أخبار

نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد فناوری در حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یکی از نیازهای اساسی و مهم هر انسانی سلامت است و رشد و توسعه فناوری در بخش سلامت به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بسیار موثر باشند.

 محمد دهقانی فیروزآبادی، امروز ۲۸ فروردین، در اولین کنفرانس ملی “سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت” در دانشگاه بیرجند اظهار کرد: سال‌های متمادی نظام آموزشی ما تک‌بعدی بوده و از این حیث خروجی مطلوبی نداشته است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها کارهای تیمی خوب و تجربه‌های خوبی در حوزه آموزش نداشتیم، افزود: در سال‌های اخیر در راستای مسیری که دنیا در حوزه علوم طی کرده است، بزرگان کشور نیز از این مسیر غافل نشدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در سال‌های اخیر جامعه علمی قدم‌های بزرگی در راستای همکاری‌های مشترک علمی برداشته است که نمونه آن را در ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای برای بهره‌گیری بیشتر از علوم در راستای ارتقای سیستم‌ها و نظام‌ها و حل مسائل و مشکلات کشور می‌توان دید.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و قرار گرفتن فناوری در کنار توسعه دانش اقدام بزرگ دیگری در کشور برای رشد و تعالی علم در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به حوزه سلامت و اهمیت آن، افزود: یکی از نیازهای اساسی و مهم هر انسانی سلامت است و رشد و توسعه فناوری در بخش سلامت به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بسیار موثر باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: باید در ادامه این کنفرانس ارتباطات این پژوهشگران تداوم داشته باشد تا در زمینه ارتباط حوزه سلامت و فناوری فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

مهران تقی‌پور گرجی کلائی، دبیر اجرایی کنفرانس ملی “سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت” امروز ۲۸ فروردین ماه در اولین کنفرانس ملی “سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت ” در دانشگاه بیرجند اظهار کرد: در این کنفرانس ۱۳۰ نفر عضو کمیته علمی و داوران بوده که از دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور هستند.

وی با اشاره به تلاش یک ساله دانشگاه بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای میزبانی این کنفرانس، افزود: ۹۷ مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی به دبیرخانه کنفرانس ملی سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت ارسال شد که از این تعداد ۱۴ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۵ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد.

تقی پور با اشاره به اینکه هر مقاله به طور متوسط توسط سه داور داوری خواهد شد، تصریح کرد: عمده مقالات از دانشگاه‌های تهران هستند.

وی با تاکید بر ارتباط دو حوزه سلامت و فناوری، ادامه داد: در این حوزه در عرصه بین‌المللی فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته، اما تا این لحظه در خصوص ارتباط حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک و مراقبت از سلامت کنفرانسی در کشور برگزار نشده بود.

عضو هیئت علمی گروه الکترونیک دانشگاه بیرجند بیان کرد: در حوزه پزشکی برای تجهیزات پزشکی به نوعی از الکترونیک بهره می‌گیرند و با استفاده از تکنیک‌ها ابزار و تجهیزاتی در بستر الکترونیک طراحی و ساخته می‌شوند.

تقی پور ادامه داد: در همین راستا نیاز داشتیم که این فضا برقرار شود تا نیازهای حوزه پزشکی را بشناسیم و توانمندی‌های کشور را در حوزه بستر الکترونیک شناسایی و بتوانیم بین این دو حوزه ارتباط مناسب برقرار کنیم.

وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم با پژوهشگران داخلی و خارجی این حوزه تعامل مستمر و گسترده‌تر داشته و از این پس از تجربیات و دانش آنان بیشتر بهره ببریم.

حامد وحدت نژاد، دبیر علمی این کنفرانس نیز در این مراسم گفت: برگزارکننده اصلی این همایش، دانشگاه بیرجند و دیگر برگزار کننده این همایش، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

وی افزود: اعضای کمیته علمی این همایش از داخل کشور و کشورهایی نظیر برزیل، هند، فرانسه، شیلی، پاکستان، کانادا، نروژ و هلند هستند.

دبیر علمی این کنفرانس اظهار کرد: اعضای کمیته علمی را نیز از دانشگاه‌های معتبر کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و مشهد، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و خواجه نصیرالدین طوسی تشکیل می‌دهند.

وحدت نژاد تصریح کرد: این همایش، اولین کنفرانس در حوزه کاربرد کامپیوتر در پزشکی است که در سه محور سیستم و تکنولوژی‌های محاسباتی برای حوزه پزشکی، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نرم‌افزارها و ابزارهایی که بر مبنای محاسبات و علم کامپیوتر در حوزه پزشکی کاربرد دارند، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران، انجمن علمی مدیریت سلامت ایران، انجمن علمی ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران، انجمن علمی مهندسین برق و الکترونیک ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، حمایت خود را از این همایش اعلام کرده‌اند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا