا مهم‌ترین نکاتی که دختران تازه به بلوغ رسیده باید بدانند ارائه شود.

چگونه از آغاز دوران بلوغ آگاه خواهم شد؟

به نقل از سلامانه ؛ دوران بلوغ معمولا بین 9 تا 13 سالگی آغاز می شود. هورمون هایی مثل استروژن تغییراتی – بزرگ شدن سینه ها – در بدن تان می دهند.

با موهایی که در نقاط مختلف بدن رشد می کنند چه باید کرد؟

رشد کردن موها در نقاط مختلف بدن – زیر بغل، دست ها و پاها و اطراف آلت تناسلی – نشانه بالغ شدن شماست. بهترین راه برای خلاص شدن از شر موهای زاید مشورت با مادر و خواهر بزرگ تر است.

چه مقدار رشد خواهم کرد؟

در طول دوران بلوغ، بدن تان تغییر و به رشدش ادامه خواهد داد. اما جهش رشد بین 9 تا یازده سالگی آغاز شده و سبب رشد سالانه 9 سانتی متری شما خواهد شد.

چه زمانی باید سینه بند واقعی بپوشم؟

روزهای اول پوشیدن سینه بند خجالت زده خواهید شد. احساس تان طبیعی است و پس از چند هفته از میان خواهد رفت. زمان مناسب پوشیدن سینه بند واقعی را مادر و خواهر بزرگ تر اعلام خواهند کرد. نگران تغییر اندازه و رنگ نوک سینه ها نباشید.

پوستم تغییر می کند؟

پوست صورت بیش از 85 تا 90 درصد دخترها در سنین بلوغ پر از جوش است. بروز جوش اولین نشانه قابل توجه آغاز بلوغ است. این جوش ها ممکن است در سایر نقاط بدن – بالای قفسه سینه و … – نمایان شوند. بهتر است برای تمیز نگه داشتن پوست بدن تان به پزشک مراجعه کنید.

علل تعریق بیش از اندازه چیست؟

عرق کردن بیش از اندازه شما کاملا طبیعی است. غدد تعریق – به خصوص در زیر بغل ها – در دوران بلوغ بیش از پیش فعال شده و سبب ایجاد بوی نامطبوع و طبیعی می شوند. برای از بین بردن بوی نامطبوع باید هر روز دوش بگیرید و از خشبو کننده ها استفاده کنید.

علل بروز ترشحات واژنی چیست؟

لکه های سفید و زرد ایجاد شده در شورت، توجه دخترهای بالغ را به خود جلب می کند. این لکه ها به وسیله ترشحات واژنی – که وظیفه تمیز و مرطوب نگه داشتن واژن را بر عهده دارند – ایجاد شده اند. اگر خارش و بوی بد واژن آزارتان می دهد به مادرتان اطلاع دهید.

چه زمانی باید نوار بهداشتی تهیه کنم؟

زمان تهیه و استفاده از نوار بهداشتی 9 تا 16 سالگی است. نگران تاخیر آغاز عادت ماهانه تان نباشید. آغاز قاعدگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای استفاده صحیح از نوار بهداشتی بهتر است با مادر و خواهر بزرگ تر مشورت کنید.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا